Hallo allemaal,
Wij zijn ons aan het orienteren op een peugeot 406 op gas, van rond 1999 / 2000 / 2001 (laatste type; met het nieuwe neusje). Welke motor is hiervoor het meest geschikt (hydraulische klepstoters ??) en waar moet ik op letten. Welke termijn staat er voor de distributie en wat zijn veelvoorkomende problemen bij een 406 (evt ook benzine) ?
Bij voorbaat dank,
Sjaak
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben in het bezit van een peugeot 406 break 1.8 16 klepper. (inderdaad hydaulischeklepstoters). LPG3; vialle gasinstallatie. Ringtank; op paats van reservewiel. Auto heeft 228.000 km gelopen. Ikzelf heb hiervan afgelopen 4 jaar ruim 100.000 km mee gedraaid. De gasinstallatie an sich heeft tot nog toe geen enkel probleem gegeven. Qua prestaties merk je verschil met benzine nauwelijks.
Bij plm. 190.000 km zijn de drukgroep en koppelingsplaten vervangen. Dit staat echter los van gasinstallatie.
Bij 215.000 km is helaas, helaas, de distributieriem (na 95.000 km gebroken). Interval is na 120000 km vervangen. Hier kun je dus flink pech mee hebben. Kosten 1350 euro! Echter ook dit staat los van de gasinstallatie.
Verder reactiestangetjes bij achterwielen vervangen en de sensor van de snelheidsmeter vervangen. (veel voorkomend probleem bij 406). Kortom 406 op lpg3 (met hydraulische klepstoters) was (is) voor mij een zeer goede keuze geweest. Ik hoop, na de pech met de gebroken distributieriem, er nog een aantal jaren in te rijden.
vriendelijke groet.
Kijk liever voor een iets nieuwere, 2002, 2003. In 1999 en 2000 werden er nog veel slechte DGI installaties in de 406 gezet in combinatie met de XU motor. Eind 2000 kwam AG met de SGI 1 installatie in combinatie met de EW motor. Deze combinatie is beste goed. Later kwam de SGI 2 en dat zijn de beste installaties. Ook Vialle is goed, echter hier is de pomp een zwakker punt. Zowel met een AG als een Vialle installatie moet de auto net zo goed op gas rijden als die op benzine doet.
Als je een 406 op het oog hebt, goed proefrijden, o.a. vanuit lage toeren op LPG op laten trekken en kijken of de motor goed loopt, niet schokt, niet rammelt.
Zowiezo gaan voor een 16 klepper. Je hebt in de modellen tot 2000 nog 1.8 8 kleppers. Deze moet je echt niet hebben.
Wat installatie betreft in 9 van de 10 gevallen zit in Peugeot AG installatie in, Vialle komt af en toe voor is ook een goede installatie. AG DGI absoluut niet doen, AG SGI is goed. Als je veel km's maakt > 30.000 per jaar zou een HDI leuke alternatief zijn.. hoewel de diesel prijs de laatste tijd heel hard aan het stijgen is..:-(
16 jaar
Ik rij zelf in een 406 uit 2001 met een 2.0L 16v EW motor en een AG gasinstallatie. De teller staat nu op 185.000 en ik heb nog nooit gasgerelateerde problemen gehad. Blijkbaar is dit type motor en een AG installatie dus een goede combinatie.
Dat was bij mijn vorige auto (een 306 1.6L XT met een Vialle installatie) wel anders. Daar ben ik in 4 jaar tijd (100.000 km) maarliefst 18 keer mee naar de garage geweest met gasproblemen. De laatste 10.000 km reed de auto helemaal niet meer op gas en de dealer wist het ok niet meer. Gelukkig was het een leaseauto dus weg ermee :)
16 jaar
[quote=TrafficBandit]..met een Vialle installatie) wel anders. Daar ben ik in 4 jaar tijd (100.000 km) maarliefst 18 keer mee naar de garage geweest met gasproblemen. De laatste 10.000 km reed de auto helemaal niet meer op gas en de dealer wist het ok niet meer. Gelukkig was het een leaseauto dus weg ermee :)[/quote]
Ik heb 4 jaar (lease) in een nissan primera met vialle installatie gereden, in 4 jaar tijd 210.000 km één lpg storing gehad, omdat ik de gastank leeg had gereden..
