Ik heb het volgende probleem:
De temperatuur van de koelvloeistof wordt te hoog (110 graden). Deze zakt niet meer naar 90 graden (bedrijfstemperatuur).
Eerst deed hij dit wel. (Tikte even de 110 graden aan en liep meteen in vlot tempo terug naar 90 graden).
Onlangs bleek dat er een plasje koelvloeistof onder de auto lag.
Na een kort ritje zag ik dat er aan de rechterkant (distributieriem-kant) boven aan van het blok damp uitgesist kwam.
Laatst heeft een vakgarage de kachelslang vervangen, nadat hier koelvloeistof uitgespoten kwam. Maar intussen denk ik dat dit eerder een symptoom was van een ander (groter) probleem, dan een probleem op zich.
Motor type:XU10J2E.
Andere kenmerken:
- ik zie bij een draaiende motor geen gasbellen in het expansievat
- er zit geen 'mayonaise' onder de olievuldop
- de oliepeilstok knettert niet als ik er een vuurtje bij houdt
- er komt geen overmatige witte rook uit de uitlaat
Ik vermoed twee oorzaken:
- lekke koppaking
- waterpomp deffect
(Misschien de termostaat, maar de radiateur en de slang van termostaat naar radiateur worden gewoon warm.)
Hoe moeilijk is het om een lekke koppaking zelf te repareren en waar moet ik aan denken (zodat ik een inschatting kan maken of dit überhaupt iets is wat ik zelf kan doen?
Hoe moeilijk is het om een waterpomp te vervangen (ik weet dat deze aan de distributiekant zit van het motorblok, maar daar is maar weinig ruimte om te sleutelen)?
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog even wat meer aanvullingen:
motortype is (om precies te zijn):XU10J2C
km stand: 244.000 km
waterpomp is (door vorige eigenaar) samen met de distributieriem vervangen bij km stand: 195.000 km
Zover ik weet is thermostaat nog origineel.
bij de laatste apk keuring is ook alle koelvloeistof vervangen (243.000 km)
Beste mensen,
Er heeft niemand gereageerd op mijn vraag.
Het is nu ook niet meer nodig.
De monteur vcan de vakgarage heeft er eens grondig naar gekeken en kwam uit op een lek slangetje ergens.
Probleem opgelost.
13 jaar
luukpeugeot
Helaas heeft niemand u op weg kunnen helpen, toch heel sympathiek en bedankt voor het vermelden van de oplossing.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar