Goedenmiddag allen,
Mijn naam is Rowin en ik heb voor een paar maand terug een hele mooie Peugeot 308 uit 2014 gekocht.
Van tevoren was ik op de hoogte van de verhalen dat de 1.6THP zo ineens kuren kan krijgen maar was ik er van overtuigd dat mensen overdreven.
Nu is het mij dus overkomen. In de ochtend reed de auto als een zonnetje.
Zo'n 10 uur later stap ik in en bij het starten van de auto ineens een vreemd geluid.
Het klinkt niet als de riem maar alsof de auto zonder olie loopt erg schurend zegmaar.
Dit geluid begon bij het starten en stopte toen de motor onder de ~1100 rpm kwam. Toen het gas een aantal keer ingetrapt werd verschoof het probleem naar +/-2000 rpm. En nu zit het rond de 3500rpm.
Ik heb geen idee meer wat dit kan zijn. Er lekt niks, rookt niks, geen waarschuwingslampjes, oliepijl is goed, geen geur aan de olie en zolang je onder de 3500rpm blijft klinkt/voelt de auto alsof er niks aan de hand is.
Het enige wat ik zie is dat de koelvloeistof wat troebel is en de bougies aan vervanging toe zijn.
Momenteel staat ze bij de berger en kan ik haar pas maandag uit laten lezen.
Zou het kunnen dat er bij de laatste beurt (2 weken terug) verkeerde olie op is gekomen?
Heeft iemand hier ooit van gehoord of ervaring mee?
B.v.d.
Ze hebben er PSA 0W/30 op gezet.
Eerdere beurten heeft er altijd 5W/30 in gezeten.
2 dagen
Voor zover ik weet moet in de 1.6 THP ook 0w30 in.
Peugeot heeft dit toen der tijd veranderd.
Voor mijn gevoel zit er ook niet veel tussen de 5W30 en 0W30.
Alleen de oliebeurt is het enige wat recent veranderd is aan de auto. Zou anders niet weten waar dit probleem weg komt
2 dagen
Eerst maar eens kijken wat de garage zegt, geluiden zijn zo op omschrijving niet te beoordelen. miss is er wel gewoon een waterpomp of aircopomp defect bv.
0w30 hoort er overigens in idd.
Update:
Ik ben net weer van de garage.
Bij het uitlezen zijn er geen vreemde foutcodes uitgekomen.
Er zijn tot dusver 3 proefritten mee gemaakt door de monteur alleen schijnt het geluid nu niet meer terug te komen en rijdt de auto uitstekend.
Wat ik beschreef zou volgends hun nog het meest overeenkomen met een kapotte lager in de koppeling maar dat lijkt mij sterk aangezien het dan niet zou kunnen verdwijnen.
Advies was doorrijden tot het terug kwam omdat ze er nu niks mee kunnen.
Ben bang dat ik snel afscheid moet gaan nemen.
14 uur
Is het schurende geluid éénmalig voorgekomen of al vaker want als het éénmalig is geweest hoeft er nog niets aan de hand te zijn.
Tip als het geluid na het starten weer ontstaat maak dan met de telefoon een geluidsopname want daar kan de monteur mee dan uw beschrijving van het geluid.
Een lager in de koppeling in vermoed het druklager geeft een soort van rauzend geluid en dat geluid veranderd bij het intrappen van de koppeling maar gaat niet spontaan over.
Het wordt wel even spannend maar als de oliedruk in orde is zou ik me nog geen al te grote zorgen maken.
10 uur
Bedankt voor je antwoord Ron dat geeft me een weer beetje vertrouwen in de auto.
Ik snap er zoals ik zei niks meer van. Het geluid was alleen die dag aanwezig en koppeling intrappen maakte geen verschil.
Het was aanwezig bij hoog toerental maar het verschoof van 1100 naar 2000 naar 3500.
Hij heeft nu even stilgestaan en rijdt vandaag zonder problemen.
De enige "monteur" die het gehoord heeft was de man van de wegenwacht en die noemde het eng.
Wel zei die beste man ook dat de bougies compleet op waren terwijl ze bij de garage vonden dat die nog makkelijk een jaar meekunnen. Dus ja weet niet of zijn diagnose van het geluid nou zo goed was.
Mijn garagehouder zei in ieder geval hetzelfde als jij en ik hoop dus dat het gewoon een kleine storing was en niet al te veel problemen meer volgen.
10 uur
Misschien wat verduidelijkend sinds ik het wat breedt omschreef.
Het geluid was aanwezig bij het starten, toen de motor warmer werd en onder de 1000 toeren kwam verdween het.
Ik heb toen 200 meter gereden (~10km/h), stilgestaan voor de poort en toen opgetrokken zonder probleem of geluid.
Vervolgends gas geven om op te schakelen naar de 2e versnelling waarna rond de 1100 toeren het geluid terug kwam.
Auto stilgezet, 2.5 uur afgekoeld wachtend op hulp, en startte toen zonder problemen.
ANWB monteur heeft daarna in de neutraal gas gegeven om te kijken of het terug zou komen en toen begon het weer rond de 2000 toeren. Na 3 of 4 keer gas geven tot 2000 en weer terug laten zakken verdween het geluid bij 2000 en begon het pas bij 3500 toeren.
Daarna heeft de auto 3 dagen stilgestaan en kunnen we het probleem niet opnieuw terug laten komen.
9 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
Welke olie is er in gekomen.
2 dagen