auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: rem vloeistof zelf vervangen

Bouwjaar: 2000

hoi vraagje kan iemand mij vertellen hoe ik mijn remvloeistof zelf kan vervangen
op een goede mannier ga mijn remblokken rondom vernieuwen en wil dan gelijk de vloeistof
ook vernieuwen alles in een keer
hoop dat iemand mij advies kan geven
alvast bedankt gr jan

Geplaatst door

pancho1967 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou zelf thuis doe ik het gewoon leeg laten lopen.
dus nippel open met een slangentje erop en bakje er onder en rustig laten druppelen en als het reservior bij min is vullen met remvloeistof.
net zolang tot het schoon is.
voor begin ik altijd aan twee kanten tegelijk.
het voordeel is dat je niet bang hoeft tezijn dat je de hoofdremcinlinder stuk trapt door hem tediep te trappen.
blijft het beste natuurlijk met een apparaat maar bovenstande gaat best mits je gedulp hebt.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

ok maar had gehoord je moet dan bij het verste punt beginnen de achterwielen
maar laat je het gewoon eruit druppelen of moet je je pendaal gebruiken

pancho1967 0

13 jaar

Er uit laten druppelen lijkt me erg lang gaan duren, dat geduld zou ik nooit op kunnen brengen. Met diagnose apparatuur van Peugeot kun je de abs pomp aansturen en daarmee de remvloeistof vervangen. Ook zijn er hulpmiddelen om bijvoorbeeld het reservoir onder druk te zetten zodat de vloeistof sneller uit de ontluchtingsnippels komt. Met het rempedaal gaan pompen zou ik in ieder geval niet doen wegens het gevaar van het kapot trappen van de hoofdremcilinder.

Richard9710 0

13 jaar

natuurlijk duurt het lang maar als je het toch zelf doet.
en dat aan sturen van de abs pomp nou dat moet ik nog zien hoor als ze een remvloeistof verversing doen.
de enigste keren dat ik het zie is als er een abs unit vervangen is of als het niet goed gegaan is en er lucht in gekomen is.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Vandaag ben ik verder gegaan met de onderhoudsbeurt. Op het programma stonden een kapotte koplamp en het verversen van de remvloeistof. De koplamp was een kwestie van een nieuw lampje maar de remvloeistof was meer werk. Op aanraden van een aantal andere forumleden had ik de eezibleed besteld. Ik twijfelde een beetje over de eezibleed omdat het internet vol staat met verhalen van mensen waar het een enorme bende was geworden met de eezibleed vanwege lekkage e.d. Aangezien remvloeistof behoorlijk aggressief spul is voor je lak (Iemand vergeleek het zelfs met afbijt) is lekkage een serieus probleem. Al met al is het uiteindelijk heel aardig gelukt en heb ik geen enkele last gehad van lekkages. Ik ben er dus wel over te spreken en ik kan de eezibleed ook wel aanraden.

Als eerste heb ik de doos maar eens uitgepakt en uitgezocht welke dop het beste op het remvloeistof reservoir paste. Er zat er één in het setje die precies paste.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Daarna heb ik het zeefje uit het reservoir gewipt met een schroevendraaier. Er zat wat donkere aanslag op maar dat was simpel weg te krijgen met een stukje papier.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

De remolie was wel wat donkerder dan de nieuwe olie maar zag er verder nog redelijk schoon uit.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Tijd voor de eezibleed. De eezibleed zet het remvloeistof onder druk met luchtdruk uit het reservewiel. Je kan de eezibleed echter niet direct op het reservewiel aansluiten omdat de maximale druk voor de eezibleed 1,4 bar overdruk is, en op het reservewiel staat 2,4 bar. Ik heb dus eerst het reservewiel leeg laten lopen tot de druk ongeveer 1,4 bar was.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Het reservoir zat nog vol met oude olie. Je kan gewoon de nieuwe olie er bij gooien maar beter is het om eerst het reservoir tot het minimum niveau te laten leeglopen en dan pas de nieuwe olie er bij te doen. Je hebt dan minder nieuwe olie nodig omdat het minder mengt met de oude olie. Je kan de oude olie uit het reservoir zuigen als je daar een geschikte spuit of iets dergelijks voor hebt maar die had ik dus niet. Daarom heb ik eerst de eezibleed leeg aangesloten en via een van de remnippels remolie laten ontsnappen tot het niveau op het minimum stond.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Ik ben bij het rechter achterwiel begonnen. Hieronder zie je de bleed nippel. Met een stukje slang er op kan je de remolie opvangen in een emmertje ofzo. De remnippels kunnen geopend worden door ze met een steeksleuteltje een stukje los te draaien. Zorg er voor dat de slang die je gebruikt tegen remolie kan, niet alle kunstofsoorten zijn hiervoor geschikt. Wees ook voorzichtig met het los en vastdraaien van de remnippels. Als ze afbreken heb je een flink probleem.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Om eventuele lekkages op te vangen heb ik eerst wat karton rondom het remvloeistof reservoir gedaan. Een ongelukje zit in een klein hoekje.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Daarna heb ik de eezibleed gevuld met nieuwe remvloeistof en de boel aangesloten.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Daarna heb ik alle nippels één voor één losgedraaid om de vloeistof te laten weglopen. Het was nog wel lastig om te bepalen wanneer er nou precies nieuwe vloeistof uit de nippel kwam. De oude remvloeistof was wat donkerder maar dat verschil valt nauwlijks op. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen door er meer dan genoeg uit te laten lopen.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Uiteindelijk zit het reservoir vol met nieuwe vloeistof en de emmer vol met de oude.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Het reservoir zit nu alleen tot de dop toe vol en dat is te veel. Ik heb daarom de eezibleed er nog even leeg aan gehangen en zoveel vloistof afgetapt dat het peil nu weer op max staat.

[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Di...[/img]

Zeefje weer in het reservoir, dop er op en klaar is kees.

TrafficBandit 0

13 jaar

nou jan je hebt er een heel werkstuk van gemaakt maar zo tezien is het je prima gelukt.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.