close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406 2001: Profieldiepte en APK

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Ik moet mijn auto binnekort APK laten keuren en vandaag heb ik hem even op de brug gezet om te kijken of er nog wat moet gebeuren. Het enige wat me opviel waren de achterbanden. Om de één of andere reden zijn die aan de binnenkant helemaal versleten terwijl er in het midden nog ruim 4 mm profiel op zit ! Ik weet niet of ik hiermee door de APK kom, maar ik heb eigenlijk ook niet zo'n zin om nou weer twee nieuwe banden te moeten aanschaffen.

Ik heb twee concrete vragen:

1.) Wat moet er gedaan worden om er voor te zorgen dat de banden gelijkmatig afslijten en niet alleen aan de binnenkant ? Wat kan hier de oorzaak van zijn. Is dit de uitlijning of kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn ?
2.) Kom ik met deze banden door de APK ? Ik las ergens dat alleen de diepte van de hoofdgroeven gemeten wordt. Zijn dat de alleen groeven waar de slijtageindicatoren in zitten ? of tellen al die andere groeven ook gewoon mee ?

Geplaatst door

TrafficBandit (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan zijn dat er wat speling zit op het spoorstokje bij de achterwielen. Hoor je ook een rammel achter misschien? Ik kan het profiel op de foto niet goed beoordelen, het lijkt me dat de banden nog wel goed zijn.

306 cabrio 0
badge

15 jaar

ik zou ze vervangen, tis je enige contact oppervlak met de weg ...


ik weet het niet zeker als het kan maar evt. een keer uitlijnen en wat Cabrio ook al zei

Als de hoek die de banden maken t.o.v. de weg geen 90 graden is dan drukt de binnenkant van de band harder op de weg dan de buitenkant en slijt dus harder. En dan kan de uitlijning wel goed zijn. Maar ik zou ze wel vervangen en het gewoon zelf in de gaten houden.

sjaak10918 0
badge

15 jaar

1 Dit slijtage patroon kan meerdere oorzaken hebben, bandenspanning te laag, zware beladiing, speling op de spoorstokjes, en uitlijning achteras verkeerd.(uitspoor i.p.v toespoor)

2 De diepte van de hoofdgroeven is moelijk te beoordelen zo. Dit wordt door de keurmeester beoordeelt met een meetkaartje om te bepalen waar de uiterste plaats aan de binnen en buitenzijde is om de profieldiepte op te meten. Daar moet dan minimaal meer dan 1.6 milimeter profiel aanwezig zijn.

en als je goed op foto 2 kijkt zie je in de lange groef die naar buiren loopt ook een slijt indicator
dit zijn gewoon hoofd groeven
en wat pt schrijft
is juist
de keurmeester bepaalt/meet
en als je t niet weet
de maat is 75% van de breedte uit t midden naar li en re

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ik heb inmiddels wat meer informatie gevonden over hoe banden gekeurd worden tijdens de APK. Op deze site staat het uitgelegd
Het is inderdaad zoals PT en Jerry al aangaven. Het komt er op neer dat 75% van de breedte van het loopvlak een minimale profieldiepte moet hebben van 1,6 mm. De breedte van het loopvlak is de bandbreedte - 50 mm.

Mijn bandenmaat is 205/55 R16 91W en dat betekent dat de band 205 mm breed is. Het loopvlak is dus 205-50=155 mm breed en 75% daarvan is 116 mm. Vanuit het midden van de band moet ik dus zowel naar binnen als naar buiten 58 mm loopvlak hebben met minimaal 1,6 mm profiel anders kom ik de APK niet door.

Ik heb het het nog even nagemeten maar op het kritieke punt heb ik nog 2,3 mm profiel. Dat zou betekenen dat ik door de APK kom met deze banden. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen eisen t.a.v. het gelijkmatig afslijten van het profiel.

http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Pr...

Het blijft nog wel de vraag waarom de banden zo eenzijdig zijn afgesleten. Ik ga in ieder geval de tips die julie gegeven hebben even nalopen.

- Ik heb geen rammel achterin voor zover ik weet maar ik ga in ieder geval even controleren of de spoorstokjes speling hebben. Er is er in het verleden wel eens eentje vervangen dus het zou best kunnen dat dit het probleem is.

- De tip van Sjaak was ook wel interessant. Er zit namelijk een gasinstallatie in en wellicht zorgt dat extra gewicht dat de banden niet op 90 graden staan t.o.v. de weg. Ik weet echter niet zo goed wat hier aan te doen is. Banden iets harder oppompen ? Andere vering ?

- Bandenspanning heb ik ook al een tijd niet meer gecontroleerd. Bij te zachte banden zou ik wel verwachten dat de banden aan beide buitenkanten versleten zouden zijn terwijl het maar aan één kant is, maar ik ga het even checken.

- Auto laten uitlijnen als dat kan. Ik weet niet of de achterwielophanging de mogelijkheid heeft om uitgelijnd te worden. Hieronder staat een foto van de achterwielophanging maar ik zie zo snel niet waar de uitlijning bijgesteld kan worden.

TrafficBandit 0

15 jaar

met die band ga je de mist in
75% van 205 is geen 116 mm maar 153 mm

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

kan achteraan uitgelijnd worden, 1 van de rondsels heeft een excentrisch gat... nr 10+11 zo te zien... is wel al een tijdje geleden dat ik deze nog los gehad heb...

AR 67202 0
badge

15 jaar

[quote=CARS&MOTORS]met die band ga je de mist in
75% van 205 is geen 116 mm maar 153 mm[/quote]
Volgens mij klopt dit niet. Het is geen 75% van de totale band-breedte maar 75% van de breedte van het loopvlak. Het staat hier uitgelegd

Als voorbeeld wordt een 155/70 SR 13 band gebruikt. Deze band heeft een breedte van 155 mm.

Eerst wordt de breedte van het loopvlak berekend. Het loopvlak wordt bepaald door de breedte in de maataanduiding voor de band te verminderen met 50 mm.


Daarna wordt de breedte van het meetgedeelte van het loopvlak bepaald. Het gedeelte waarin gemeten moet worden beslaat 75% van het loopvlak.


Als je deze twee stappen samenvoegt dan krijg je dus [b]Meetgedeelte loopvlak = 0,75 x (bandbreedte - 50 mm)[/b]

Voor mijn band (205/55 R16 91W) komt dat dus neer op 0,75 x (205 - 50 mm) = 116 mm.

TrafficBandit 0

15 jaar

De minimale profieldiepte wordt gemeten in de
brede groeven waarin door de fabrikant de
maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven
waarin een slijtage-indicator aanwezig is.
en op je 2 foto zie je in de naar buiten lopende groef een slikt indicator zitten
en is dat tevens een hoofdgroef
anders word dat deel gezien als glad

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ok , u heeft een gastank achterin en misschien ook nog wel een trekhaak ? Dan wordt de achteras eigenlijk continu wat zwaarder belast. Ik adviseer meestal dan aan mijn klanten om de bandenspanning met ongeveer 0.5 bar verhogen aan de achterzijde. Bij een beurt doen we dat dan ook altijd.
En bedenk ook dat 20% onderspanning lijdt tot 40% meer bandenslijtage ! Een combinatie van verkeerde sporing en te lage bandenspanning kan dus funest zijn voor uw banden ! Mochten ze door de apk komen dan moet u zich bedenken dat er aan de binnenzijde niet veel rubber meer moet wegslijten alvorens het canvas zichtbaar wordt ! Het kan gevaarlijk worden dus.

Als ik echter het slijtage patroon bekijk staat de achteras niet op voldoende toespoor. Hij staat dus als hij goed is uitgelijnd op toespoor waardoor normaal gesproken de buitenzijde van de achterbanden het snelst slijt. Op het toespoor zit een bepaalde min en max. waarde wat binnen de tolerantie valt. Ik zelf ben er voorstander van om de minimale waarde af te stellen omdat anders de banden weer te snel aan de buitenzijde zullen slijten.

U geeft zelf aan dat er al 1 spoorstokje vervangen is, ik denk dat er toen niet of niet goed uitgelijnd is. Laat bij de keuring even extra aandacht aan besteden aan de speling op de andere spoorstok. Alvorens over te gaan op uitlijnen.

MvG,

PT nieker

Ik heb vanavond nog even naar de auto gekeken om een paar dingen te checken.

- De spoorstokjes hebben voorzover ik kan vaststellen geen speling. De achterwielen zelf hebben geen speling als je aan de band voelt en er is ook geen speling als je aan de stokjes zelf voelt.

- Ik heb Steven zijn tip ook nog even gecontroleerd en het blijkt inderdaad dat nummer 10 in de tekening een excentrische rondsel is. Hiermee kan de uitlijning geregeld worden. Ik heb besloten om hier maar niet zelf mee te gaan klooien aangezien ik geen apparatuur heb om de uitlijning goed af te stellen. Dat wordt er dus één voor de garage.

- Bandenspanning heb ik nog niet gecontroleerd.

Waar de profieldiepte nou exact gemeten moet worden is me nog steeds niet helemaal duidelijk. De apkkeurmeesterservice legt het duidelijk uit maar Jerry geeft aan dat die methode niet volledig is. Ik heb het vanavond ook nog even rondgevraagd bij de doe het zelf garage en daar wist ook niemand het zeker. Het lijkt er een beetje op dat het een kwestie is van geluk hebben met de keurmeester die je treft.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ui...[/img]

TrafficBandit 0

15 jaar

War betrefd de wijze van meten en uitrekenen ben je correct bezig Peter. Omdat het echter een assimetrische profiel betrefd is het lastig om vanuit het midden te gaan meten. Op de foto heb je het mooi opgelost. Ook als de hoofgroeven of de groeven met slijtage indicators doorlopen tot tot de uiterste binnen/buitenzijde van de band moet je toch op de aangegeven manier meten. Binnen het meetgebied blijven dus. De hoofdgroeven buiten het meetgebied mogen dus glad zijn. In het handboek staat er dan ook "het overige gedeelte mag glad zijn als er maar geen carcas zichtbaar is"

Vandaag is de auto APK gekeurd en de banden zijn niet afgekeurd !

TrafficBandit 0

15 jaar

om de breedte te bepalen, de band over een A4'tje rollen en dan de afdruk opmeten. Van deze maat neem je 75% en die neem je over op de band en die oppervlakte ga je bepalen op goed- of afkeur

renevw9600 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.