16 jaar
[quote=TrafficBandit]Ik rij zelf in een 406 uit 2001 met een 2.0L 16v EW motor en een AG gasinstallatie. De teller staat nu op 185.000 en ik heb nog nooit gasgerelateerde problemen gehad. Blijkbaar is dit type motor en een AG installatie dus een goede combinatie.
Dat was bij mijn vorige auto (een 306 1.6L XT met een Vialle installatie) wel anders. Daar ben ik in 4 jaar tijd (100.000 km) maarliefst 18 keer mee naar de garage geweest met gasproblemen. De laatste 10.000 km reed de auto helemaal niet meer op gas en de dealer wist het ok niet meer. Gelukkig was het een leaseauto dus weg ermee :)[/quote]
stiekum overwegen we ook een 306 op gas :S moeten we dan ook voor de 1.8 gaan ?? en is dit dezelfde motor als in de 406 ?
in ieder geval al bedankt voor de reacties :-)
306 heeft ook 1.8 16V, is dezelfde motor maar. 306 kun je niet met 406 vergelijken, 406 is meer auto dan 306.
16 jaar
306 met de 1.8 16V heeft nog het oudere AG DGI systeem. Niet kopen, het is inmiddels bijna onmogelijk om voor DGI installaties nog nieuwe onderdelen te krijgen. Als het een Viallle systeem is is het wel te overwegen.
De problemen die ik had met de 306 werden voornamelijk door 2 oorzaken veroorzaakt. Ik had een 1.6 motor uit 1999 en die had (voorzover ik weet) geen hydraulische klepstoters en een redelijk zachte kop waardoor om de haverklap de kleppen gesteld moesten worden. Letterlijk één keer de autobahn op in duitsland en je kon weer naar de garage, zo erg was het. Bovendien was de elektrische installatie van de gasinstallatie dusdanig slecht ingebouwd en van dermate slechte kwaliteit dat er continu elektronsche storingen waren. Uiteindelijk zijn alle stekkerverbindingen vervangen omdat de contactpunten in de stekkers gewoon "opgelost" (weggeroest) waren ! Kabels die niet goed gemonteerd zijn en heen en weer slingeren slijten na verloop van tijd ook door en veroorzaken dan ook problemen.
Ik had een 306 en heb nu een 406. Als je de keuze hebt dan zou ik voor de 406 gaan, zelfs als je er wat meer geld voor moet uitgeven. De 406 is een veel fijnere, veiligere, kwalitatief betere en confortabelere auto dan de 306. Maar ja bij een tweedehands hangt het er maar helemaal van af wat de vorige eigenaar en mee uitgevoerd heeft. Als je voor de 306 gaat let dan op dat het kenteken niet begint met ZG-DL-
16 jaar
De 1.6 van 1999 heeft helemaal geen problemen met de kleppen op lpg. Problemen met de bedrading is vaak slordig inbouwen door het inbouwstation.Mijn 306 heeft er bijna 250000km op zitten het enige wat stuk gegaan is de verdamper deze was inwendig lek en veroorzaakte overdruk in het koelsysteem.Dit is wel de beruchte dgi van ag maar heeft bij mij nog nooit echte problemen gegeven het kan dus wel!!.Bij mijn weten is de 1.8 acht klepper [als deze dezelfde is van de citroen xantia 1.8] wel heel gevoelig op gas daarvan zijn de klepzittingen niet goed geschikt voor op lpg.
16 jaar
Bovendien is het kleppenstellen van de 1.8 8v motoren een arbeidsintensieve zaak, ik meen dat het zo 3 - 5 uur werk was. Bij 1.6 TU motoren is het minder werk.
16 jaar
dus zowel voor de 306 als voor de 406 moet je
- NIET de 1.8 8 klepper hebben maar de 1.8 16 klepper
- NIET de AG DGI (met XU motor) vanwege de slecht verkrijgbare onderedelen
- bij voorkeur de AG SGI (met EW motor) of de vaille installatie
weet ik in ieder geval waar ik op moet letten. Bedankt voor het meedenken. Sjaak
trouwens, de 306 valt ook af, want die heeft op de achterbank in het midden een heupgordel, terwijl wij in het midden wel een 3 punts gordel nodig hebben.
[quote=sjaak10918]trouwens, de 306 valt ook af, want die heeft op de achterbank in het midden een heupgordel, terwijl wij in het midden wel een 3 punts gordel nodig hebben.[/quote]
Potverdikke het valt ook niet mee Sjaak...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar