Is het mogelijk de reinigingscyclus van het roetfilter (regeneratie) aan te passen? Nu heb ik om de paar honderd km last van teruglopende trekkracht omdat (denk ik) het roetfilter langzaam volloopt. Kan die reiniging niet vaker ingesteld worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja en Nee.
Nee, zo maar even instellen gaat niet lukken.
Misschien is er iets niet goed waardoor het regeneren nu vaker gebeurt. Gebeurde het vroeger minder vaak?
Ja, maar dan hebben we het over chip-tuning en dat moet dan wel heel professioneel gedaan worden om motorschade te voorkomen.
Vroeger (1-2 jaar geleden) merkte ik er niets van. Ik had niet verwacht dat het 'eventjes' te doen zou zijn maar kennelijk ook niet een standaard instelling in de ecu of andere software.
Wat is een 'normale' frequentie voor een regeneratie bij 'normaal' gebruik (vooral langere stukken op snelweg/autoweg)?
14 jaar
Ik denk even het systeem laten controleren door de dealer.
Volgens mij is regeneratie iets van om de 800 kilometer, maar daar kan ik me vergissen.
Regeneratie is niet Km afhankelijk. FAP filter wordt geregeneert waneer er een bepaald druk verschil is tussen de voorste en achterste sensor
Als het FAP filter om de haverklap aan het regeneren is dat wordt het tijd voor een nieuw FAP filter en EOLYS bijvullen. dealer heeft hier pakket prijzen voor,.
Ik weet dat regenereren niet km-afhankelijk is en reageert op drukverschil.
Maar bij een nieuw filter, genoeg Eolys en alles goed werkend: om de hoeveel km (grofweg) gebeurt het regenereren dan?
Is geen afstand meer voor zo ver ik weet.
Als het drukverschil te groot zou gaan worden, dan gaat het motordiagnoselampje branden incl. melding op het M.F display. Oldford zit met z'n 600 tot 800km bij nieuw filter enz. wel een eind in de juiste richting, maar verder is dit is weer afhankelijk van rij omstandigheden (snelweg, lange afstanden, stad)
Het kan gebeuren dat bij een gebruikt roetfilter de regeneratie alweer na ca. 200km. begint, ook weer afhankelijk van gebruik auto en toestand van het roetfilter en of de voorlaatste reinigingscyclus volledig afgemaakt, en correct afgemaakt is, dus zonder storing.
Wil je weten hoe de toestand van het roetfilter en eolys is, dan kan een dealer dit zien m.b.v. diagnoseapparatuur op standje meting gegevens en eventueel een geforceerde regeneratie uitvoeren of het roetfilter vernieuwen als geforceerd reinigen niet meer helpt + eolys vullen en teller-reset procedure uitvoeren.
Kijk, zo bedoel ik het ook. Nieuw: grofweg zo'n 600 kilometer misschien nog iets meer.
Nu om de paar honderd. Dus veroudering dan wel een defect.
Via de diagnose apparatuur kun je nazien hoeveel kilometer er gereden is na de laatste regeneratie en wat de gemiddelde afstand is geweest tussen de laatste (volgens mij) 5 regeneraties. Met redelijk veel snelweg en provinciale wegen kom ik gemiddeld bij een schoon (zelf met de hoge drukspuit schoon gespoten) filter op meer dan 900 km. Nu zit ik nog op meer dan 800 km en heb nog 25 a 30 duizend km (van de 80.000) te gaan. Overigens merk ik echt niets van het regenereren.
14 jaar
regeneren is zo afhankelijk van rij stijl/rijweg/stad/snelweg/ ik heb een keer 1100 km gehaald met vakantie .met de caravan erachter continu 90-95 4e versn qa 23/2400 toeren maar nor maal is ong 800km
14 jaar
Dank allemaal voor de reactie. Verhelderend. Ik zal een keer naar de dealer gaan om de info uit te laten lezen. Laat ik mijn vraag ook nog een keer anders stellen met de opgedane kennis: is het mogelijk om de verschildruk waarbij een regeneratie uitgevoerd wordt aan te passen (te verlagen)?
En Richard9710, begrijp ik het goed dat jij je roetfilter zelf een 'grote beurt' geeft door het (na demontage neem ik aan:)) met de hogedrukspuit van binnen schoon te spuiten. Dat zou heel wat euro schelen de volgende keer. Vorig jaar is een ruilfilter gemonteerd en dat kostte een lieve duit.
14 jaar
Ja, klopt. Ik heb op de sloop een gebruikt roetfilter gekocht. Die heb ik vervolgens met een hoge druk spuit schoon gespoten. Koste wel 15.- in de wasbox maar daarna is de meeste troep wel uit het filter. Het filter heb ik vervolgens een week laten drogen en daarna mijn "volle" filter vervangen met de schoon gespoten filter. Inmiddels ben ik ruim 50.000 km verder zonder problemen.
Het "volle" filter heb ik na demontage ook weer schoon gespoten, dat koste 5.- meer, maar deze zat dan ook echt vol (de motor ging telkens in noodloop). Dit filter staat nu netjes in de schuur te wachten tot ik rond de 320.000 km zit, dan wissel ik de filters weer.
14 jaar
[quote=Richard9710]Ja, klopt. Ik heb op de sloop een gebruikt roetfilter gekocht. Die heb ik vervolgens met een hoge druk spuit schoon gespoten. Koste wel 15.- in de wasbox maar daarna is de meeste troep wel uit het filter. Het filter heb ik vervolgens een week laten drogen en daarna mijn "volle" filter vervangen met de schoon gespoten filter. Inmiddels ben ik ruim 50.000 km verder zonder problemen.
Het "volle" filter heb ik na demontage ook weer schoon gespoten, dat koste 5.- meer, maar deze zat dan ook echt vol (de motor ging telkens in noodloop). Dit filter staat nu netjes in de schuur te wachten tot ik rond de 320.000 km zit, dan wissel ik de filters weer.[/quote]
goed regeneren is niet alleen afhankelijk van het filter vaak zijn het andere dingen en druk of zoiets veranderen is niet mogelijk
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar