👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste redder in nood,
Ik heb een 306 break uit 2000 restyle met motor TU5jp en bosch 7.2. Het koelen en A/C wordt geregeld door Bitronic onder de chassisbalk links voor. ECU is uitgelezen en geeft geen storingen.
Bij afzetten contact en sleutel verwijderen, slaat de rechter koelvin spontaan aan op hoge snelheid, daarbij hikt het brandstofrelais. Het stopt soms niet, het is onvoorspelbaar. Soms , bij verwijderen sleutel loopt de motor door. Dit is alleen op te lossen door de zekering in de motorruimte van 40 A te verwijderen. Als ik dit doe start en rijdt de auto goed, ik weet dat ik dan geen koeling heb. Het koelen bij draaien motor gaat goed (met zekering). Met dit weer beide vinnen op lage snelheid( serie?) bij stilstand. Brandstofrelais is al vervangen, aardpunten die relatie hebben zijn al schoon en ingespoten, stekkers naar bitronic door chassis zijn schoon en droog. Bitonic en stekker bekenen. Is mooi schoon en zit niet vol water en ruikt niet verbrand. Stekkers van sensoren zijn schoon en goed. Waarden sensor goed. Het enige wat ik nog niet heb gechecked is de drie relais bij de koelvinnen (linker motor, rechter motor en omschakelrelais) en de de doorvoerstekker van motoruimte naar vincombinatie linksonder. Het rubber, wat een o-ring lijkt, van deze stekker is stuk. Maar hoe krijg je hem los, draaien? Ik heb al een engelse site gevonden waar dit probleem met deze stekker in relatie staat. Wie kan en wil mij helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die rubber O-ring is waarschijnlijk niet belangrijk omdat het de O-ring is die als opvulling dient van de plastic moer waarmee het ene stekkerdeel vastgezet wordt in het plaatwerk. Om deze stekker uit elkaar te krijgen moet je de grotere getande draai-ring op de ene stekkerhelft, alszijnde gewoon schroefdraad, losdraaien en dan komen de 2 stekkerhelften van elkaar. Grote kans dat hier binnenin de oorzaak ligt. Het beginnetje kan wat lastig zijn door vuil en anders voorzichtig met iets van een waterpomptang proberen.
Ja Hans, met wat heem en weer tikken (drevel en licht hamertje) ging het uiteindelijk los. Moest wel zo omdat je hand er niet goed tussen kan. En jawel, in deze stekker licht het probleem. Twee connectoren zijn gecorrodeerd, waarvan een zodanig, dat hij vast zat aan het vrouwtje met als gevolg dat de hele connector uit elkaar is gevallen. Dus nu op de sloop andere stekkers halen en alles overzetten, of de twee draden buitenom overbruggen en met krimpkous aan elkaar zetten. Andere optie is een nieuwe draadboom van 200 euro (NOT!!!)
Ook gek dat de connectoren niet gescheiden zijn binnenin de stekker, dat is vragen om sluiting.
Kan nu nog de oplossing niet realiseren ivm tijd en ruimte maar gaat goed komen. Ik rij nu met een losse stekker, alleen zorgen dat hij niet te heet wordt. Bedankt voor je reactie!!!!
Groeten Dennis, Amsterdam
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar