Beste lezers,
Ik heb het volgende probleem met een Peugeot Partner 1.9 diesel.
Nadat de auto tijdens dit koude weer een tijdje heeft stilgestaan, slaat de motor wat moeilijker aan. Eenmaal gestart, lijkt het alsof de gloeibougies niet werken. De motor loopt dan even onrustig en rookt erg (grijs/blauw). Na een paar minuten warmdraaien, loopt de motor mooi zoals het hoort en start daarna met 1 tik.
De motor heeft hydrolische klepstoters en heeft ongeveer 120.000 km gedraaid.
De gloeibougies en gloeisysteem zijn nagekeken en werken goed. De motor is voorzien van een Bosch inspuitpomp.
Weet iemand misschien wat de oorzaak kan zijn van dit euvel?
Ik heb begrepen dat het aan de klepstoters kan liggen. Weet iemand in dat geval hoeveel de klepspeling mag/moet zijn bij deze motoren.
Ik stel jullie hulp graag op prijs.
Abdelouahed
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een WJZ ( DW8) motor heeft geen hydraulische stoters maar klepstelplaatjes.
Gezien de kilometerstand is deze nodig toe aan kleppen stellen. De inlaatkleppen zullen dicht ( te nauw ) staan. Bekend probleem bij deze motoren.
Om de klepspeling te kunnen instellen dient de complete nokkenas verwijderd te worden. Voordien eerst van alle kleppen de speling opmeten en noteren.
Daarna de distributie verwijderen, inlaatbuis, nokkenashuis en nokkenas. De stelplaatjes liggen op de klepschotels, onder de stoterbussen.
Voor degene die dit de 1e keer moet doen toch een halve dag werk, zeker zonder hefbrug.
Speling inlaatkleppen: 0,15-0,20 mm uitlaatkleppen: 0,30-0,35 mm Koud afstellen.
Probleem is grotendeels opgelost door de klepstoters iets op te vullen met plaatjes. Auto start beter. Nu maar afwachten wat de winter brengt.
Bedankt voor de informatie.
abdelwaahid
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar