Peugeot J5: versnellingsbak j5

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0l

heb koppeling vervangen, nu lekt er olie bij de aansluiting van de kilometertellerkabel.
wie weet wat er hier vervangen moet worden om de lekkage tegen te gaan.
bvd

angelique01

Geplaatst door angelique01 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot J5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Citaat: nu lekt er olie bij de aansluiting van de koppelingskabel.

Dit dient m.i. wat nadere uitleg. Misschien een fotootje plaatsen om het te verduidelijken?

angelique01 (0), 11 jaar geleden

de lekkage zit bij de aansluiting van de kilometerkabel die de bak in gaat.
weet niet hoe de afdichting in de bak zit, hoort hier een o-ring in te zitten die de olie tegenhoud. (welke maat)
op de buitenkant van de kabel hoort volgens mij ook een stofkapje te zitten die aansluit op de bak (heb dit ook niet), bij peugot niet meer te verkrijgen.

probeer morgen een foto te plaatsen
bvd

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Das al een ander verhaal als de aansluiting koppelingskabel in je 1ste bericht.

angelique01 (0), 11 jaar geleden

ja inderdaad heb het gelijk vervangen door (kilometertellerkabel)

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Haha, nog een beetje teveel in de ban van de koppeling ;-)
Zal vanavond eens kijken of er iets te vinden valt op service box (peugeot site)

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als ik het goed heb opgezocht (TOT DATUM 19930701)
dan betreft dit een tellerkabelaansluiting op/in de bak die je d.m.v. een boutje door het alu van de versnellingsbak moet borgen en die tevens door een busje heen gaat. Er staan diverse ringetjes afgebeeld, maar nagnoeg alles op die afbeelding = NFP en dat staat voor: niet meer leverbaar.
Zit het borgboutje correct door beide delen heen, dus zowel door die bus en door de tellerkabel? Je hebt het los moeten halen voor het verwijderen van de bak, dus als het voordien niet heeft gelekt en nu wel, dan is er iets niet goed gegaan, hetzij een rubber O-ringetje gebroken, hetzij niet goed teruggezet. Ik kan me herinneren dat het rotwerk kon zijn om alles weer passend terug te monteren. Ik dacht dat er destijds ook iets was dat de versnellingsbak-olie kon gaan hevelen IN de tellerkabel en dan uiteindelijk bij instrumentenpaneel eruit kwam.
Demonteer het gedeelte in de bak en kijk eens wat er fout en/of defect is gegaan.

angelique01 (0), 11 jaar geleden

heb gisteren de kabel bekeken deze zat goed gemonteerd. heb hem los gemaakt en met een spiegeltje in het gat gekeken waar hij in komt, zie geen o-ring zitten. weet ook niet waar deze ongeveer moet komen en welke maat deze heeft.
weet jij dit
bvd gr hans

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Er staan een 2 tal O-ringetjes afgebeeld met een verwijzing erbij. Als ik die verwijzing op zoek, dan gaat dit over een tellerkabel met die O-ringen maar daar staat ook weer NFP (niet meer leverbaar) bij. Ook de maat van dat O-ringetje staat niet (meer) aangegeven. Het lijkt op die tekening alsof die O-ringetjes rond het tellerkabel-deel komen welke in de bak komt.

angelique01 (0), 11 jaar geleden

weetje ga gewoon weer losmaken en een o-ring om het ijzere deel zetten wat in de bak gaat (probeer meerdere maten) hopenlijk lekt hij dan niet meer.
gr

angelique01 (0), 11 jaar geleden

dat stofkapje wat om de kabel zit en tegen de bak afsluit, is daar ook nog een vervanger voor deze is namelijk ook niet aanwezig.
weet jij wat voor een versnelingbak er in zit 5 bak achter een 2.0l benzine (het type)
gr

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik kon alleen de type-aanduiding B4 en B5 tegen, dus met 5 versnellingen zal het gaan om de B5.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot J5 of stel zelf een nieuwe vraag.