Bij deze auto hebben we, i.v.m. een tikkend/ratelend geluid in de aandrijving, een paar maanden geleden 2 nieuwe aandrijfassen gemonteerd.
Een tijdje was het geluid weg, maar langzaamaan kwam het weer terug en werd ook erger.
Dit geluid is hoorbaar bij het wegrijden in een bocht naar links of bij het rijden door een bocht naar links en dan gas te geven. Voornamelijk in de 1e en 2e versnelling. In de andere versnellingen is er niets meer hoorbaar.
In de veronderstelling dat dit van de linkse homokineet zou afkomen, hebben we de linkse aandrijfas wederom vervangen door een nieuwe. Maar dat mocht niet baten. Na nogmaals naar het geluid geluisterd te hebben kwamen wij tot de conclusie dat het uit het differentieel zou moeten komen.
Daarom is de versnellingsbak vervangen door een andere van de sloop. Het geluid dat uit de versnellingsbak kwam is nu opgelost, maar het geluid dat al hoorbaar was zit er nog steeds in. Op dit moment zijn wij het spoor even bijster. Misschien dat een van jullie nog een suggestie heeft.
Alvast bedankt,
Groetjes Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het geen fuseekogel? je voelt dan geen ruimte, maar als je op band slaat (rondom) hoor je hem soms wel rammelen.
Als het een fuseekogel zou zijn dan geeft hij maar eenmalig een tik en niet constant met het rijden door een bocht naar links. Zolang je gas blijft geven, blijft hij ook ratelen/tikken. Stuur recht is geluid weer weg. Geluid gaat sneller als 1 wiel omwenteling, oftewel meerdere keren per omwenteling. Het geluid lijkt op een kapotte homokineet, maar kan eigenlijk niet i.v.m. nieuwe aandrijfassen.
Haal de multie snaren eens van de motor af en probeer het dan nog eens. De krukas klappert soms wel eens bij belasting en laag toerental. Wegrijden dus. Ik weet het, het klinkt gek maar het is de zaak eventjes van een heel andere kant bekijken.
En anders ,lopen de balanceer gewichten toch niet toevallig tegen de remklauwen o.i.d. ??
Is het aanhaalmoment van de naafmoeren gerespecteerd ?
hallo,
zijn de cardans gewisseld met een tweedehands of een nieuwe ruilcardan,
zoals ik hoor aan je beschrijving kan het eigenlijk maar van een ding komen de aandrijfas,is deze stuk geweest en hersteld met een nieuwe stofhoes,zoals dat op de sloop meer gebeurd....of inderdaad kijken dat het nergens tegenaan loopt
een goede test een plaats zoeken waar je rondjes kan draaien en stuur volledig afzetten en rondjes draaien kan je normaal goed lokaliseren vanwaar het geluig komt
een kapot differentiel geeft eigenlijk geen ratelend geluid tenzij het zo stuk dat de de persing is losgekomen maar dan blijft de wagen ook zogoed als stil staan,een kapot differentieel geeft eerder een bonkend geluid als je de koppeling laat opkomen
groeten davy
Zoals ik in het eerste bericht heb geschreven zijn er nieuwe aandrijfassen onder gekomen. Oftewel ruil assen. De linkse aandrijfas is zelfs een 2e maal vervangen i.v.m. dit geluid. Er zijn toevallig tussendoor wel 2 nieuwe banden opgekomen maar het geluid bestond ook al voordat de nieuwe banden gemonteerd zijn. Het geluid is alleen in een bocht naar links te horen. Bij een bocht naar rechts is er niets hoorbaar. Het zou wel heel sterk zijn als 2 nieuwe aandrijfassen(van dezelfde zijde) het zelfde geluid veroorzaken.
Hopelijk kan iemand mij helpen met dit probleem?
Groetjes Patrick
Probeer toch de fusee-kogels eens.
opgelost,
het waren toch de fussekogels
met de bandenlichter kun je het niet voelen
maar als je de draagarm los haalt voel je een minimale speling.
beide kanten vervangen en het is opglost
bedankt allemaal
groetjes
N.B. dit ging over een 307.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar