We hebben sinds kort een 307 SW uit 2003.
De auto zit heerlijk (maarja waren ook "iets" ouder gewend ;-) ), maar een paar dingen storen.
1.
Laatst zijn de remmen nagekeken, aangezien deze piepte.
Dit is opgelost, alleen nu is het volgende euvel verschenen. Bij het parkeren van de auto aan straat (draai de auto een parkeerplaats in) piept de auto hard
Het lijkt op piepen van de remmen, maar dan harder en doffer / minder schel.
Dit deed die ook een keer toen ik een afslag nam en aan het einde van de afslag links af wilde slaan (remmen en insturen).
Iemand een idee ?
2.
Als de auto loopt (vooral in de ochtend) dan piept deze.
Daar is na gekeken en men heeft de Krukaspoelie (http://www.van-sluis.nl/wp-content/gall ... _nieuw.jpg) vervangen.(plaatje ter verduidelijking).
De auto piepte niet meer, maar er was die dag ook al aardag wat gereden (hij doet het nl niet altijd, vooral met een koude motor).
Ik heb het geluid proberen op te nemen, zie link.
Moet bekennen, via voice recorder is het niet erg duidelijk, maar misschien dat het toch iemand bekend voorkomt (het laatste stuk is het duidelijkst).
http://www.jrpost.nl/uploads/307.wav
Nu las ik al iets over spanrol die kan gaan piepen, maar heeft iemand nog meer suggesties waar men naar kan kijken bij de garage.
3.
De auto trilt bij 80 km per uur. Bij hogere / lagere snelheden valt het niet op. Je voelt het in je benen / rug / stoel.
De garage heeft de achterbanden gebalanceerd. Probleem is dat het niet op elk wegdek even duidelijk terugkomt en ik dus dacht dat het opgelost was.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hee mick,
Wat dat piep geluid betreft als je de koppeling in trap verandert het geluid? Wat je ook kan doen is de multi-riem verwijderen als dan het geluid er wel of niet is is heb je weer wat uitgesloten betreft spanner dynamo enz.
1.
controleren of het van voor of achterkomt
de betreffende zijde reinigen
schuine kant aan de blokken en alles remstof verwijderen blok in de kopervet en terugmonteren
2.
dit lijk op een geluid vanuit/bij de multie riem
multieriem even verwijderen en de poelies controleren
als je start en je hoort hem duidelijk niet
dan zou ik beginnen /kijken naar de spanrol en/of looprol
bij deze nog niet meegemaakt dat de krukaspoelei defect is
3.
banden van voor en naar achteren wisselen
kijken ofhet dan achter goed is
tevens als je auto stilzet kunnen ze een vlakke kant krijgen de banden
en dat duurt soms/vooral in de winter voordat deze weg zijn, dit heb ik namelijk met mijn eigen auto ook maar als ze warm zijn is het weg (heb focus II)
Dank voor de reacties.
@J@n-Willem:
Ik zal er op letten als het verandert als de koppeling ingetrapt is.
@trucker0werner
1. Het komt van voor.
Heb gisteren ook even het geluid opgenomen, zie http://www.jrpost.nl/uploads/307_rem.wav
2.
Gaan we proberen.
3.
Gaan we ook proberen.
12 jaar
denk niet dat het de remmen zijn maar iets anders
alleen ik kan dat zo niet zeggen als ik dat geluid hoor
dan zou ik echt de auto moeten hebben om iets nuttigs te kunnen zeggen
De auto staat nu bij de garage. De remmen zijn nagekeken en schoongemaakt. Het geluid kwam eerst niet terug. Maar net op het laatst (monteur zat ook in de auto) klonk het geluid weer.
Wordt na gekeken (men mompelde iets over ABS ???).
Ook het schudden van de auto bij 80 is vreemd.
Wielen zijn gebalanceerd, probleem blijft.
Piepen van de motor (vooral koude motor), krukaspoely is vernieuwd, evenals de multiriem. Lastig wat dat is.
Iemand nog ideeen.
Iig als ik wat weet laat ik het weten (mooie zin).
12 jaar
Het schudden van de wielen kan meerdere oorzaken hebben, is de auto zelf ook uitgelijnd?
Heeft de auto misschien schade gehad?
Heb je wieldoppen, zoja verwijder deze eens.
12 jaar
@easyQ,
Wieldoppen verwijderd, hielp niet.
Volgens het autobedrijf geen schade en de auto is niet zelf uitgelijnd.
@overige
Auto weer van de garage:
1. schudden is niet verdwenen.
2. piepende motor, niet verdwenen. Men had ervan dat het door tocht kwam, niet dus want ook vandaag bij droog weer piepte die nog.
3. 60 km terug naar huis, geen rare piep / geschuur of hoe je het geluid ook maar wilt noemen (zie link eerder : http://www.jrpost.nl/uploads/307_rem.wav....
TOTDAT ik de parkeerplaats opdraai en ja hoor daar is die weer. Kan het zijn dat door warmte iets gaat uitzetten en daardoor gaat piepen ? (hoewel ik het ook met korte stukken heb).
Volgens het garagebedrijf zat er roest op de ABS waardoor deze rare kuren kreeg ??. Blijkbaar niet :)
12 jaar
Ik zou de boel eerst eens laten uitlijnen, al was het alleen maar om zeker te zijn dat het daar niet aan ligt.
Als de ABS kuren krijgt zou dat zichtbaar moeten zijn bij het uitlezen en merkbaar bij het remmen.
Je kunt ook vragen of ze eens met andere wielen willen testen of het schudden dan wel verdwijnt.
Vwb het piepen, hoe is de onderhoudshistorie van de auto (is alles op tijd gedaan?) en wat is de huidige km stand?
12 jaar
Goed idee van de andere wielen.
De auto is dealer onderhouden met uitzondering van 2011. De kilometerstand 121.000.
12 jaar
Auto van 2003 met 121.000 op de teller lijkt een mooie keuze maar dat geeft aan dat de auto waarschijnlijk heel veel korte ritten heeft gemaakt.
Is de distributieriem al vervangen?
Een goede inspectiebeurt van de auto lijkt me in dit geval even noodzakelijk, dus ook zaken die buiten het reguliere onderhoud vallen.
Is de stuurinrichting ook al nagekeken eigenlijk?
Peugeot 307 is niet vreemd van piepjes en kraakjes maar de meeste zijn wel verhelpen.
12 jaar
Piepjes en kraakjes wisten we voorhand al wel, maar dit is wel een heel harde kraak / piep :)
De distributieriem is bij aankoop vervangen.
Volgende week gaat die weer naar de garage, zal genoemde punten aansnijden.
12 jaar
Is de piep alleen met de koppeling ingetrapt of is het continue aanwezig?
Als het is bij intrappen van de koppeling zou het ook nog het druklager kunnen zijn, dat zou ook meteen het schudden kunnen veroorzaken.
12 jaar
Wat betrefd het piepen hier nog een suggestie, dit wordt vaak veroorzaakt door het kogelgewricht van de uitlaat terplaatse van de overgang tussen voorpijp en middendemper. Doordat de motor kantelt ,vooral bij lastwisselingen(parkeerplaats, inparkeren, voor en achteruit) beweegt de voorpijp ten opzichte van de middendemper. Het kogelgewricht is van een soort carbonvezelpakking en zit op de voorpijpzijde gemonteerd, hij is los te vervangen. Door dat het een bewegende verbinding is slijt het kogelgewricht af en kan gaan piepen. De andere zijde (de kom) is van staal en zit aan de middendemper gelast, deze kan ook uitslijten en is niet los te vervangen.
Wat betrefd het trilling in de rug, stoel en of bodemplaat, dit wordt vaak veroorzaakt door de motorsteun rechtsboven bij de distributie. Deze is vloeistofgevuld . Het rubber wat de vloeistof vasthoud wordt soms poreus en loopt de vloeistof er uit. als de vloeistof er uit is gelopen krijg je dit soort klachten,geloof me de eerste keerheb ik ook best even gezocht. Dus laat de garage deze steun nakijken, de rubberbalg die de vloeistof vasthoud zit aan de onderzijde en is eigenlijk alleen maar goed te controleren als deze gedemonteerd is. Als de balg nog hard is dan is het ok, is de balg zacht dan is de oorzaak gevonden !!
Succes,
PT nieker
Bedankt voor de reacties, morgen gaan we terug naar de garage en neem ik de punten mee :)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar