close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Peugeot 306 loopt warm bij belasting, van alles al vervangen.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik rijd sinds 2/3 jaar rond in een Peugeot 306, XR o.i.d. dacht ik dat het was, maar heb al flink wat problemen gehad met het koelsysteem.

Om deze kort even op te sommen:

Toen ik hem kocht, grondig geinspecteerd en alles leek in orde. Geen witte aanslag onder olie-dop, maar wel bruine substantie in koelvloeistof. We hebben hem toen toch maar gekocht.
Na een half jaar kregen we een lekke kachel-radiateur... Deze hebben we vervangen.
Na 7 maanden was ook de radiateur zelf lek. Deze is ook vervangen.
Na anderhalf jaar bleek dat de koppakking lek was.. Deze is ook vervangen, de kop was nog mooi vlak, hoefde niets aan te gebeuren. De pakking lag in 6 stukken, en was waarschijnlijk bij de vorige eigenaren gedicht met van die troep.
Na 2 jaar hebben we de distributie riem laten vervangen en de waterpomp, omdat de auto plots warmer begon te worden dan normaal. Voorheen was de temperatuur altijd netjes 85 º C (zou wel 90 moeten zijn, maar dat werd hij alleen bij zware belasting), maar opeens werd de temperatuur ook 95 º.
Tussendoor is onze verdamper verstopt geraakt, geen verwarming meer in de auto. Deze heb ik ontstopt door hem door te 'blazen' met kokend water. Het wordt nu gewoon weer lekker warm binnen in de auto.
Maar nu wordt de auto veel warmer als we harder rijden dan 100. Namelijk tussen de 100 en 110 graden. Het was niet zo ernstig, want we konden met gemak 200 km snelweg rijden op 130 km/h met de temperatuur constant tussen de 100 / 110 graden. Dus leek het alsof de vloeistof stroom geblokkeerd wordt, en het niet genoeg kan koelen bij teveel belasting.

Daarom heb ik vandaag de thermostaat vervangen. De oude zag er inderdaad een beetje slecht uit. Maar nu na het vervangen wordt de auto al bijna 100 graden als ik 75 rijd.

Nou heb ik nog niet gecontroleerd of hij echt goed ontlucht is, maar het probleem lijkt me toch iets anders te zijn..

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Opgesomd is vervangen:

- Koppakking
- Radiateur
- Kachelradiateur
- Thermostaat
- Waterpomp
- Distributie riem

De temperatuur loopt gelijkmatig op, na een klein stukje rijden netjes naar 70 .. 80 en naar 85 als ik 50 rijd. Als ik 80 ga rijden liep hij (voor het vervangen van de thermostaat) door naar de 90, waarbij hij soms een klein beetje erover sprong en daarna weer terug etc. Als ik dan 100 ging rijden schoot hij door naar 95 en bij 120 ging hij over de 100. Als ik dan weer wat langzamer ging rijden schoot de temperatuur ook meteen netjes terug.

De ventilator slaat mooi aan bij iets over 90.
Verder worden de slangen goed warm, allemaal. De kachelradiateur ietsje minder warm dan voor de verdamper verstopt was misschien ( maar dat is al heel lang geleden dus kan ik me dat niet goed herinneren).
Ik zat zelf te denken dat het mengsel misschien iets te arm is. Bij de APK was de gassentest eerst fout, te hoge CO dacht ik, maar kwam hij toch door de APK na het schoonmaken van de Lamda sensor.
Verder is hij stationair niet helemaal stabiel, hij springt soms een 100 RPM omhoog en weer terug, maar hij valt nooit uit.


Ik ben wel handig, en heb ook wel verstand van elektronica, maar geen apparatuur om codes uit te lezen o.i.d.

Heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ben al bij garages geweest voorheen, maar het is me al 4 keer gebeurd dat ze de bougiedoppen niet goed terug hebben geplaatst na vervangen bougies o.i.d., en zeiden van wel.. Daardoor valt het vertrouwen in kunde wel een beetje weg.

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik dacht, hoe meer informatie hoe beter...

Geplaatst door

hwopereis (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de massaverbindingen en aansluitingen goed. Met name onder de accu en de bevestiging op de versnellingbak.

moderator 0
badge

11 jaar

Hallo, dat zal ik eens proberen. Hier heb ik nog niet bij stilgestaan. Massa-punt is een jaar geleden wel een probleem geweest, elektriciteit deed raar en was een loshangend massapunt.

Ik weet niet zo goed wat u bedoelt met onder de accu? Boven op de accu zitten ze goed, toevallig dat ik vandaag nog tegen de + leunde en gecontroleerd heb of die kabels vast zaten. Zit er onder de accu ook een massa-punt ?

Stekkers die vast zitten op de versnellingsbak zal ik morgen meteen controleren.

hwopereis 0

11 jaar

[quote=hwopereis]Zit er onder de accu ook een massa-punt ?[/quote]
Inderdaad. En op de bak.

moderator 0
badge

11 jaar

Hallo,

Alle stekkers lijken goed vast te zitten, ook massa punten zijn beide netjes verbonden.. Waar ze vast zitten is het roestvrij en mooi opgeschuurd.
Verder kwam ik tot de conclusie dat de temperatuur gemeten in de cockpit goed overeen komt met de 90 graden waarop de ventilator aan moet slaan ( en die slaat aan met een sensor op de toestroom van de radiateur ) Dus die twee sensors geven corresponderende waarden, waardoor ik denk dat de sensors toch wel goed moeten zijn.


Omdat ik de radiateur heb laten vervangen voordat ik de nieuwe koppakking kreeg, heb ik deze er nu ook even uit gehaald om te kijken of die misschien deels verstopt zit..
Hij ziet eruit zoals deze radiateur.. : http://img194.imageshack.us/img194/869/r... (Qua vorm dan.. tis wel een andere)

De radiateur heeft de koelribben netjes open, dus kan goed doorstromen, maar bij rijden werd hij rechtsonderin ( aanstroom ) niet echt warm, en rechts bovenin wel, dus leek het me dat misschien maar een deel benut werd. In eerste instantie kwam er wel een beetje bruin vloeistof uit, en een beetje spul dat leek op zand o.i.d. denk roest. Ik ben hem nu even aan het doorspoelen met soda.

Maar bij het weghalen van de radiateur kwam ik ook een rubbertje tegen: buitenmaat is iets meer dan 4 cm diameter. maar binnenin zit maar een gat van minder dan een centimeter doorsnede..
Dit rubbertje zit links onderin tussen de radiateur en de slang die afvoert. Onder het reservoir.
Kan het zijn dat deze bij het plaatsen van de nieuwe radiateur een smallere diameter heeft gekregen waardoor de koelstroming beperkt wordt? Ik heb nu het idee dat voornamelijk boven door de radiateur vloeistof stroomt, maar onder nauwelijks.
Ik zat zelf te denken om te kijken of ik een rubber met een groter gat kan plaatsen.. als ik die hier kan vinden.. Is dat slim of echt geen goed idee??? Ik heb namelijk ook een verdamper.. ( maar die wordt nu elke keer wel goed heet )

Bedankt voor de input iig al!

hwopereis 0

11 jaar

Wat betreft dat rubber.. laatmaar, wat stom van me.. Dat is natuurlijk een draagpoot rubber.
Hopelijk is de radiateur nu wat schoner en was dat het probleem.. maar het zal wel niet...

hwopereis 0

11 jaar

Hallo,

Inderdaad een massa-kabel onder de accu afgebroken.. nu gaan we het professioneel solderen en kijken hoe het dan is!

Gr.

hwopereis 0

11 jaar

Kijk, kijk...........

moderator 0
badge

11 jaar

Nog steeds wordt hij met 80 rijden 100 graden.. Ik heb wel het idee dat het wat beter is nu, maar het resultaat is nog niet zoals ik had gehoopt. Mijn broertje had er iets meer verstand van, dus die hielp vandaar dat ik dat punt opeens toch kon vinden.

Van de twee kabels die op de massa van de versnellingsbak vast zaten, was er een afgeknapt. Opnieuw vastgemaakt en accu er weer op.
Verder dus radiateur doorgespoeld voor de zekerheid.. die wordt nu overal mooi warm..
Doorstroming getest met een slang eraf, (zonder thermostaat) Het spuit er bij 3000 toeren echt uit..

Verder achter de thermostaat, de slang van de radiateur eraf gehad en geblazen.. Afgezien van wat druk van het koelvloeistof dat je dan moet optillen, voelde het niet verstopt.. Goede doorstroming leek het dus..

Dus het lijkt dat het koelsysteem verder goed is, misschien zit er nog ergens lucht.. maar ik heb het eerder voor dit probleem weleens ontlucht en dan ging dat precies hetzelfde.. en dat ging ook gewoon goed.

De sensor bij de thermostaat in de buurt zag er prima uit, geen roest (was van messing) ..

Maar helaas wordt hij toch nog steeds ietswat warm..
Dus, heb je misschien nog andere ideeën? Aangezien je nu al meteen raak zat?

hwopereis 0

11 jaar

Ik weet niet of het mogelijk is om de thermostaat er uit te laten en dan te gaan rijden met de auto. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de temperatuurmeter dan aangeeft.......
Het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat de meter op zichzelf een beetje aan de (te) positieve kant is...........
Zonder thermostaat zou de meter nagenoeg niet moeten oplopen. Geeft de meter dan nog 50/60/70 gr. aan, dan zit daar de oorzaak of in de temperatuurzender bij de thermostaat.

moderator 0
badge

11 jaar

Ok, dat ga ik proberen.. Mijne geeft als eerste streepje 70 aan. http://lh4.ggpht.com/_tNgWibEy6Qc/TQD2pE...
Zoiets als die..

Is dit trouwens wel een goed idee aangezien ik op LPG rijdt? Hij loopt op benzine niet zo lekker, waarschijnlijk te maken met te weinig gereden op benzine, en nu vervuilde injectie-punten (maar ook dat is niet zeker nu ik dat massapunt heb gevonden).

Zodalijk bevriest de verdamper? Of gebeurd dat niet zo snel?

Ik heb trouwens alleen de afgebroken kabel gestript en met een extra klem vastgemaakt op het massapunt.. Die oude kabel heb ik niet geknipt en opnieuw gestript. Misschien dat die ook slecht is ? Bij de garage hebben ze al eerder het massapunt bij de schokdemper vervangen.

De meter is wel stapsgewijs erger geworden, eerst stond de auto altijd op +-83 ºC (daar gaat ook de thermostaat los lijkt het, ookal staat op de thermostaat 89ºC). Daarna werd het strak 90ºC... en daarna werd het opeens op snelweg 100ºC etc. En gisteren opeens bij 80 km/u al 100ºC.
Ik begin nu te twijfelen of ik die andere kabel niet ook had moeten knippen en strippen... Maar dat ga ik dan snel ook even proberen!

gr.

hwopereis 0

11 jaar

Nog niet geprobeerd de thermostaat weg te laten.. had even met een multimeter gemeten tussen de temp. sensorbehuizing en de minpool, was niet echt stabiel.. Daarnaast ook even de bekabeling nogmaals gecontroleerd. De contacten op geschuurd en even temperatuursensor (Bosch) doorgemeten.. enigszins warm gaf die een weerstandwaarde van 1.6kOhm.
Helaas blijft het probleem bestaan..
Moet wel zeggen, hij reed echt slecht op benzine (leek wel op 3 cilinders te lopen).. maar dat is nu wel wat beter geworden ( op benzine trilt hij heel erg bij hogere snelheden.. )

Maar ik ga de thermostaat nog wel proberen!
Er gaat echter ook een sensor o.i.d. iets lager het blok in.. net rechtsonder het thermostaathuis, kan dat een olie-temp meter zijn? Dat ik alleen naar de koelwater sensor kijk ofzo ?

Gr. Han

hwopereis 0

11 jaar

De voeler die onderaan in de cilinderkop zit (rechts-onder het thermohuis) is blauw van kleur en dient enkel en alleen voor de temperatuurmeter.
De andere (groen van kleur en hoger geplaatst) is voor de regeling van de injectie.

hans4074 0
badge

11 jaar

Ok, dus als ik het goed heb is die groene aangesloten op het kvs-systeem.. want ik heb de groene eruit gedraaid, die zag er prima uit, doorgemeten gaf die 1.6 kOhm zo'n 40ºC warm. Die blauwe heb ik er niet uit gehad.. omdat die lager zat.. maar die zal dan wel op het olie meten ?

Ja, dat is dus net die kennis die ik niet heb..
Mag ik vragen of je zo toevallig weet hoe die werkt? Kan het zijn dat die een slecht contact met massa heeft en daardoor niet goed werkt?
Ik merk gewoon dat de temperatuur zo schommelt dat ik me bijna niet kan voorstellen dat de olie/kvs zo snel kan opwarmen / afkoelen. Maar de waarden lijken wel reeel.
Heb ook eventueel chassis-nr ? Als dat helpt? Tis een KFX motor iig.

Gr.

hwopereis 0

11 jaar

De blauwe meet ook gewoon de koelvloeistoftemperatuur dus niks niet olie. De massa tussen voet van deze voeler en cilinderkop/motorblok moet in orde zijn, evenals de massa van de accu naar motorblok en de massa tussen motorblok en chassis.
Je verhalen zijn dusdanig verwarrend en "heen en weer" dat het een beetje lastig gaat worden.

hans4074 0
badge

11 jaar

Ok, dan kan ik die eruit draaien en iemand even vinger erop houden.

Het klopt wel dat ze verwarrend zijn.. ik heb over het algemeen moeite om duidelijk te zijn. Ik zal beter mijn best doen.

Vandaag goed gecontroleerd, de massa van accu naar versnellingsbak is ok (0.0 Ohm)
Massa tussen motorblok en chassis dat is gemeten 0.1/0.2 Ohm.
De voeler kijk ik morgen na school meteen naar!

Dankje voor je input. Ik begon me voordat je over die kleuren begon alweer zorgen te maken over dingen die al vervangen waren.

hwopereis 0

11 jaar

:-)) k'Weet het niet helemaal zeker, maar het kan zijn dat de blauwe voeler niet gelijk in het koelwater "hangt", maar in een luchtkamertje zit, oftewel dat er geen koelvloeistof uit loopt als je de voeler verwijderd. Maar dat merk je snel genoeg.

hans4074 0
badge

11 jaar

Mijn ervaring is puur de ontluchting bij dergelijke verschijnselen is lastig bij zon ding, heb je bij je radiateur een nieuwe dop meegekregen?

Harry4233 0
badge

11 jaar

Radiateur is inderdaad een nieuwe dop opgekomen. Die sluit prima af, na rijden staat er lichte druk op het systeem (vanwege uitzetten met warmte) maar geen druk zoals bij een lekke koppakking.
Het probleem bestaat al ruim een half jaar. In die tijd hebben meerdere garages het systeem ontlucht en heb ik het zelf meerdere keren gedaan (minstens 10 x). Ik heb nu gewoon met een halve fles het vloeistofpijl verhoogd en ontlucht bij alle 3 de nippels. Tot er vloeistof uit stroomde in een mooi straaltje. Na testrit nog een keer gedaan om zeker te zijn dat alle lucht bij de ontluchtingsnippels eruit was.

@Hans .. Ik hoop het .. dat scheelt weer een keer ontluchten;)

hwopereis 0

11 jaar

Ok, heb de sensor eruit gehaald.. weerstand over het ding is meer dan 2 MOhm, bij temp rond de 35 º .. ga em nu in kokend water doen en meten.

Meten is weten! 8-)

Ok, tussen de twee pinnen zit geen contact. Er zit tussen 1 pin en de massa wel 2 kOhm die ook veranderd bij toenemende temperatuur..
Maar de andere pin heeft op geen manier contact met de massa of de ene pin...

Oja, er staat wel een hartje op de sensor.. :D en het nummer 336401 van Jaeger. En er staat 13K7 op.. wat me een Ohm waarde doet vermoeden, maar dat meet ik niet..

hwopereis 0

11 jaar

Ik ga em eens ijken!
--------------------------------------
Update:

Nou, als hij niet in zijn behuizing zit, en ik hou em in een glas heet water( iig 70+ ) dan zie ik op de meter niets veranderen. Ik heb ook spanningen gemeten die naar de thermostaat toe lopen... :

Op 1 kabel zit vergeleken met de minpool 5.6 Volt
Op de andere kabel zit vergeleken met de minpool 1 Volt (zonder sensor dus)
Als ik de sensor aansluit zit er tussen de massa van de sensor en de minpool ongeveer 5.6 V .. De andere pin lijkt echter nergens verbonden te zijn en voor de mooiigheid in de sensor te zitten. Zou kunnen maar lijkt me wel vrij raar. Dan zitten de 0 van de sensor en de 0 van waar die kabels vandaan komen dus niet aan elkaar?

Misschien toch maar even nieuwe sensor halen.

PS. Als je hier niets mee kunt dan sorrie voor het eventueel onduidelijke verhaal!
-------------------------------------------------------

Nu heb ik even goed gezocht en vind ik andere sensoren die ook blauw zijn en maar 1 pin aangesloten hebben zitten... dus dat hoeft het niet perse te zijn... wat ik verder ook gevonden heb klinkt misschien wel als een potentiele oplossing.. (als die van mij dat natuurlijk heeft)

http://www.306forum.nl/10712-temperatuur...

Wat me ook opviel is dat de meter binnen als ik hem op contact zet en hij koud is al meteen ietsje opspringt (2-3 mm) .. Na 1 minuut rijden met koude motor is hij al 70 º. Dat is wel heel snel.

Wat ik dus ga doen is even uitzoeken of ik zo'n stabilisator heb en de temperatuurmeter vervangen!

hwopereis 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.