Peugeot 405: Peugeot 405 met kapotte distributieriem.

Bouwjaar: 1993

Beste Peugeotvrienden,
Onze familiewagen, Peugeot 405 break GL 1,8 liter van 1993, heeft er de brui aan gegeven.
De distributieriem heeft het begeven.
Inmiddels hebben we een 'nieuwe' 405 gekocht. De verkoper vertelde me dat een gebroken distr.riem niet fataal hoeft te zijn voor een 405, en dat de kans bestaat dat de kleppen niet krom zijn. Ik overweeg nu om er alsnog een nieuwe riem op te leggen. Heeft iemand nog tips en adviezen met betrekking tot dit probleem?
Ik hoor het graag,
Groet,
Simon

Simon10897

Geplaatst door Simon10897 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

erl2995 (0), 19 jaar geleden

ik zou t wel proberen, een nieuwe db en op tijd zetten, na de start hoor je vanzelf of er kleppen zijn beschadigd, of eerst de kop eraf om de schade op te (LATEN) nemen

Beunhaas (520) PRO, 19 jaar geleden

Vergeet et maar met die kleppen, er zijn er minimaal 3 krom.....

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik zou iig de klepdeksel er ff afhalen, soms zie je daaral dat het niet pluis is, hoef je niet eens verder te gaan...

Simon10897 (0), 19 jaar geleden

Ja, beste Peugeotvrienden,
Ik heb via dit forum verschillende antwoorden gekregen en enkele reacties via email.
Mensen die de tip gaven om er toch nog maar even een distributie riem op te leggen, anderen die mij verzekerden dat de boel krom is, weer anderen die vertelden dat het bij peugeot ook wel voor wil komen dat er helemaal niets krom of kapot is, mensen die me best wilden helpen (voor 800 tot 1000 euro) met het reviseren van de motor.Dat houdt in; kop eraf, kleppen, nieuwe koppakking & kopbouten, spanrol vernieuwen en de waterpomp vervangen.
Nu vindt ik zo'n bedrag gewoon een beetje te gek, aangezien ik zelf geen sleutelaar ben en geen handige plek heb om te sleutelen, hebben we besloten de auto te koop te zetten op marktplaats. Nu ben ik eigenlijk alweer aan het tweifelen omdat ik vandeweek weer iemand sprak die zei: waarom leg je er niet even een nieuwe distributieriem op?
Is het zo makkelijk dan? Ik ben best handig, mar zoals al eerder gezegd niet veel kaas gegeten van sleutelen.

Beunhaas (520) PRO, 19 jaar geleden

Peugeot 405 2. Benzinemotoren 2.3.2 Distributieriem uit- en inbouwen


Speciaal gereedschap


Blokkeerpen nokkenas/krukas 0.0163
Blokkeerpal vliegwiel Facom D86


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Krukaspoelie 110 (11,0)
Borg- en spanmoeren 15 (1,5)


Figuur 2.22: Distributie



1 Krukaspoelie
2 Ring
3 Bout
4 Nok
5 Nokstelvierkant
6 Spanmoeren
7 Spanner
8 Borgmoer
a Blokkeerpengat krukaspoelie (juiste stand)
b Blokkeerpengat tegenover a
c Blokkeerpengat nokkenasriemwiel (juiste stand)
d Distributieriem (draairichting)
e Merkteken
f Merkteken
g Merkteken
h Merkteken


Uitbouwen


- Maak de accukabels los.
- Verwijder de rechterspatplaat.
- Verwijder de aandrijfriem van de dynamo en airconditioning (indien van toepassing).
- Verwijder de bovenste distributiekap.
- Verdraai de krukas met behulp van de bevestigingsbout van de krukaspoelie tot de nokkenas en het vliegwiel in een zodanige stand staan dat er blokkeerpennen kunnen worden aangebracht.
- Verwijder de onderste afdekplaat van het vliegwiel en breng een blokkeerpal aan (zie figuur 2.23).
- Verwijder de blokkeerpen uit de krukaspoelie.
- Verwijder de krukaspoelie.
- Verwijder de blokkeerpal van het vliegwiel.
- Verwijder de blokkeerpen uit het nokkenasriemwiel.
- Verwijder het middelste en onderste distributiedeksel.
- Los de twee spanmoeren (nr.6) en de borgmoer (nr.8) aangegeven in figuur 2.22 zonder deze te verwijderen.
- Verdraai het nokstelvierkant (nr.5) zodanig dat de spanveer maximaal wordt ingedrukt; zet in deze stand de borgmoer (nr.8) vast.
- Verwijder de distributieriem.


Figuur 2.23: Blokkeerpal voor het vliegwiel

Inbouwen


- Breng de blokkeerpen in het nokkenasriemwiel aan.
- Controleer of de spanrol vrij kan draaien (geen zware punten).
- Breng de distributieriem aan. Let hierbij op de montagerichting. Houd de distributieriem aan de lange zijde gespannen en breng de riem achtereenvolgens aan over het nokkenasriemwiel, het krukasriemwiel, het waterpompriemwiel en de spanrol.
- Monteer de krukaspoelie met de spie en breng de blokkeerpen aan. Zet de krukaspoelie nog niet vast.
- Draai de borgmoer (8) los en zet het nokstelvierkant (5) weer terug zodat de distributieriem licht wordt gespannen en zet de borgmoer (8) en de spanmoeren (6) vast.
- Verwijder de pennen en verdraai de krukas twee omwentelingen in de draairichting van de motor (rechtsom) en zet de krukas in het BDP.
- Draai de borgmoer en de spanmoeren weer een stukje los zodat de riem wordt nagespannen; zet vervolgens de borgmoer en de spanmoeren met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Breng de blokkeerpen weer in het vliegwiel aan en zet de krukaspoelie met het voorgeschreven aanhaalmoment vast. Let op! Verwijder de blokkeerpal en de blokkeerpennen.

De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.


Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum