Hallo mensen,
Ik zit met het probleem dat de koelvin maar niet aan wil slaan. Ik heb laatst alle draden/aansluitingen doorgemeten, de thermoschakelaar vervangen en de zekeringen (dashboard én motorruimte) nagekeken. Daarna heel het koelsysteem afgetapt, gespoeld, gevuld en ontlucht. Toen de motor warm laten draaien, en de vin sloeg zoals hij moet doen rond de 97 graden gewoon in... maar wel voor korte tijd. Hij heeft 15 sec. gedraaid en toen sprong de 35A zekering (wat vrij hoog is) in de motorruimte (rechtsboven) eruit. Na de zekering vervangen te hebben sloeg de vin niet meer in. Wat kan dit zijn? Heeft dit te maken met de wat gecorrodeerde stekkers? (overgangsweerstand) Graag even jullie hulp hierbij.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Draait de koelfan niet te zwaar?
Niet dat ik weet...Maar hoe kom ik daar achter? Ik kan de spanning over de koelfan wel meten, maar welke waarde is normaal?
14 jaar
Gewoon voelen of de fan soepel draait, geen speling heeft en/of zware punten.
Als je hem met de hand ronddraait, voel je geen enkele weerstand.. Denk zelf dat het probleem zich bevindt in het elektrische circuit. Maar waar.. dat is de vraag.
14 jaar
Omdat deze wagen wat ouder is, staat het elektrisch schema niet on-line bij peugeot, dus kan het nu niet voor je opzoeken, maar als ik me niet vergis is dit nog een systeem met een contact-voeler (thermocontact) rechts boven in de radiateur gezien van voorzijde motor. Op 1 van de 2 aansluitingen hiervan staat (accu) spanning. Als je de zekering 35amp. vernieuwt en deze knalt pas op moment dat fan aan zou moeten slaat, dan zit het in het stuk vanaf voeler naar fan, dus check of dit stuk nergens tegen de massa ligt. Je kunt dit bijv. controleren door de stekker op de fan los te nemen en dan de stekkertjes op de contact-voeler in de radiateur door te verbinden met een los stukje draad. Doe wel een losse zekering van bijv. 15amp. in dit stukje doorverbinddraadje! Blijft deze zekering heel, dan ligt de plus naar de koelfan in ieder geval niet aan massa.
Zit er nog een ronde doorverbind-stekker in de rechter onderhoek naast de radiateur? Heb je deze gecontroleerd/open gehad?
Mijn idee: toch een defect in de motor van de fan.
Ik denk idd zelf ook dat het de motor van de fan is, vooral omdat de 35 A zekering eruit sprong bij draaiende fan. Andere optie is nog slecht contact in de ronde doorverbind-stekker omdat deze wel wat gecorrodeerd was.
Want als ik nu de thermoschakelaar overbrug met een draadje, doet de fan het ook niet (wat wel zou moeten) Dus het moet wel één van deze twee dingen zijn.
Denk dat het een goedwerkende fan op de sloop wordt ;)
14 jaar
Heren, heeft een 306 HDi ook zo'n ronde doorverbind-stekker? Ik zie rechts naast de radiateur niks. Of moet er veel voor los?
En moet er stationair niet minimaal 1 koelvin op lage snelheid meedraaien? Kan iemand mij uitleggen wanneer welke koelvin op welke snelheid zou moeten draaien bij een HDi (dubbele koelvin).
Ik heb het idee dat ze bij mij weer allebei kapot zijn. Ze zijn jaren terug al eens allebei tegelijk vervangen, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat er nog iets anders met het koelsysteem aan de hand is, omdat de bedrijfstemperatuur altijd maar rond de 73graden bleef steken. Desondanks heb ik er zo al meer dan 3 ton mee afgelegd. Maar nu gaat de temperatuur in de file ineens wel merkbaar omhoog. En vandaag begon rond 95graden zelfs de STOP lamp te knipperen. Toen de file voorbij was ging de lamp ook weer uit. O ja, de rechter koelvin lijkt niet meer al te fris (heeft de nodige weerstand). De linker lijkt beter, maar ik heb geen idee of er ueberhaupt nog eentje draait.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar