close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 806: peugeot 806 temperatuur loopt op bij overbelasting

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel

Onze 9 jaar oude peugeot rijdt bij regulier gebruik zonder problemen. Sinds enkele maanden wel grote problemen bij gebruik onder belasting. D.w.z. bij wintersport lange hellingen nemen in Zuid Duitsland bij gebruik van de oude met 6 inzittenden en dakkoffer. Uiteindelijk moeten stoppen omdat temperatuur het rode niveau bereikte:kookpunt!. Na 1 1/2 uur verder gereden. Gelukkig vanaf dat moment meer vlak terrein waardoor geen problemen meer. Onlangs bij rijden met (lege) aanhanger met huif vervroegd moeten terugrijden. In dit geval bij 90 km/uur en rijden in 5e versnelling snel oplopen temperatuur. Binnen 20 km. op 105/110 graden. Bij terugschakelen in 4 meteen iets omlaag maar nog wel te hoog (95/100). Probleem al aangepakt: koelvin werkt goed bij testen in garage en slaat aan wannner het moet, thermostaat vervangen, radiateur vervangen. Probleem nog niet opgelost. Waterpomp is 2 jaar geleden bij vervangen distributieriem vernieuwd. Hoe nu verder?
Nb: bij stationair draaien motor in file ook oplopen temperatuur. Alleen bij hoge buitentemperatuur. Is het buiten koeler dan is er geen probleem. Toch koelvin probleem? Voorheen hoorde ik de koelvin wel draaien, ook als ik na een kort ritje thuiskwam draaide de koelvin nog even door. Nu hoor ik dit niet meer. Koelvin zou 2 standen hebben en onlangs bleek dat lage stand niet werkte. Is opgelost. Misschien hoor ik de hoge stand niet meer omdat de lage stand dit nu heeft overgenomen?
Willen graag naar Zuid Europa komende zomervakantie. Auto moet dan wel met hoge buitentemperatuur, in file en met bagagewagen kunnen rijden! Ben heel benieuwd naar uw tips.

Geplaatst door

sipke43 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hans,
Je rijdt duidelijk in een te hoge versnelling waardoor de motor te weinig toeren maakt en te hard moet werken.
Op deze manier overbelast je de motor en wordt deze te warm. Ook met de moderne (HDi) diesels moet je zeker bij hellingen niet in een te hoge versnelling rijden en/of op tijd terugschakelen.
Zet svp ook je motortype erbij !
Goede reis !

wisizu 0

13 jaar

Beste Wisizu, dus naar ZuidEuropa met aanhanger 90 km/uur in 4e versnelling met temperatuur van 100 graden, rijdend op een vlakke weg is normaal en niet problematisch? Lange ritten met belasting verliepen voorheen zonder problemen (dakkoffer, snelheid rond 120 km/uur, 5e versnelling). Nu dit niet meer lukt zonder dat er een (te) hoge temperatuur ontstaat zou je toch verwachten dat er iets mis is? Helaas zijn we er tot nu toe niet achtergekomen wat het probleem is. Graag dus tips over wat het evt. nog zou kunnen zijn. Motortype: 2.0 16V HDI 80 kw, 4 cil.

sipke43 0

13 jaar

zit er een roetfilter onder. zo ja reinigen of vervangen

antoonio 60

13 jaar

[quote=wisizu]Hans,
Je rijdt duidelijk in een te hoge versnelling waardoor de motor te weinig toeren maakt en te hard moet werken.
Op deze manier overbelast je de motor en wordt deze te warm. Ook met de moderne (HDi) diesels moet je zeker bij hellingen niet in een te hoge versnelling rijden en/of op tijd terugschakelen.
Zet svp ook je motortype erbij !
Goede reis ![/quote]
Motor hoort niet overhit te raken door zware belastingen. Heb een expert met hdi die ook regelmatig zware lasten moet trekken, meter komt nooit boven de 90graden uit ongeacht temperatuur/belasting.

Ik zou de temperatuur sensoren na laten meten of deze wel de goede waardes doorgeven.

W11081 0

13 jaar

probleem lijkt opgelost. Waterpomp toch laten vervangen, ondanks 2 jaar oud. Bleek goede zet. Schoepen van pomp waren compleet vernield, 1 ervan lag los, rest verbogen. Hoe is dit mogelijk? Temperatuur blijft nu met nieuwe pomp stabiel.

sipke43 0

13 jaar

Idd wat Willem zegt,word echt niet te warm van het trekken in een te hoge versnelling,dan is er wat mee.
Dat blijkt dus ook.

primera p11 0

13 jaar

Hallo Sipke,
Goed dat er een duidelijke (vroege) oorzaak gevonden is. Goede reis !

wisizu 0

13 jaar

Er zitten toch geen stukken in van de oude waterpomp waardoor de nieuwe ook kapot is gelopen.
Want dan krijg je dat met deze ook,pomp gaan niet zomaar de schoepen vanaf.
Is het systeem gespoeld?.

primera p11 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.