Hallo,
Ik ben in het bezit van een peugeot 106 1.1 uit 2001.
Sinds korte tijd heb ik een aantal keer mijn rechter voorlamp vervangen omdat die kapot was.
Echter blijft die steeds opnieuw kapot branden, zou dit aan de spannings regelaar of de dynamo kunnen liggen?
Zoja is het eventueel mogelijk om een dynamo en/of spannings regelaar van een Peugeot 106 gti erop te zetten? Heb de onderdelen nog liggen vandaar de vraag.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gaat denk ik om een H4 lamp ?
In principe zou het geen verschil mogen maken , links of rechts , als het je dynamo/spanningsregelaar zou zijn.
Je raakt het glas niet aan met je blote vingers ?
Ja het gaat om een H4 lamp, lamp wordt niet aangeraakt met blote vingers.
Spanning van de lamp loopt ook steeds op als ik gas geef waardoor die doorbrandt.
Zou een zekering er tussen eventueel voldoende zijn?
11 jaar
Hoe hoog loopt hij op dan ?
Heb je links ook gemeten ?
Zekering heeft geen zin , deze reduseert geen spanning , een weerstand wel.
De spanning loopt op tot 16,3V de linker koplamp loopt ook op maar die gaat niet hoger dan 14,3V
11 jaar
Dan is je spanningsregelaar niet goed. Dynamo uitbouwen en vervangen door een goede.
Wat meet je op de accu en op de dikke plus achterop de dynamo ?
Lijkt op een defecte spanningsregelaar , maar dan heb je weerstand in je linker lamp zitten , in principe zou links en rechts het zelfde moeten zijn.
Ja de linker lamp werkt verder perfect en de overige verlichting inn de auto ook, ik kan uit een sloop auto een spanningsregelaar halen is het een probleem dat die uit een peugeot 106 2003 gti komt?
Bedankt voor de info!
11 jaar
[quote=kaleido 1], maar dan heb je weerstand in je linker lamp zitten , .[/quote]
Vaak veroorzaakt door een slechte massa........
Maar bij meer dan 16 volt gaat er zeker nog meer stuk dan alleen die ene lamp.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van een slechte masse en hoe zou het eventueel opgelost kunnen worden?
11 jaar
Een gebruikte spanningsregellaar is ook een risico , buiten het feit dat hij wel van hetzelfde type moet zijn , het ook maar een gok is of hij goed is.
Probleem kan ook nog in de dynamo zelf zitten.
Kijk even wat de waardes zijn op de originele dynamo en die van de gti , max amperage is belangrijk.
Spanning en amperage zijn 2 verschillende dingen....
Het is niet waarschijnlijk de alternator ( wisselstroomdynamo ) maar eerder ergens een slecht contact.
In http://www.autoshop101.com/forms/alt_bwo...
zie je dat de uitgangsspanning van de alternator geregeld wordt door de spanning op de accu via een aparte draad van de plus van de accu naar het regelcircuit. Als er ergens een slecht contact is, kan de spanning aan de accupool lager zijn dan aan de uitgang van de alternator. Maar het regelcircuit regelt zo dat de spanning op de accu ongeveer 14 volt is, dus de uitgangsspanning van de alternator wordt te hoog.
Alle componenten die een goede verbinding met de accu hebben, krijgen de normale spanning. Maar alle componenten die een goede verbinding met de alternator hebben krijgen een te hoge spanning.
Zie ook Sign 1 Broken or loose connections in
http://auto.howstuffworks.com/under-the-...
Zou eerst de massa-verbinding van de carrosserie naar de accu bekijken.
11 jaar
[quote=go-tje]Het is niet waarschijnlijk de alternator ( wisselstroomdynamo ) maar eerder ergens een slecht contact.[/quote]
Als je dik 16 volt meet, is er toch echt iets met de dynamo niet in orde. De uitgaande spanning mag nooit meer bedragen dan 14,4 tot 14,7/8 volt maximaal.
Is het toch hoger zoals bij deze, deugt de dynamo cq. spanningsregelaar niet. Die laatste zit in de dynamo ingebouwd bij deze.
cas106 is nu aan de beurt .............. wordt vervolgd
Wegens ziekte sinds eergister pas weer begonnen met de auto.
Ik heb de spanningsregelaar na laten kijken bij een auto elektro bedrijf maar die blijkt prima in orde te zijn.
Verder alle contacten gecontroleerd en spanning gemeten ook daar blijktt ook niks mis mee te zijn.
Aarde ook gecontroleerd en alle zekeringen ook nagelopen.
Heeft iemand nog een idee wat ik na zou kunnen kijken?
11 jaar
hoeveel volt meet je nu rechtstreeks op de accu dan? als dit nog steeds hoger is dan ong 14.5v is of de dynamo stuk, of je hebt een linke voltmeter.
Vanaf de accu meet ik nu 11,3 Volt
11 jaar
Ben benieuwd of je al verder bent gekomen.
Echt nieuwe dingen heb ik niet voor je. Maar ik hoop dat je er rekening mee hebt gehouden dat het meten van de weerstand over een contact niet alles zegt. Omdat de stromen relatief groot zijn, kan er over een contactweerstand toch een behoorlijke spanningsval optreden, ook al meet je met een weerstandmeter bijna niets.
Accuspanning van 11,3 volt is wel erg laag.
11 jaar
[quote=cas106]Vanaf de accu meet ik nu 11,3 Volt[/quote]
cas106 .......... met een draaiende motor meten.!!!
Meten van de losgekoppelde accu, of met stilstaande motor, geeft ook veel informatie.
Als je googelt op "accuspanning" vind je dat de meeste sites een accu 100% leeg vinden als de spanning tot tussen 11,6 en 11,9 volt is gedaald. Een enkele site geeft hiervoor 10,7 volt.
Je moet de spanning altijd meten, pas nadat de accu een uurtje niet in gebruik is geweest. Sommige sites stellen hiervoor 10 minuten, andere twee uur.
Klemspanning 11,3 volt van losgekoppelde accu, zegt dus dat de accu zo goed als leeg is. Mogelijk is de accu stuk of wordt die nauwelijks opgeladen. Dat laatste kan veroorzaakt worden door een slecht elektrisch contact. Wat dat betreft wil ik post #11 van moderator nog in herinnering roepen.
Maar: praktisch lege accu... kun je hiermee nog wel starten? Of klopt de meting niet?
11 jaar
cas uit beuningen is nu aan de beurt. We wachten af.. .... ......
er was nog een onbeantwoorde vraag:
[quote=cas106]Wat zou de oorzaak kunnen zijn van een slechte masse en hoe zou het eventueel opgelost kunnen worden?[/quote]
voor stekkerverbindingen is het meest voldoende om de stekker een paar keer los te halen en weer aan te sluiten. Als er aanslag op de metalen delen zit, zou je dat er nog kunnen afkrassen met een klein schroevendraaiertje of zo.
De massaverbinding van de carrosserie naar de accu kun je losschroeven en de roest er ook afkrassen of met een klein staalborsteltje afhalen.
De aansluiting aan de accupolen kan ook slecht contact maken, maar een beetje heen en weer draaien als die bijna vast zit, is meest voldoende om dat contact te herstellen.
11 jaar
laat eerst cas eens reageren. .............!!!!
Inderdaad, We laten de TS nu eerst reageren anders is verdere discussie zinloos.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar