Goedendag,
Ik heb een peugeot 106 16v, deze auto is volgens mij standaard verlaagt. Het probleem is dat mijn rechtse achterwiel raakt.
Ik heb het wiel er af gehaald, en constateer dat de wielkast in het wiel snijdt. Hoe kan ik weten waar dit raken van het wiel aan
ligt. En wat kan ik het beste vervangen?
De achter schokbrekers?
Groeten Roel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hey heb je dit pas sins kort of ..
vering doorgezakt
Velgen te breed / tegroot.
Achteras rubbers defect.
Nee, dit probleem doet zich al langer voor. Het is niet als ik op een vlakke weg rijd, vooral bij drempels.
Het kan zijn dat het door te brede banden en velgen is, er liggen 195 op. (Volgens mij is dit niet standaard)
Ik had wel gezien dat de bout waarmee de hefboom van de torsie stang was afgebroken. Deze heb ik gerepareerd,
uit geboord en opnieuw op getapt. Nu is het al een stuk beter, maar als er 2 man achterin zit is er niet mee te rijden,
dan raakt hij bij elk klein bultje of kuiltje.
Gr Roel
12 jaar
Smallere banden , as staat er wel goed onder , geen schade gebakje ?
Klinkt mij in de oren als een kapot achteras-lager waardoor de bovenkant van je wiel te ver naar binnen gaat staan.
Dit in combinatie met bredere velgen is aanslepen in de wielkas.
Heb ik zelf ook gehad en heb mijn gehele achteras vervangen.
Is ook een bekend verschijnsel.
12 jaar
Mijn auto hangt vrij laag aan de grond, zowel voor als achter. Als ik mijn achter veren nou verhoog in de plaats van verlagen.
door de torsie assen er uit te halen en dan een paar tanden te verdraaien. De wielen raken aan de buiten zeide van de auto
waarschijnlijk door te brede velgen en banden. Het rare is dat de veren volledig in zakken en dat het wiel aanloopt in de wielkast,
terwijl de achteras de aanslag rubber niet raakt. Zou dit verhogen van de achter as een goed idee zijn?
Gr. Roel
12 jaar
Mijn auto hangt vrij laag aan de grond, zowel voor als achter. Als ik mijn achter veren nou verhoog in de plaats van verlagen.
door de torsie assen er uit te halen en dan een paar tanden te verdraaien. De wielen raken aan de buiten zeide van de auto
waarschijnlijk door te brede velgen en banden. Het rare is dat de veren volledig in zakken en dat het wiel aanloopt in de wielkast,
terwijl de achteras de aanslag rubber niet raakt. Zou dit verhogen van de achter as een goed idee zijn?
Gr. Roel
12 jaar
Oke dat je banden/velgen te breed zijn , is wel duidelijk.
Maar dat ze zover? inzakken is niet normaal?
Kun je zien of ze de torsiestangen los gehad hebben om de auto te verlagen , een andere manier is bij torsie vering niet mogelijk.
Naar normale ? rijhoogte brengen is een optie , maar ik denk niet dat je daar de wedstrijd mee gaat winnen.
Controleren of er geen delen versleten zijn van je achteras , maar dat is al gebeurd.
Er kan natuurlijk een torsiestang gebroken zijn , waardoor hij nu zo slap is.
En anders gewoon minder brede banden erop .
Ik denk dat de achteras verlaagt is door de torsie assen te verdraaien. Ik ga eens kijken of ik
de assen terug kan draaien en de auto naar 'normale'rij hoogte kan brengen. Als er een torsie as
gebroken zou zijn zie ik dat ook meteen.
Andere banden vind ik zelf geen optie, prijstechnisch (4x andere velgen en 4x andere banden ;( )
Bedankt voor het advies
Gr. Roel
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar