Peugeot 206: Piepend reservewielrek?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Onder mijn 206SW hangt zo'n rekje waar het reservewiel in hangt. Volgens mij piept dit erg als ik over hobbels rij. De stangetjes waar het rooster de ophanging in gaan zijn ijzer op ijzer. Om eea uit te sluiten heb ik al diverse ophangrubbers ingespoten met wd40 maar het piepen blijft, 90% kans dat het dit wielrek is. Schokbrekers achter zijn vrij nieuw, 2jr. Die kan ik ook uitsluiten.

Hoe kan ik dit oplossen? En hebben meer rijders van een 206SW hier last van? Kan er nog een andere oorzaak zijn?

Roger46

Geplaatst door Roger46 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Is het niet de uitlaat die piept? De pakking tussen de katalysator en de middenpijp is dan vaak de oorzaak.

Mocht het toch het reservewielrek zijn, dan kun je de scharnierpunten vastzetten met een stevige tiewrap.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Uiteraard help ik je hopen dat het niet zo is, maar het zou kunnen dat het de naaldlagers zijn van de achterste draagarm(en). Google eens op - achteras 206 - om het wat duidelijker te krijgen. Doorgaans betreft het de sedan uitvoeringen, maar SW kan ook.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Vandaag het reservewielrekje er onder uit gehaald, het gepiep/gekreun blijft. Inmiddels wordt ik er gek van want ik kan de plek niet lokaliseren waar het vandaan komt. Het piept/kreunt alleen over drempels en bij optrekken.
Om de bevestigingen van de achterbank heb ik ook al tape gedraaid maar hier komt het gepiep/gekreun ook niet vandaan. Het lijkt onder de auto vandaan te komen ter hoogte van de wielen. Maar ook hier heb ik op alle rubbers al wat vet gedaan, probleem blijft bestaan.
Het lijkt me ook niet aan de achteras te liggen, auto is vorige week gekeurd en dat had moeten opvallen bij de keurmeester vooral omdat de achteras van de 206 een probleem kan zijn. Onder het normale rijden hoor ik ook niks.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

[quote=Brum1467]Is het niet de uitlaat die piept? De pakking tussen de katalysator en de middenpijp is dan vaak de oorzaak.

Mocht het toch het reservewielrek zijn, dan kun je de scharnierpunten vastzetten met een stevige tiewrap.[/quote]
Uitlaat is het ook niet, de plek die jij beschrijft zit meer ter hoogte van de voorstoelen. Het gepiep komt meer van de achterkant ter hoogte van de wielen.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Dan vrees ook ik dat je achteras het probleem vormt. Het kan goed zijn dat het een beginnend probleem is en er nog niet zoveel speling op zit dat je te maken krijgt met afkeur.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Vanmiddag nog eens eronder gekropen en alle rubbers van de ophanging achter met siliconen-olie ingespoten, het gepiep en gekreun is nu zo goed als weg. Droge rubbers? Reservewiel rek hangt er ook weer onder.
De draagarmen en andere stangen zien er goed uit, kan ook nergens speling voelen. Uitlaat hangt ook in vrij nieuwe rubbers, die kan ik ook uitsluiten.

Voorlopig houd ik het op droge rubbers. Is het vervangen van al die rubbers iets wat je goed zelf kunt doen? Mijn 206SW quiksilvertje is het nog waard om ze te vervangen. 120.000km en verder geen enkel probleem mee gehad in 3jr, super karretje en nergens roestvorming of andere gebreken.

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

Als het een beginnende speling is van de achteras dan zou ik er niet al te lang mee doorrijden.
Dan is de as misschien nog niet ingesleten en kan je de naaldlagers vervangen.
Rijd je er mee door dan slijt je as in dan heeft het geen zin meer om de naaldlagers te vervangen want die raken dan snel weer defect en kan je de gehele achteras gaan vervangen.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

[quote=Brum1467]Dan vrees ook ik dat je achteras het probleem vormt. Het kan goed zijn dat het een beginnend probleem is en er nog niet zoveel speling op zit dat je te maken krijgt met afkeur.[/quote]
Wat zijn de hoorbare symptomen van een versleten achteras? Dan kan ik vergelijken. Ik hoor in elk geval niks bonken of schuren, het is puur gepiep/gekreun. Wiellagers zijn het ook niet, dat geluid herken ik wel ;)

Roger46 (0), 10 jaar geleden

[quote=Jeroen1978]Als het een beginnende speling is van de achteras dan zou ik er niet al te lang mee doorrijden.
Dan is de as misschien nog niet ingesleten en kan je de naaldlagers vervangen.
Rijd je er mee door dan slijt je as in dan heeft het geen zin meer om de naaldlagers te vervangen want die raken dan snel weer defect en kan je de gehele achteras gaan vervangen.[/quote]
Het bekende 206 probleem dus. Ik laat er toch maar eens naar kijken bij een Peugeot dealer morgen.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Het begint meestal met kraken en knerpen. Naarmate er meer speling op de draaipunten komt, kan er ook gebonk en geklapper optreden.

De naaldlagers zijn versleten en/of vervuild. Beweging gaat daardoor niet soepel meer, waardoor er bijgeluiden optreden. Ook zullen de lagers verder invreten op de as, waardoor er speling zal optreden. Dit zorgt vervolgens voor bonk en klapper geluiden. Als er behoorlijk wat speling aanwezig is, kun je een defecte achteras ook herkennen aan de wielstand.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

[quote=Brum1467]Het begint meestal met kraken en knerpen. Naarmate er meer speling op de draaipunten komt, kan er ook gebonk en geklapper optreden.

De naaldlagers zijn versleten en/of vervuild. Beweging gaat daardoor niet soepel meer, waardoor er bijgeluiden optreden. Ook zullen de lagers verder invreten op de as, waardoor er speling zal optreden. Dit zorgt vervolgens voor bonk en klapper geluiden. Als er behoorlijk wat speling aanwezig is, kun je een defecte achteras ook herkennen aan de wielstand.[/quote]
Bedankt voor je uitleg. Kraken en knerpen is het niet, het is gepiep dat na het inspuiten van alle rubbers van de ophanging opeens weg is. Maar ik ga morgen toch eens langs de dealer om erna te laten kijken. Wordt vervolgt........

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Het geluid dat ik hoor kun je het best omschrijven als je met een vinger over glas glijd. Dat geluid is het. Piepende ophangrubbers maken dat geluid volgens mij ook.

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het geluid nu helemaal weg is, dan kan zelfs de dealer niet horen welk geluid het is en/of waar het vandaan komt.

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

Als de as zover ingesleten is dan krijgt het een X-poot, dan staat je linkerwiel zo / of je rechterwiel zo \
En je band begint aan de binnenkant schuin af te slijten.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Onlangs was mijn 206 aan de beurt. Je hoorde geen gebonk over slecht wegdek...helemaal niets. Je hoorde enkel bij langzamer dan stapvoets rijden over hobbeltjes L achter een geluid alsof de achterklep een beetje lag te wringen op het rubber. Toch maar even controleren......:-( Flinke speling op de La draagarm! Uit ervaring al wetende dat de as(tap) verrot is, gelijk maar een gereviseerde as besteld. De oude voor de lol nog uit elkaar getrokken en inderdaad...er was geen redden meer aan geweest. Moraal van dit verhaal: het hoeft beslist niet veel lawaai te maken om kapot te zijn.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Over welke lagers hebben we het hier eigenlijk:

http://bartebben.nl/onderdelen/peugeot/2...

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Jahoor, bij de dealer geweest. Ligt voor 90% aan de achteras. Ik twijfel nu om hem te laten maken, kan hem inruilen op een bmw 323i touring van 2000.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

BMW is kwalitatief natuurlijk van een heel ander kaliber. Maar ook een BMW kan qua onderhoud in de papieren lopen. Zeker als er in het verleden onvoldoende aandacht aan het onderhoud is besteed of het een afgeragd exemplaar betreft.

Ik heb zelf een half jaar geleden ook mijn 206 opgeruimd en vervangen voor een BMW. Had ik veel eerder moeten doen.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Nu breekt mijn klomp. Vandaag de winterbanden eraf gehaald en vervangen door de zomerbanden. En wat denk je? Alle gepiep en gekreun is weer weg. Het blijft een raar karretje.

Zetten winterbanden bij warm weer uit? Het gepiep en gekreun begon eigenlijk ook pas met de afgelopen warme dagen.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt voor de wissel de wielen vrij gehad van de vloer, dus de draagarmen hebben uitgehangen/in een andere stand gestaan. Dat zou een meer logische verklaring zijn.

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

Het gaat om deze lagers, zie afbeelding.

[url=http://postimg.org/image/ukq27aldr/][img]http://s27.postimg.org/ukq27aldr/Peugeot...[/img][/url]

Er bestaan ook revisiesets met een nieuwe astap maar die astap is voor leken niet zo makkelijk te vervangen.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Kapotte achteras is niet meer aan de orde, die is gewoon goed. Mijn verklaring: auto is voor apk en beurt geweest, tijdens die beurt zijn de banden opgepompt. Deze banden raakten de wielkasten achter net niet maar na oppompen dus wel. Nu de originele Quiksilver velgen erop liggen is het geluid totaal verdwenen. In de rechter wielkast zit een verdikking waar de vultuit voor de benzine loopt, hier heeft de band waarschijnlijk aangelopen na oppompen.

Maat winterbanden 195/55/16: komen van een peugeot 307cc
Maat origineel 205-45-16: origineel voor 206 quiksilver

Wintervelgen vullen de wielkast en liepen aan na oppompen:

[img]http://www.rogertewierikefotografie.nl/u...[/img]

Rest vd wagen:

http://www.rogertewierikefotografie.nl/a...

De velgen op foto 6 liggen er nu onder, geen gepiep en gekreuns meer, ik blij.

Als er iemand interesse heeft in de wintervelgen hoor ik dat graag. Banden hebben nog 75% profiel, slechts 2 winters mee gereden. Maat 195/55/16 en netjes uitgebalanceerd.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Vandaag is mijn auto eens goed van achter na gekeken door een Peugeot monteur. De achteras keek ie na en op speling op de achterwielen. Geen speling kunnen ontdekken en de achteras bleek ook in orde. De SW zou de achteras hebben van de RC en daar zouden de problemen niet zo spelen als bij de gewone 206. Wel slijtplekken ontdekt waar de winterbanden op aanliepen, rechts achter waar de bobbel van de vultuit zit was licht afgesleten maar niet kwalijk te noemen en hier en daar de binnenkant van het plastic in de wielkasten. Waarschijnlijk veroorzaakt omdat de banden te hard waren opgepompt. Nu met de zomervelgen is het piepen en kreunen dan ook geheel verdwenen. De wielen draaien mooi vrij rond zonder rare bij geluiden.

Al met al valt het gelukkig mee, ik dacht echt dat mijn as eraan was. Met 147.000km op de teller kan ik nog wel ff vooruit. Auto is perfect in orde en rijd goed. Klein onderhoud/beurtje ga ik voortaan zelf doen. Afgelopen dagen waren zeer leerzaam, heb mijn karretje van boven tot onder kunnen bekijken en ik weet nu hoe alles van onder in elkaar zit en werkt. Enige zorgzame dat ik zag aan de onderkant is dat de beugel waarmee de tank wordt vast gehouden wel erg roestig is. Schijnt ook een 206 kwaaltje te zijn. Eens kijken of ik er nog een ton bij kan rijden :-)

Dit is hem:

http://www.rogertewierikefotografie.nl/a...

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Net nog ff gegoogled, er zit inderdaad deze as onder. Foto is van een RC:

http://www.dp-engineering.nl/media/proje...

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

Hebben de wintervelgen wel dezelfde et waarde en banden maat , te hard opgepompt is onzin , een band wordt daar echt geen cm of meer groter van.

Roger46 (0), 10 jaar geleden

Wintervelgen waren inderdaad groter:

Maat winterbanden 195/55/16: komen van een peugeot 307cc
Maat origineel 205-45-16: origineel voor 206 quiksilver

Et moet ik nog naar kijken. Ze hebben ooit zonder problemen onder een 206 cc gezeten. En ook ik heb ze er nu het 2de seizoen onder gehad. Nooit problemen met aanlopen gehad totdat de beurt werd uitgevoerd.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

De 195/55/16 banden zijn 5% groter. Dat is dus teveel van het goede en al helemaal als de et waarde anders is.

Kortom een niet passende set velgen en banden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum