Hai allemaal,
Net terug van vakantie. Auto heerlijk gelopen.
Er zijn echter 2 dingen die mij niet bevallen en misschien dat 1 van jullie daar iets op weet.
Als ik in NL rijdt heb ik voldoende trekkracht en komt hij vlot en soepel op snelheid. (best snel eigenlijk wel).
Zodra ik echter slechts door de ardennen rijdt dan ben ik steeds maar aan het schakelen om 130 omhoog te kunnen blijven rijden. Moet de auto op minimaal 3700/4000 toeren houden om trekkracht te kunnen behouden.
Ga ik Frankrijk in en krijgen we uiteindelijk echt iets wat op bergen lijkt dan schakel ik me helemaal wezenloos, omdat ik anders als een slak omhoog ga. Onbeladen door de bergen rijden scheelt, maar niet echt veel)Ben van plan om volgend jaar eens naar zwitserland te gaan maar ik vrees dat ik daar dan alleen maar in zijn 1 kan rijden en daar bedank ik voor.
Oplossing??
Voor de rest hoor ik nu al een aantal maanden af en toe (vaak met door de bocht gaan) een geluid ontstaan (kortstondig) dat klinkt alsof je dobbelstenen in een met stof bekleed potje schudt. Het klinkt niet alsof het echt vanonder de motorkap komt, maar met de uitstekende isolatie voor motorgeluid in de 307sw weet ik dat niet helemaal zeker.
Iemand een idee bij deze vage omschrijving ?
met dank
Tanja
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moi,
Zouden die 'dobbelstenen' de homokineten van de aandrijfassen kunnen zijn?
Groet,
Bert.
Lijkt inderdaad op homokineet (en) welke einde leensduur hebben bereikt...
Probleem met trekkracht is dat in het vlakke nederland met de meeste auto's met kleine cylinderinhoud dat niet echt opvalt, maar zodra hellingen in beeld komen en de motor echt moet werken het gebrek aan reserve meteen pijnlijk duidelijk wordt.
Eerst een checkup voor de motor of alles echt goed is, bougies, filters, onsteking, bougiekabels en bougiekappen.
Lmm en katalisator goed?
Als na de checkup nog steeds te weinig trekkracht is en de motor binnen de specificaties werkt, niks aan te doen.
Met de Hyundai H200 2.5 TD bus kom ik ze wel tegen op de hellingen in Frankrijk, eerst op de vlakke stukken je voorbijsuizen, dan doodlopend op die 7 procents hellingen.
Het is niet alleen de hellingen waar je rekening mee moet houden, de meeste auto's worden dan ook nog propvol geladen, oversize caravan erachter met een 1600 blokje...
Ben je van plan een auto te kopen en je weet dat je dit soort ritten gaat maken, neem er een met een slag grotere motor, 2 liter of zo, of in diesel 2.5.
Je auto is je er dankbaar voor :)
Cor
Ik neem aan dat dit de 1.6 16V (80kW) is. Toch een heel redelijk vermogen voor een 307. Is er niet meer aan de hand? Aan de andere kant: een beetje leuk in de bergen rijden ([i]heerlijk[/i]) vergt wel een adequaat schakelgedrag. Lui schakelen, wat in Nederland altijd wel kan, is er dan niet meer bij.
En vergis je niet: In de Ardennen heb je een paar gemeen stijle stukken snelweg.
18 jaar
Het is een best zware auto ;)
Zo wie zo in de bergen de 4 gebruiken, en het toerental is prima, laat de motor maar werken dan is er ook een betere doorstroming van het koelsysteem.
En is de helling stijl, de 3 is geen probleem, je "hoeft"niet met 130 omhoog ;)
Cor
Voor de vakantie alles gecheckt. Nieuwe bougies, luchtfilter en nog een hoop andere dingen. Heb bij Sytze alles laten doen, dus ga ik er vanuit dat het goed is gedaan en alles gecontroleerd is. (en Sytze als je meeleest remt prima hoor !
Als het de homokineten zijn ( 52.000km gereden), waarom hoor ik dat dan niet steeds bij een bocht. Ben met het raam open bijna op mijn buitenspiegels door een rotonde gegaan, hoorde niets. De andere kant de rotonde om kon moeilijk, daar had ik voor naar Engeland gemoeten (geintje) dus heb ik bij afslagen naar rechts de bochten zeer scherp genomen, niets te horen. Zijn dit de zwakke kanten aan de peugeot 307 ? Kan ik het nog op een andere manier checken of het de homokineten zijn ?
In de bergen rijden vind ik ook altijd leuk, heb heel wat jaren door de bergen 'gescheurd'met mijn toenmalige 309 jubileetje, zonder welke ergernis dan ook, maar met de 307 sw wordt het toch iets minder leuk als je ondanks het steeds schakelen en dus op toeren proberen te blijven, zoveel trekkracht verliest en steeds maar denkt, kom op nou jongen rijdt nou eens door.
Inderdaad heb je op de E411 als je zo richting Arlon gaat rijden een paar stijle stukken, maar met de 309 moest ik hoogstens naar zijn 4 om met dezelfde gang door te rijden,meestasl kon ik gewoon in zijn 5 blijven.
Met de 307 red ik het alleen als ik redelijk hard naar beneden ga en dan halverwege de heuvel terugschakel naar zijn 4 en als ik iets minder hard naar beneden ga naar zijn 3. Beladen moet ik werkelijk met 170 naar beneden om uiteindelijk met schakelen met 125/130 omhoog te gaan.
In nl op de vlakke weg zit je in een poep en een scheet op 190/195 (niet dat ik steeds maar zo hard rijdt hoor, maar af en toe even geeft wel een lekker gevoel)
De meningen over een KNN filter zijn verdeeld, vaak wordt gezegd dat het niets uitmaakt. Voor dat ik e.d. filter erop zet wil ik toch eens weten of iemand op deze lijst er positieve ervaringen mee heeft. Mijn broer heeft het eens op zijn vroegere renault gezet. Auto reed zuiniger en trok beter. Mijn zwager heeft dat filter sinds kort op zijn citroen Xantia gezet en volgens hem rijdt de auto in ieder geval zuiniger. Mijn dochter (peugeot 206) heeft het inmiddels erop en zegt niet zuiniger, wel meer trekkracht. Ik hoor dus verschillende geluiden. Ervaringen hier op de lijst ?
Met dank
Tanja
18 jaar
K&N filter gaat het verbruik positief beïnvloeden, maar dit is enkel het geval voor oudere wagens. bij nieuwe(re) wagens zal het verbruik door dit filter niet (positief) beïvloed worden.
Trekkracht daarentegen KAN wel beïnvloed worden, en dit zowel bij oude als nieuwe wagens. Dit alles is wel afhankelijk van hoe jouw filter gemonteerd wordt (koude lucht aanzuigen, via korte of lange aanzuigbuis, bepaalt het koppel)
18 jaar
Dan kun je beter de auto laten chippen, k&n maakt natuurlijk ook meer geluid dus de uistekende isolatie zal dan meer motorgeluid doorgeven.]
Door chippen maak je de auto ook zuiniger in gebruik bij dezelfde rijstijl. Zorg er wel voor dat je een betrouwbare chipper hebt, waarbij je altijd terug kan naar origineel.
Als het de (een)homokineet zou zijn (52000km is wel snel) is het mijn ervaring dat je ze juist hoort bij een (bepaalde) relatief lage snelheid, en bij een bepaalde (niet per se maximale) stuuruitslag. Rammelen de dobbelstenen zowel bij links als rechts afbuigen?
Mij lijkt die 1.6 16V best een redelijke motor, maar wellicht heeft Cor gelijk en is met volle belading in de bergen toch iets te veel(?) Voordat je dingen gaat veranderen zou ik toch eerst nog maar een keer checken. Ook nadat Sytze hem onderhanden heeft gehad kan er iets stuk zijn gegaan.
Van K&N heb ik nog nooit iets positiefs(integendeel) gehoord, en van chippen zou ik het fijne ook wel eens willen weten.
18 jaar
Een homokineet lijkt mij eigenlijk uitgesloten, ik zit eerder te denken aan de verbindingsstangetjes van de stabilisator of de lagering van de stab.stang zelf.
Trouwens je kan de 309 niet vergelijken met de 307sw, 309 weegt nog geen 70% van de 307sw.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Rammelen vaak links, maar soms ook rechts.
Is er nog iets dat ik zelf kan controleren voor wat betreft de verbindingsstangetjes/lagering.
Het probleem is dat het geluid ook niet steeds aanwezig is, anders zou je even naar de garage kunnen om te laten luisteren.
Weet dat de 309 natuurlijk veel lichter was. Dat chippen is misschien een goed idee. Graag zou ik daar wat meer uitleg over willen.
groeten
Tanja
18 jaar
http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.muste...
Ik heb alleen met bovenstaande ervaring. Een kameraad van me heeft daar de 206 GTi met succes laten chippen. Het mooie is dat het gelijk op papier staat d.m.v van een vermogenstest voor tijd en na tijd.
Het pand ziet er niet uit, maar een klein hokje zit bomvol computers en meetapp. Is misschien daarom vergeleken met andere chip tuners niet duur!
Ze kunnen daar via een laptop het originele programma van de computer optimaliseren. Ik weet dat ie ook eens een 307 1.6 AUT heeft gechipt, misschien kun je hem eens vragen wat er mogelijk is.
Echt het fijne weet ik er ook niet van. Maar je merkt er zeker wat van.
Robert
Dank je wel voor de info
grt
Tanja
18 jaar
307 SW 1.6 16V is een behoorlijke auto van 1300 kg. Betreffende 1.6 16v heet 110 pk bij 5500-6000 t/pm. En heeft een koppel van 147 Nm bij 3900 toeren. Voorzover ik het weet is dat laatste (koppel) nogal belangrijk bij het rijden in de 'bergen'.
Ik vind niet zo verwonderlijk dat je dan veel moet schakelen. Het is maar een 1600tje, welk in hoge toeren zijn werk goed kan uitvoeren. Een hdi-tje zou in dat geval een betere alternatief zijn.
18 jaar
Hai Ben,
Misschien een idee voor in de toekomst. Ben gek op peugeot dus zal altijd wel peugeot blijven rijden.
grt
Tanja
18 jaar
beste tanja
volgens mijn heb ik je al eens geholpen meteenprobleem met je uitlaat die piepte is het niet ?
het krakerige geluid Dobbelstenen!!!!) komt van de schaal van de stabilisatorstang deze schaaltjes zitten aan de ene kant bevestigt met een boet en aan de andere kant in het sub frame gehaakt
waar deze schaaltjesin het subframe gehaakt zitten moet er een stukje rubber tussen
en geloof me je probleem is verleden tijd
en het probleem met vermogen zou ik even naar je dealer gaan en vragen of ze de laaste software willen laden
kan nog wel een helpen
succes
Dank je wel monteurtje,
Ja dat klopt, je oplossingen waren altijd ok. Ik ga er achter heen.
groeten en merci
Tanja
18 jaar
Oh ja monteurtje,
Ben weer te haastig met verzenden.
Het is absoluut niet een krakerig geluid. het is echt letterlijk dat geluid van dobbelstenen in een bekleed schudpotje. Precies alsof je 2 dobbelstenen in zo'n oud met een soort biljartlaken bekleed potje schudt.
grt
Tanja
PS uitlaat nooit meer gehoord trouwens terwijl ik hier nog regelmatig e.d. geluid onder een 307sw vandaan hoor komen.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar