Peugeot 306: Peugeot knokken in bochten, trillen op snelweg

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4

Hallo!

Mijn Peugeot heeft een probleem waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. In bochten naar rechts maakt hij rechtsvoor een "knokkend" geluid, echter niet altijd. Homokineten zijn reeds vervangen werd mij verteld. Bij normaal rechtdoor rijden trilt hij behoorlijk.. Bij een km of 80 lijkt het trillen wat op het geluid dat je hoort en voelt als je over een onderbroken streep rijdt, een monotoom getokkel... Op de snelweg trilt hij echter zo extreem dat je het dashboard ziet en hoort bewegen en echt verre van relaxed in je auto zit. (niet echt optimaal, moet elke dag een uur naar mijn werk en een uur weer terug). Hij doet het echter niet altijd even extreem.. soms juist bij het loslaten van het gas, de andere keer weer bij gas bijgeven, maar ook op lange, rechte stukken. Soms is het weer even wat minder en kun je opgelucht ademhalen, daarna gaat het vrolijk weer verder. Wat me opvalt is dat het met de heenweg naar mijn werk minder erg is dan als ik terugrijd. De heenweg bestaat uit een lang stuk 80km en vervolgens een stuk snelweg, terugweg is precies andersom, eerst heel klein stukje 50km, na 3 minuutjes direct snelweg. Zal het probleem misschien te maken kunnen hebben met de warmte van de motor of banden?

Het probleem bestaat in feite al vanaf het moment dat ik hem gekocht heb, toen echter in zo'n minimale mate dat het nauwelijks storend was. Het werd echter steeds erger. Vervolgens ben ik afgelopen winter flink frontaal op een stoeprand gereden. Velg beschadigd. Is allemaal nagekeken en gerepareerd. In feite zal dit ongevalletje met het probleem te maken kunnen hebben, al was het probleem er ook al voor dit ongevalletje. Auto is naar mijn weten gebalanceerd, uitgelijnd, ook de hele as is inmiddels twee keer vervangen. Homokineten idem. Om uit te sluiten of het trillen iets te maken had met het ongelukje dat ik met de velg heb gehad, zijn deze al eens verwisseld met achter, dit maakte echter geen enkel verschil.

De auto doet dit zowel op gas als op benzine. Toevallig heeft hij momenteel een probleempje op gas waardoor hij af en toe afslaat bij het gas bijgeven (erg leuk op de snelweg). Dit is verholpen door het plaatsen van een nieuwe verdamper. Probleem was hiermee verholpen, maar is nu, een week later, weer terug.. Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem (hoezo probleemauto?) met het andere probleem te maken heeft, hij trilt tenslotte ook op benzine.

Inmiddels is er zo veel naar gekeken en aan gedaan dat ik niet eens meer precies weet wat er nu allemaal is nagekeken / gerepareerd / vervangen. Heeft iemand van jullie een idee in welke hoek ik het moet (laten) zoeken?

Groetjes Els

Elss

Geplaatst door Elss (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

wvduren (0), 14 jaar geleden

Hoi Els,

Dat knokken bij het sturen zou mij zeggen dat het een aandrijfas is. Of daar het trillen ook van zou kunnen komen weet ik niet. In elk geval wel het knokken bij het sturen naar 1 kant.

Groet, Willem.

Elss (0), 14 jaar geleden

Dank voor je reactie.

Toen het trillen en knokken heel extreem werd hebben we allereerst de as vervangen. Dit veranderde niets (misschien zelfs nog erger, maar dat kan tussen mijn oren zitten :)). Vervolgens werd ons verteld dat de nieuwe as wel eens een productiefout zou kunnen hebben en hebben we hem gewisseld met een andere nieuwe aandrijfas. Wederom zonder resultaat..

Wat denken jullie? Nog een keer naar de aandrijfas laten kijken, of kan het ook wat anders zijn?

Groetjes Els

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

er zitten er 2 onder

Elss (0), 14 jaar geleden

haha, dat geloof ik meteen, Robby. :) Dank voor deze zinvolle inbreng. :) Ik ben ook (was vast al opgevallen) zeker geen kenner, maar er hebben inmiddels als zo veel mensen "even naar mijn auto gekeken" zonder het probleem op te lossen, dat ik zelf maar op zoek ben gegaan.. Ik zit er inmiddels serieus over na te denken het ding maar helemaal weg te doen, maar hij rijdt mega-zuinig, waardoor het ook wel weer zonde is om hem weg te doen.

Wellicht kan ik hen een aantal punten noemen waar ze volgens jullie op moeten letten? Dat een auto twee aandrijfassen heeft was nieuws voor mij (ik schaam me diep) mar is hen uiteraard bekend, dus daar zal bij het vervangen van de assen naar gekeken zijn, maar zijn er meer punten waar we op moeten letten?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

hier bedoel ik mee te zeggen hebben ze niet de verkeerde vervangen of allebij vervangen

Elss (0), 14 jaar geleden

ik weet dat ik twee keer een "inruilas" achter in mijn auto had liggen die ergens moest worden ingeleverd. Er zijn dus twee nieuwe assen geweest, maar voor zover ik weet twee keer dezelfde... ik zal eens goed navragen wat er precies gedaan is en er een lijstje van posten..

enorm bedankt voor je tijd!

Beunhaas (520) PRO, 14 jaar geleden

[quote=robby10030]hier bedoel ik mee te zeggen hebben ze niet de verkeerde vervangen of allebEI vervangen[/quote]
Een goed punt...
Wat ook nogal eens voorkomt dat er geen nieuwe maar z.g. gereviseerde assen geplaatst worden die ook al niet best meer zijn maar alleen opgepoetst met een paar nieuwe hoesjes.
Daar schiet je dus niks mee op.

dennizzz (0), 14 jaar geleden

als het niet de aandrijfas zou zijn, wellicht wiellager of rubbers die aan het lubberen zijn.
Ik had een keer een lubberend (uitgedroogd) rubber op mijn draagarm. Hierdoor kan je mijn
voorwiel 5cm naar achter toe duwen, zo uitgedroogd en zoveel speling was daar. Levensgevaarlijk, wiel ging
met remmen naar voor en met klap weer naar achter. In de bochten had dit natuurlijk ook zo zijn effecten.

Dit was ook een 306 trouwens

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.