Hallo allemaal,
na een met uiterste precisie door de grille gevlogen steentje is de radiator van de 206 1.1i uit 2006 van m'n partner lek. 't Lekt niet hard maar ik wil 'm vervangen voor het lek (en mogelijke gevolgen) groter worden.
Nu heb ik in het verleden eens een lekke radiator van een andere auto vervangen, met de volgende werkwijze:
1) Koelvloeistof aftappen (en opvangen natuurlijk) d.m.v. kraantje onder op radiator
2) Radiator demonteren
3) Nieuwe radiator er in en alles weer aansluiten (volgens mij kan ik overal makkelijk bij, maar correct me if wrong)
4) Koelvloeistof vullen via expansievat tot max. Even wachten tot deze gezakt is en weer tot max bijvullen. Dop [i]niet[/i] op het expansievat draaien.
5) Ontluchten door motor te laten draaien en kachel open te zetten, tot de koelvin begint te draaien. Ondertussen koelvloeistofniveau in de gaten houden en controleren op lekkages
6) Na een paar uur, als de motor weer afgekoeld is laatste controle van vloeistofniveau en lekkages.
Nu de vragen:
- Is deze werkwijze ook correct voor de 206 1.1i? Of moet ik voor het ontluchten ook nog wat ontluchtingspunten opendraaien?
- Een collega/vriend zei me dat ik ook de radiator (via bovenste slang) met koelvloeistof moet vullen, omdat deze anders door de dichte thermostaat niet (goed) gevuld wordt. Maar volgens mij is hier toch juist het wachten bij punt 4 voor?
- Alle aftermarket radiators die ik kan krijgen (Van Wezel, Denso) zijn allemaal voorzien van een M22 x 1.5 sensor pluggat. Echter, de 1.1i zoals deze in deze 206 ligt heeft deze sensor niet (en de radiator het pluggat ook niet). Kan ik deze simpelweg afsluiten?
- Ik kan nergens vinden hoeveel liter koelvloeistof er in het systeem gaat?
- Longlife of gewone koelvloeistof? Huidige vloeistof is groen/blauw (dus zou normale vloeistof zijn?)
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
- Ik kan nergens vinden hoeveel liter koelvloeistof er in het systeem gaat?
==>Volgens 'productadvies' kroonolie = 7liter.
- Longlife of gewone koelvloeistof? Huidige vloeistof is groen/blauw (dus zou normale vloeistof zijn?)
==> Ik zou gewone koelvloeistof gebruiken, bouwmarkt?
De werkwijze die je noemde,heb ik niks op aan te merken..en zou het ook zo uitvoeren.
Ik zou gewoon een radiator kopen voor dat type auto..
Overigens kun je ook die andere nemen,en het gat waar de thermoschakelaar in komt dicht maken..of gewoon een thermoschakelaar erin draaien en die buiten functie laten..maar zo'n ding kost ook al 20,- waar je toch niks aan hebt..en dat is gewoon weggegooit geld!
Gr Stefan
15 jaar
De radiator is inmiddels besteld, met sensorgat. Ook de OE radiators hebben dat gat tegenwoordig, dus kennelijk zal het wel zo horen. En een M22x1.5 schroef/plug zal nu ook niet zo wereldschokkend duur zijn. Desnoods draai ik er een stuk pijp van de CV ketel in :P ;)
Edit:
Zojuist contact gehad met de importeur/fabrikant. Ze leveren er een dop bij, dus dat is erg netjes. Vrijdag maar eens aan de sleutel gaan!
15 jaar
Mooi
We zijn benieuwd hoe het afloopt,
Die 20,- was je ongeveer kwijt geweest voor een thermoschakelaar..niet voor een blinde stop ;)
Gr Stefan
15 jaar
Als ik 20,- kwijt zou zijn voor een blinde stop, dan had de desbetreffende verkoper 'm denkbeeldig in z'n haren kunnen smeren! ;-)
Ik zal na 't vervangen een update sturen.
15 jaar
Nou, de radiator is van het weekend vervangen, zaterdag om precies te zijn. Klusje van niets.
Om er wat beter bij te kunnen heb ik wel het luchtfilterhuis en bijbehorende slang los gehaald. Dan kun je er toch net iets makkelijker bij.
Enige tegenvaller was dat het 'kraantje' wat op de oude radiator zat geen kraantje was of in ieder geval een die niet open kon ;-). Nou ja, dan de onderste radiatorslang er maar van af. Radiator zelf vervangen is een kwestie van 3 slangen los (onderste, bovenste en retour naar expansievat) en maar liefst twee schroeven, waarna je de radiator er zo uit kan tillen.
Nieuwe radiator er in. Deze was reeds voorzien van een plug om het eerder genoemde sensorgat af te dichten. De bijgeleverde plug had ik dus niet nodig, maar toch een goede service dat ze die er bijleveren.
Bijvulllen. Alles bij elkaar is er zo'n 2,5 - 3 liter KVS uitgekomen (en dus weer ingegaan). Om het ontluchten wat te vergemakkelijken heb ik, na het bijvullen via expansievat, de radiator verder afgevuld via de eerder genoemde plug. Expansievat iets hoger gehangen zodat het zeker weten het hoogste punt is. Daarnaast het ontluchtingsventiel op een van de kachelradiatorslangen even opengedraaid tot hier KVS uit kwam. Dop van expansievat en starten maar. Tweemaal de koelfan in laten slaan en klaar is de 206.
Vloeistofniveau blijft nu weer mooi op niveau, geen lekkages te zien. Missie geslaagd.
Tijd gespendeerd, incl. ontluchten, opruimen en nacontrole: 1,5 uur
15 jaar
Mooi Roy,
Weer een probleem opgelost!!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar