close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 605: Rammel onder motorkap bij stationair

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: SRDT 2,5 l

Ik heb sinds kort een rammel in de motor aan de linkerzijde. Bij een beetje gas ging het weg en als de motor warm was hoorde je het ook niet meer. Rammel blijft nu langer en soms ook bij warme motor, wel nog steeds bij stationair. Ik zou zeggen een lager waarvan de smering te wensen over laat.

Heb de tandriem van de aandrijving airco, dynamo en stuurbekrachtigingspomp los gehad, dan is rammel weg.

Inmiddels spanrol vervangen, welke voor mijn gevoel wat droog liep, maar rammel niet weg.

Stuurbekrachtigingspomp heeft een tikje als je hem links-rechtsom draait, maar werkt verder goed, aan dynamo ook zo snel niets te voelen. Keerrol loopt ook goed.
Dus nu maar geduldig wachten tot het onderdeel de geest geeft.

Heeft iemand hiermee ervaring?

Geplaatst door

RonhZout (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de krukaspoelie nog in orde? Volgens mij zit hier een rubber trildemper-gedeelte tussen en dat kan kapot/versleten zijn.

hans4074 0
badge

14 jaar

Ik heb die poelie er wel afgehad. Kan mij niet herinneren dat daar iets van een trildemper gedeelte zit. Is dat de spanrol zelf niet, die wordt d.m.v. een weer tegen de V-riem aangedrukt. Zou trouwens ook nog de poelie van de compressor kunnen zijn, daarin zit een koppeling, weet echter niet hoe die werkt, jij misschien? Heb een plaatje, maar weet niet hoe ik dat moet opsturen.

RonhZout 0

14 jaar

De trildemper in de poelie ziet eruit als een rubber ring tussen de kleine en grote diameter van de poelie. Maak anders even en foto van de distributiezijde incl. poelie. Je mag dit incl. plaatje naar prive mailen als het plaatsen niet lukt. k'Heb ook geen idee hoe hier plaatjes te plaatsen.

hans4074 0
badge

14 jaar

Hier zit toch een veer belaste spanner op?. Meestal is die versleten incl. de riem. Het is dan ook heel belangijk dat de riem de juiste lengte heeft.

Ik lees nu dat je de spanner al vervangen hebt, maar ik bedoel eigenlijk het veerarmpje van de spanner, hier gaat meestal slag op zitten.

Ik heb de spanrol compleet met veerarm en veer vervangen. Nu heb ik de laatste keer gezien dat de veerarm bij stationair nogal wipt, het zou ook nog kunnen dat de v-riem zelf ergens is beschadigd. Ik ga maandag de zaak nog eens goed nakijken, laat dan wel weer van mij horen.

RonhZout 0

14 jaar

Let vooral op de juiste lengte van de riem. Soms zit er ook nog een geleiderol op die concentrisch gemonteerd zit. Daar stel je dan de veerspanning mee af. Dat is erg belangrijk om het rammelen tegen te gaan.

verandert het geluid wanneer je de koppeling indrukt? ik heb zoiets ooit gehad met mn ford, lager in bak bleek rot.

case1545 0

14 jaar

Er veranderd niets als ik de koppeling indruk. Ik heb de aandrijfriem nagekeken, is niets aan te zien. De momenten waarop de rammel optreed zijn weer veranderd: direct bij starten niet, als de motor wat warm wordt zo nu en dan en als hij goed warm is weer niet. Nog steeds alleen bij stationair draaien. Ik heb een foto van de motor poelie en spanrol gemaakt, dan een filmpje en een mp3-tje, waarmee je het geluid kan horen, treed op na een beetje gas geven.
Je kan de bestanden vinden op http://www.hugedrive.com/published/WG/sh...

RonhZout 0

14 jaar

wow. klinkt inderdaad niet best. klinkt groter dan spanrol. inderdaad meer rammel dan ratel. zitten de klepstangen wel goed vast? verliest ie vermogen als ie rammelt terwijl je rijdt? doet ie het alleen bij stationair of ook op de snelweg. ik begrijp dat zoiets lastig horen is. een bekende van me localiseerde geluiden in de motor door er een grote schroevendraaier op te houden en dan met zn oor op het handvat te horen waar het t sterkts was. niet aan te raden op de rollen of met lang haar maar misschien wel een optie om de kop te checken. ook kan de frequentie van de rammel iets aanduiden: elk deel heeft zn eigen snelheid. als het een "random" rammel is zit er iets los. is het een "4kwartsmaat" rammel is het een klep of zuiger. is het een algehele rammel maar wel synchoon met het toerental lijken me de nokkenaslagers een goede kandidaat. maar dan zou de boel niet mooi lopen...andere overweging is kijken waar ie (na koude start) het snelste heet wordt als ie een minuut of 5 gerateld heeft. als het een rotte lager is van een van de rollen zou juist die heter zijn dan de rest. houd in ieder geval je koeling goed in de gaten mocht je er mee doorrijden. hoeveel km heeft ie gelopen?

case1545 0

14 jaar

Ron zo'n zelfde constructie zie je ook bij opel maar ook het zelfde gebrek. Die verende demperpoot moet je nog vervangen. Houd ter controle tegen de boutkoppen een stetoscoop of een lange schroevendraaier en luister bij draaiende motor. Als de spanrol zoveel beweegt is dat draaipunt zo weer versleten. Groeten

Punt 50
badge

14 jaar

nog eens geluisterd mijn verdenking gaat toch naar hoge frequentie uit (het hardst draaiende deel is dan wellicht kleinste rol)

case1545 0

14 jaar

Zoals Punt al aangaf: Hoe staat het met de veer, en dan vooral de beide bevestigings(draai)punten?

hans4074 0
badge

14 jaar

Zoals al eerder geschreven is de rammel weg als de aandrijfriem is verwijderd en dus de dynamo, airco compressor en pomp stuurbekrachtiging niet meer meedoen. Zit dus niet in de motor, die loopt met 340.000 km als een zonnetje.
Het complete spanrol mechanisme (spanrol, hefboom, aandrukveer) is vervangen, dus nieuwe draaipunten, het oude draaipunt vertoonde ook geen speling. Al wel met een schroevendraaier geluisterd, maar dan rammelde er natuurlijk niets en gas geven gaat niet vanonder de motorkap. Ga van de week nog eens serieus luisteren, als dat niets oplevert, maar wachten tot het zo erg is dat localiseren niet moeilijk is, of tot het sneuveld!
Wordt vervolgd!

RonhZout 0

14 jaar

Op de foto 1 kun je de poulie boven de veerspanner nog half zien. Dit is de afstelpoulie, deze zit concentrisch gemonteerd. Door hem te verdraaien verander je de spanning op riem en de veer van de riemspanner. Zoals ik al eerder zij de juist riemspanning is zeer belangrijk om het o zo bekende vibreren/rammelen tegen te gaan. In de poulie zie je een vierkantje waar je soms een kopje van een 1/4'' rateltje oid in kunt krijgen om hem te verdraaien als de bevestigingsbout gedeeltelijk is losgedraait.
De juiste afstelling is soms ook te zien op de arm van de spanpoulie, daar zit dan een gaatje wat moet corresponderen met een gaatje in het motorblok. (ik weet niet zeker of dat bij deze ook is)

PT nieker

Bedankt PT nieker, dit is goede info. In de arm van de spanpoelie zit inderdaad een gaatje, net rechts van de bevestigingsbout van de drukveer en iets onder het vierkante gat wat je gebruikt om de spanpoelie te verdraaien opdat je de v-riem kan verwijderen, is ook op de foto te zien. Ga van de week even kijken of er een corresponderend gaatje in het motorblok zit. Zal nog een hele toer worden om de afstelpoelie te verdraaien, je kan daar erg slecht bij, er is maar weinig ruimte tussen de poelie en het chassis, kan mij voorstellen dat ze daarvoor in de garage speciaal gereedschap hebben. Zo te zien is het een inbusbout waarmee deze poelie vastzit en daar is wel iets voor te maken. Ga het proberen! Je hoort het resultaat wel weer.

RonhZout 0

14 jaar

Als je naar de stand van het span-vierkantje kijkt, staat deze nu zo'n beetje op de max. span-stand. Misschien kan t.s. achterhalen welke lengtemaat er op de riem staat als dit nog leesbaar is.
Als je inzoomt op de foto kun je net het afstelgaatje zien beetje schuin onder het vierkante gat van de spanner half achter de bovenkant van de veer.
Juiste lengtemaat van de riem is op servicebox moeilijk te achterhalen i.v.m. verschil in uitvoeringen.

hans4074 0
badge

14 jaar

Je berichtje net gemist....sorry

hans4074 0
badge

14 jaar

Volgens serv.box moet de lengte 1862K6 zijn. Is eigenlijk maar 1 mogelijkheid als je de juiste motor invuld en hij heeft airco zag ik op de foto.
Je zou een imbus sleutel kunnen afzagen zodat je hem er misschien tussen krijgt. Anders motorsteun bij distributie verwijderen en motor laten zakken vrees ik.

Ron , je hebt post

PT nieker, bedankt voor de post, maakt de zaak nog duidelijker. De riem is nog de originele, dus de lengte moet goed zijn, maar hij kan zover versleten zijn dat hij niet meer op spanning staat. Ga morgen controleren dus eerst controleren of ik de paspen in het gaatje kan krijgen, zo ja, dan is de zaak goed afgesteld, zo niet, kijken of de spanrol nog voldoende zover is bij te stellen en/of de veerlengte in orde is. Als dit alles niet in orde is moet de riem worden vervangen. Je hoort er weer van.

RonhZout 0

14 jaar

Spanning riem gecontroleerd, was te weinig, ik moest de veer nog een heel eind indrukken voordat de pen [2] gemonteerd kon worden. Met een afgezaagde inbussleutel de spanrol losgemaakt, maar die zat al bijna op het einde. Nieuwe riem gemonteerd en alles volgens boekje afgesteld. Toch vind ik de verende rol nog flink bewegen en ook de riem klap nogal bij stationair en het rammelen is inderdaad het klapperen van de riem, doet hij nu nog een beetje, rond stationair ligt zo'n beetje het kritisch toerental van het systeem.
Ik had geschreven dat ik de veer ook vernieuwd had, maar dat is niet waar. Ik kan mij goed voorstellen dat er in deze veer een schokdemper zit, weet iemand of dit zo is? Er zit in elk geval iets binnen in de veer want je kan er niet doorheen kijken.

RonhZout 0

14 jaar

Ron het binnenwerk is voorzien van een demper . Of hij heeft zijn beste tijd gehad ,of de busje om de bouten zijn versleten . Omdat de motor bij stationair hakkelend loop moet de riemspanning goed gedempt worden ook heeft de dynamo een vrijloopkoppeling. Als alles naar behoren werkt is het stil.

Punt 50
badge

14 jaar

Ik weet niet of je spanning nog kan verhogen door de concentrische rol nog verder te verstellen. (stond al op zijn eind??) O ik lees nu dat je de veer toch niet vernieuwt hebt !! Vergeet de eerste zin maar.
Eerst vernieuwen dan! De bevestigingspunten zullen wel uitgelubberd zijn ! Ik dacht niet dat er een schokdemper in zat maar het meer een geleider voor de veer volgens mij.
Het klapperen wordt eigenlijk veroorzaakt door het oneenparig draaien van deze grote 4 cilinderdiesel. Normaal wordt dat opgevangen door de het riemspansysteem.

De veer vandaag vervangen, waarmee de rammel verholpen was. Op http://www.hugedrive.com/published/WG/s … 0-1067856b staat een filmpje met de oude veer en met de nieuwe veer.
Allemaal bedankt voor de hulp. Sluit hiermee het probleem af.

RonhZout 0

14 jaar

Zie dat de link naar de filmpjes niet goed is, hier opnieuw: [url]http://www.hugedrive.com/published/WG/s … 0-1067856b[url]

RonhZout 0

14 jaar

Sorry, maar weer niet goed, moet "help" beter lezen, nu: [url]http://www.hugedrive.com/published/WG/s … 0-1067856b[/url]

RonhZout 0

14 jaar

Het zit wel tegen, werkt weer niet. Kan helaas mijn berichtje niet even testen, dus nog maar een keer: [url http://www.hugedrive.com/published/WG/sh...[/url]

RonhZout 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 605 of stel zelf een nieuwe vraag.