Ik ben sinds enige tijd bezig met een Peugeot J7 camper. Hierin ligt hetzelfde blok als in de 404 uit de jaren 60, volgens mij.
Het probleem, de auto komt niet door de apk in verband met te hoge CO uitstoot. Deze ligt op het moment op 7%. In eerste instantie zou ik denk, het mengsel is verkeerd. Ik heb de luchtstelschroef helemaal open gedraaid, dit had weinig effect (helemaal dicht dan loopt ie slechter).
Wat heb ik gedaan:
- Nieuwe bougies (NGK BP6ES op 0,6 geprobeerd. Op dit moment Champion 9YCC op 0,8mm.)
- Vonkt goed (kabels één voor één eruit gehad, op ongeveer een halve cm vanaf het blok nog zeer goede en regelmatige vonk (op alle cilinders)
- Weerstand bougie kabels gemeten. Ligt tussen de 2-5 kOhm (+ 5kOhm voor bobine kabel).
- Verdelerkap schoon gemaakt. Contactpuntjes zagen er nog goed uit.
- Kleppen gesteld, koude motor, 0,1mm inlaat, 0.25 mm uitlaat.
- Voorontsteking gecontroleerd (stond op 0 graden, nu ongeveer 5 graden)
- Carburateur open gehad, was netjes schoon.
Het viel mij op dat eergister (nu niet trouwens), de motor hoger stationair ging lopen bij het loslaten van het rempedaal, nu lijkt hij echter uit te vallen bij het pompen met het rempedaal. Luchtfilter eraan of niet maakt voor het lopen weinig uit.
De peugeot dealer dacht dat de camper op 3 cilinders zou lopen, dit is niet het geval, ik kan nog ruim 105 km/h halen, lijkt me niet mogelijk op 3 cilinders. Toch stationair slaat ie af en toe een tik over, niet regelmatig onregelmatig, maar echt onregelmatig (snapst?).
Ik zit echt met m'n handen in het haar. Graag tips!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al geprobberd de slang van je rembekrachtiger los te halen bij het inlaatspruitstuk. deze tijdelijk dichtmaken en dan CO uitstoot meten. Misschien zuigt hij valse lucht via de rembekrachtiger.
Adri
Hoi Adri,
CO meten lukt me bij huis niet zo 123 natuurlijk. Ik heb de slang echter los gehad en een dikke bout erin gedraaid. Dit maakte geen verschil op het gehoor. Wanneer ik toeliet een beetje valse lucht aan te zuigen, bleek ie iets mooier te lopen. Het lijkt dus dat ie met een beetje valse lucht beter gaat lopen.
De bougies waren nu trouwens pikzwart, hiermee heeft ie eigenlijk vooral stationair gelopen, dus reden tot paniek lijkt me wat dat betreft niet nodig. Bougies waarmee ik van enschede naar zwolle ben gereden waren lichtgrijs met heel iets bruin (ngk bougies), dus dat lijkt me een mooie kleur. Ik zal met de champion ook nog eens een stuk toeren en dan nogmaals naar de kleur kijken.
17 jaar
Kijk eens of de carburateur niet overstroomt als de motor stationair loopt.Luchtfilter er af halen en in de venturie kijken. Zit de stationair sproeier wel vast als deze los loppt verzuipt de motor ook. Je kunt ook het boven deksel van de carburateur af halen en kijken hoe het vlotter niveau is dit kan te hoog zijn door een lekke vlotter.
Hans
Het vlotter is nog goed, en overstroomd niet. Ik heb zojuist de ontsteking nog iets vervroegd, dit lijkt wel wat te helpen. Zojuist was aan de uitlaat duidelijk een patroon hoorbaar:
hard-zacht-hard-zacht-hard-zach enz...
Lijkt me niet helemaal goed, af en toe ook wel hard-hard-hard-zacht-hard-zacht. Ik zal eens kijken of ik een geluidssample kan maken en online kan zetten. Na het vervroegen van de ontsteking lijkt het patroon regelmatiger hard-hard-hard, met af en toe een lichte versnelling.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 404 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar