Peugeot 107: Pingelen

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Goedendag,

Vanaf koude start bij deellast, toch wel pingelen...Geen verschil bij gebruik diverse merken benzine..
Eenmaal op bedrijfstemperatuur, vrijwel geen pingelen..
Vanaf koude start begrijp ik dat de vervroeging, voor ontsteking, in combinatie brandstofverrijking, allemaal geregeld zou moeten zijn door de ECU tot en met bedrijfstemperatuur.

In de aanloop van koud naar warm, verkeerde informatie ( sensoren ), pingelen doordat die hele vervroegingscurve niet meer klopt?
Voor zover ik zie...maakt de ECU van die motoren ( 1e generatie Aygo. C1 en 107 ) wel gebruik van een krukassensor..maar geen klopsensor op het onderblok...
Mischien ook fout in lambda meting?

3BVariant

Geplaatst door 3BVariant (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 107? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Wat is nu precies de vraag ?

3BVariant (0), 5 jaar geleden

Heeft de Aygo/C1/107 bepaalde temperatuursensoren die waardes doorgeven aan de ECU?

Het pingelen gebeurt alleen tijdens de aanloop van koud naar warm..Alsof het vervroegen van de ontsteking zeg maar een paar graden te hoog zit..omdat de ECU foutieve info door inmiddels slechte sensoren krijgt

3BVariant (0), 5 jaar geleden

Als de motor blijkbaar op bedrijfstemperatuur is, is het pingelen ( hoorbaar ) weg..Wil nog niet zeggen dat de detonatiegrens ergens weer bereikt is..maar goed

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Weet u zeker dat het geluid veroorzaakt word door pingelen . Ik heb in de hele historie van de 107 nog nooit een pingelklacht , dan wel het pingelen gehoord . Ook is hiervan in de hele PSA database historie niets over bekend .
Is het niet gewoon de gescheurde katalysator ( zie foto ) welke bij de cirkel gescheurd is en die een bijna vergelijkbaar geluid ( vooral koud ) veroorzaakt ?
U zegt : foutieve info door inmiddels slechte sensoren.
Wat zijn de uitgelezen P code,s met bijbehorende variabelen ?
En er is wel degelijk een pingel / klop sensor op een 1KR ( EURO 5 ) motor aanwezig .

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Idd Rene,dat heb ik zelf ook meegemaakt met een 107.
Dat gaf een rinkelend/rammelend geluid,het leek idd net pingelen.
Me rot gezocht er naar destijds.
Ik zou dat eerst controleren.

3BVariant (0), 5 jaar geleden

Rene, mijn dank voor je reaktie..Tevens ook Primera p11.

Ik ga zeker even bij koude start ook luisteren bij de aangewezen plek.

Kan me wel voorstellen dat een haarscheur wat compressie doorlaat en vervolgens bij genoeg temperatuur , de scheur weer net afsluit.En ik heb een Brit met een Toyota Aygo zijn info op Youtube ooit bekeken.

Uitlezen wil ik nog doen, maar kijken naar haarscheuren bij de kat is beter om dat eerst te doen inderdaad..

Lekkage van uitlaatgassen klinken wel wat feller..zeker ter hoogte van het spruitsuk, maar je kan beter dingen gaan uitsluiten...

Heel erg bedankt alvast voor jullie feedback!!

Bij de eerste beste mogelijkheid, ga ik ermee aan de slag .

3BVariant (0), 5 jaar geleden

Update...
Om er zeker van te zijn dat geluiden goed geintepreteerd worden ben ik aandachtig gaan luisteren.
Ik heb ervaring met afwijkende vervroegings curves en de bijbehorende detonatiegrens geluiden op verkeerde momenten..
Gelukkig had ik te maken met inderdaad pingelen..Lekkages aan de uitlaatkant dichtbij de kop, klinken op z''n zachtst gezged, anders.

Deze 1KR heeft een mapsensor in de hoek van het luchtfilterhuis...Die gaf verkeerde waardes..Om er zeker van te zijn dat dit simpelweg niet in de stekkers lag ( vervuiling op de kontakten ) heb ik die gereinigd..
Tot mijn grote verbazing zat het hm daar in....

Dus probleem opgelost...Zoals vanouds, vanaf koude start de juiste input qua meting van de eindcompressiedruk in het het inlaatspruitstuk, want daar zat het hm in...Bij half gas (hoog vacuum) vervroegde de ontsteking te veel omdat via de mapsensor het zo werd aangestuurd..Alles is te horen, ook het rauwe motorgeluid bij een te hoge vervroeging en het detoneren..

Mijn dank nog voor het meedenken..

Rene Roolvink (0) PRO, 5 jaar geleden

Mooi dat het zo simpel kon worden opgelost . Bedankt voor uw feedback .

3BVariant (0), 5 jaar geleden

Helaas...Mapsensor is toch aan zijn einde gekomen...Pingelen tijdens opwarmen is terug..ik vermoed ook samenspel met koelvloeistofsensor...Pas als een redelijke bedrijfstemperatuur bereikt is, stationair toerental ook stukje lager, en waarschijnlijk ook stukje vervroegen ook al lager, dan houd het pingelen tijdens acceleratie op..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 107 of stel zelf een nieuwe vraag.