Peugeot 306: PP2000 vs ELM327

Bouwjaar: 1999, Motorcode: HDi

Gezien het feit dat er weinig info over te vinden is op het internet, heb ik maar besloten om het onderwerp hier te plaatsen. Ik ben van mening dat vele rondneuzende hobbyisten (prutsers als ik :)) veel aan de info en ervaringen zullen hebben van de professionals, die onder deze draad hun bijdrage(n) hopelijk zullen vermelden.

Waar het om gaat is het volgende : ik wil een interface aanschaffen die je kunt aansluiten op een usb poort van een laptop, waarmee je foutcodes kunt uitlezen, uitleg foutcode's hoeft het ding niet te geven, daar is het internet voor of desnoods een programma zoals Autodata. Verder is het van belang dat ik bijv. de koelfans kan laten draaien om te ze testen, en last but not least: het moet betaalbaar zijn.

Wat heb ik nodig ? Kan ik volstaan met een merkloos universele ELM327 interface tool (€30-,), waar wat gratis software bij zit of moet ik een dure PP2000 interface ( € 150 , chinese imitatie ?) aanschaffen ? Wat is in grote lijnen het verschil tussen die apparaten ? van buiten zien ze er immers zowat hetzelfde eruit. Is het enkel de software dat anders is ?

sjaak14

Geplaatst door sjaak14 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

TrafficBandit (0), 13 jaar geleden

Die ELM interface ondersteunt alleen de standaard OBD foutcodes en het is dus niet mogelijk om merkspecifieke functies aan te roepen of in te stellen. In dat opzicht is het dus een veel beperkter apparaat. Voor simpele zaken als het uitlezen van (standaard) foutcodes en resetten van de MIL werkt het prima maar als je bijv koelfans wilt aansturen dan heb je echt de PP2000 software + interface nodig.

Je moet overigens even goed controleren of jouw auto (306 uit 1999) uberhaupt met standaard OBD codes werkt.

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

Ik heb een ELM nog nooit in werking gezien dus kan daar geen oordeel over geven. Maar de PP2000 is werkelijk geweldig. Hier een paar filmpjes zodat je een idee krijgt wat een PP2000 kan.


1. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=c08W9ZdBS...[/yt]

2. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=CkkOydc9U...[/yt]

3. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=gyswtf4Bj...[/yt]

4. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=7wtxV4DR4...[/yt]

5. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=l3udF_Qqm...[/yt]

6. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=4DIuv6szw...[/yt]

7. [yt]http://www.youtube.com/watch?v=FLq8sylyh...[/yt]

sjaak14 (0), 13 jaar geleden

Peter en Richard bedankt vor jullie bijdragen.
Ondertussen heb ik ook niet stil gezeten en weet inmiddels dat bijv een 306 uit '99 ODB2 compatibel is, hetgeen betekent dat de ELM in theorie wel zal moeten werken, alleen is het natuurlijk veel beperkter ( foutcodes lezen en wissen, wellicht torental en koelvloeifstof temperatuur meting) enfin, al met al niet zo spannend dus.

De PP2000 is dan ook kwa mogelijkheden en gebruikersinterface van de software ( wat te zien is in de filmpjes hierboven )superieur aan een ELM. Dit heeft mij doen besluiten om voor de pp2000 te gaan. Op ebay worden ze vooral aangeboden als "Lexia 3" ? is dit hetzelfde apparaat en geeft deze benaming slechts aan wat voor software er bij zit, of is het een heel ander apparaat ?

Richard9710 (0), 13 jaar geleden

De interface (de hardware) is voor Peugeot en Citroën hetzelfde. De software is anders. Voor Citroën heb je Lexia nodig en voor Peugeot PP2000. Meestal is bij de interface beide software pakketten geleverd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.