auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: radiator blijft blazen na uitzetten motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 60pk

Goedenmiddag,

de radiatorventilator van mijn 106 (september 2000) slaat aan, nadat de motor afgezet is (alsof de motor te heet is). Als ik de auto 100 meter verplaats doet hij dit al, terwijl de motor duidelijk niet op temperatuur is. In het dashboard is een rode melding te zien, links in het dash (het thermometertje). De melding in het dashboard is er vanaf het moment dat het contact op de accessoiresstand gezet wordt, en blijft aan totdat de motor uitgezet wordt.

De temperatuursensor (1) heb ik vervangen, de multistekker (2) (naast de koplamp aan bestuurderszijde) is zonder oxidatie en sluit waterdicht af. Thermostaat heb ik niet vervangen.

[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

Wat zou de oorzaak zijn van de radiatorventilator die ongeacht of de motor warm of koud is aanspringt en hoe los ik dit op?

Bij voorbaat dank!

Melvin

Geplaatst door

Zwollenaar (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een geel relais met 5 aansluitingen in de behuizing van de radiatorventilator (bestuurderszijde) gevonden. Nadat ik dit loskoppelde stopte de radiatorventilator te draaien. Kan ik aannemen dat de oorzaak een defect relais is?

Alvast dank.

Zwollenaar 0

12 jaar

Relais kan de oorzaak zijn , maar denk eerder aan de thermoschakelaar van de radiateur ,
volgens mij heeft die bij jouw auto een blauwe stekker aansluiting met een gele ring .

limbra 1655
vip badge

12 jaar

Deze heeft denk ik geen thermoschakelaar op de radiateur maar regelt de motorkoelventilator vanuit de motor ecu. Plaats eens laatste 8 cijfers van het chassisnummer dan kijk ik in het schema voor je en kan ik zeggen wat je moet controleren.

[quote=limbra]Relais kan de oorzaak zijn , maar denk eerder aan de thermoschakelaar van de radiateur ,
volgens mij heeft die bij jouw auto een blauwe stekker aansluiting met een gele ring .[/quote]
Dat is mogelijk, maar waar vind ik deze schakelaar?

Zwollenaar 0

12 jaar

[quote=peugeottechnieker]Deze heeft denk ik geen thermoschakelaar op de radiateur maar regelt de motorkoelventilator vanuit de motor ecu. Plaats eens laatste 8 cijfers van het chassisnummer dan kijk ik in het schema voor je en kan ik zeggen wat je moet controleren.[/quote]
Ik ga morgen even verder kijken of ik bij de radiator een schakelaar of zender kan vinden. Bij deze de VIN.

[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

Zwollenaar 0

12 jaar

Je hebt de 3 polige temperatuursensor boven op al vervangen. Nu zit er in de cilinderkop aan de zijkant boven de versnellingsbak ook nog een 2 polige blauw temperatuur kontakt. Die stuurt de functie (motor te heet= rode lampje aan) Dit loopt echter via de motor ecu en die denkt dan o JEE de motor is te heet en stuurt dan de motor koelventilator aan. Ik denk dat deze nu permanent gesloten is. Of de draad er naar toe ligt aan massa. trek de stekker er maar af dan weet je het.
Onderdeelnummer van thermokontakt is 024286

Succes,

PT nieker

[quote=peugeottechnieker]Je hebt de 3 polige temperatuursensor boven op al vervangen. Nu zit er in de cilinderkop aan de zijkant boven de versnellingsbak ook nog een 2 polige blauw temperatuur kontakt. Die stuurt de functie (motor te heet= rode lampje aan) Dit loopt echter via de motor ecu en die denkt dan o JEE de motor is te heet en stuurt dan de motor koelventilator aan. Ik denk dat deze nu permanent gesloten is. Of de draad er naar toe ligt aan massa. trek de stekker er maar af dan weet je het.
Onderdeelnummer van thermokontakt is 024286

Succes,

PT nieker[/quote]
Ter diagnose ben ik een rondje gaan rijden zonder deze stekker los te halen, bij het uitzetten van de motor was er geen verschil (testen of de storing nog aanwezig was), kortom nog steeds een melding in het dash en een loeiende radiatorventilator. Daarna de stekker losgehaald op advies van PT Nieker, maar: nog steeds een melding en een loeiende ventilator...

.....1 uur verder: contact aan, rode melding in dash, bij uitschakelen contact weer een loeiende ventilator.

Mijn verdenking gaat nu toch richting het relais in het radiatorventilatorhuis. Hoe denken anderen hier over?

