Peugeot 404: 404 accu/startprobleem

Bouwjaar: 1964, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 carburateur

Beste Mensen op Problemcar,

Mijn Peugeot 404SL uit 1964 heeft moeite gehad met starten.

De startmotor draaide te langzaam rond om aan te kunnen slaan. Ik heb vervolgens de accu geladen met een druppellader, en hopla, de auto startte in één keer (op gas, met 0 graden buiten!).

Nu merk ik dat de startmotor weer langzamer rond gaat draaien. Zeer waarschijnlijk omdat de accu kracht verliest. Dit kan naar mijn idee twee dingen betekenen
1. De accu wordt niet geladen door de dynamo/verdeler.
2. De accu is niet zo best meer.

Voordat ik er een dure nieuwe accu in ga zetten, wil ik graag weten of ik kan controleren over de dynamo de accu laad?

Kan ik gewoon een spanningsmeter op de polen zetten, en kijken wat het voltage is met de motor uit. Vervolgens de motor starten en kijken op de 14.4V (oid) bereikt wordt? Is de Amperage ook relevant, en wat moet daar de waarde van zijn?

Ik kan er ook naast zitten t.a.v. de bron van het probleem, dus graag suggesties als dat zo is!

Groet,
Bas

BasvdB

Geplaatst door BasvdB (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 404? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Theo Sparenburg (5), 16 jaar geleden

Normaal gesproken geeft het laadstroomlampje aan of de zaak in orde is. De procedure met de voltmeter geeft een globale indicatie. Voor het meten van de ampere heb je een speciale meter nodig die over de kabel wordt geklemd of via een weerstand wordt aangesloten.
Als de accu al wat ouder is lijkt het mij veel eenvoudiger om even naar een garage of fastfitter te gaan om de accu onder belasting te laten testen. Doen ze meestal gratis. Veelal is met deze testers ook de werking van de dynamo te testen.


vr.gr. Theo

vr.gr. Theo

BasvdB (0), 16 jaar geleden

Dank je Theo, ik zal kijken of dat lukt, op mijn dashboard zit trouwens een ampere meter, en deze werkt gewoon goed.

Misschien is het het vermelden waard, dat ik alleen korte stukken heb gereden [3.5 km, 15a20 min, ik woon inde stad ja ;-)]

Santa (0), 16 jaar geleden

Dan is het idd niet vreemd dat je accu steeds zwakker wordt....

met name in de winter schakel je meer stroomverbruikers in dan in de zomer en wanneer je dan uitsluitend kleine stukjes rijdt, heeft de dynamo gewoonweg geen tijd genoeg om de accu weer keurig bij te laden.

Maar even langs de garage rijden voor een accu-test kan nooit kwaad. Je weet dan direct hoe de conditie van je accu is.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 404 of stel zelf een nieuwe vraag.