[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

Zwollenaar 0

12 jaar

Tsja, dan kan het zijn dat de draad die aan de 2 polige blauwe stekker in de kop zit ergens is doorgesleten zodat deze permanent massa maakt. Overigens zit deze draad verbonden met aansluiting 1 van de 3 polige blauwe stekker op het thermostaathuis. Meet eens de weerstand tussen de massa van de motor/carroserie en de draad op de 2 polige blauwe stekker, deze moet oneindig zijn met de 3 poligeblauwe,de 2 polige blauwe en de 32 voudige zwarte stekker op de motor ecu losgenomen.
Je kan natuurlijk nog een ander relais proberen maar ik ben van mening dat je met een defekt relais een permanent draaiende ventilator hebt tot de accu leeg is.

@ PT Nieker: bedankt voor je feedback, ik ga er mee aan de slag, zal mogelijk het weekend worden ivm werk tot laat en een kleine die papa wil zien.

Ik hou je op de hoogte!

Zwollenaar 0

12 jaar

Daar ben ik weer, al heb ik niet helemaal getest zoals gevraagd. Dat komt doordat ik getest heb en nu pas lees onder welke omstandigheden / randvoorwaarden mbt de 32-polige stekker.

Maar goed, boordspanning met draaiende motor is super
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

ik meet 4.97 V op de roze (buitenste draad) van de 2-polige stekker
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

op twee draden van het relaisvoetje +- 0.20V
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

en op de 2 anderen +- 14.2V
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

weerstand op de (middelste terminal, groene draad) 2-polige stekker (met 32-aderige steker nog VAST!)
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

weerstand buitenste terminal, roze draad), idem. Op beide draden zit een soldeerconnectie die ik ter toetsing nogmaals doorgesoldeerd heb, dit gaf geen verandering in de afgelezen waarden.
[img]http://i163.photobucket.com/albums/t295/...[/img]

Ik ga van de week nogmaals meten met de 32-aderige stekker losgekoppeld.

Overigens schakelt het relais gelijk in wanneer ik het relais op/in het voetje plaats. Mijn vrouw wilde vanmiddag met de auto weg, zij had hem voor de deur gezet, de ventilator gaat loeien en ze kan daarna niet meer starten. Accu leeg doordat de ventilator aan blijft... Zou het dan toch het relais kunnen zijn?

Zwollenaar 0

12 jaar

Hoor of voel je het relaisje klikken als je je hem op de relais voet plaatst ?
O ja nog vergeten te melden dat bij weerstand meten de accu polen of in elk geval de plus pool los moet.
En 4.97 volt is ok. De sensoren werken altijd met 5 volt. De computer stuurt deze spanning uit.

het relais klikt inderdaad, je voelt een duidelijke 'tik'. ik zal de plus pool loskoppelen wanneer ik weer ga meten :) Het is een vreemd probleem dit (voor mij althans :) )

Zwollenaar 0

12 jaar

Als het relais tikt betekend dat,dat het het relais schakeld.

ja, dat doet het relais inderdaad. alleen moet ik nog uitvogelen waarom de melding in het dash blijft branden (rode thermometerlampje, links) en waarom hij altijd inschakelt. maar dat zal ik van de week even nameten, conform jouw tips hier.

Zwollenaar 0

12 jaar

Kan nu even niet bij de elektrische schema's ik n.l. nog een ideetje,dat hoor je morgen wel dan

Prima! Alvast bedankt!

Zwollenaar 0

12 jaar

Kan weer niet op de elektrische schema's helaas !

Goh....ik ook al niet!

hans4074 0
badge

12 jaar

haha,....als het zo zit dan ga ik maar naar bed !

Geen haast, no worries :)

Zwollenaar 0

12 jaar

Heb nadat ik deze week radiateur en vloeistof heb vervangen hetzelfde probleem. (ook een 1.1 uit 2000)

nick13name 0
badge

12 jaar

Heren, excuses voor de zeer vertraagde reactie maar de oorzaak van dit probleem was een storing in de motorcomputer, nadat deze voor reparatie geweest is (heeft mijn pa met 40 jaar electro-ervaring gedaan) is de storing nu dus over. Ik had de keuze hem via een reparateur te laten fixen voor € 250 maar was nu dus voor nop klaar.

probleem opgelost.

Zwollenaar 0

11 jaar

Motorcomputer reparatie

Zwollenaar 0

11 jaar

Heb nu het zelfde probleem, wat was er kapot aan de Motorcomputer?

Erikxbr 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.