Peugeot 406: 406SW, stotteren op gas bij koude motor.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Stottert en bokt op gas bij koude motor.
Heb soms het gevoel dat niet alle cilinders meedoen.
Naar mate de motor warmer wordt, neemt het stotteren af.
Dit fenomeen is weg als motor echt goed warm is (na ca. 30 min.).
Dit probleem doet zich in mindere mate voor op benzine.
De dealer kan het probleem niet vinden.
Zelf denk ik aan vocht dat door warmte verdampt.
Kan vocht de problemen veroorzaken en waar kan het vandaan komen??

Frits Lee

Geplaatst door Frits Lee (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat voor merk en type LPG installatie ? Vialle, AG ?

Hoe is de staat van de ontsteking, bijv. wanneer zijn er voor het laatst bougies vervangen ?

Frits Lee (0), 12 jaar geleden

Bougies zijn recent vervangen (500 km geleden), LPG install. is AG, ontsteking is ook gecontroleerd.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij mijn 406 met AG heb ik een keer de slangetjes van onderdruk vanaf gasklephuis naar verdamper en LPG computer vervangen en opnieuw goed vast gezet. Deze zaten niet echt goed vast en dit gaf af en toe schokken en inhouden.

Als er verder geen storingscodes zijn zal je toch eens met de computer eraan moeten rijden en dan gegevens uit moeten lezen. Een professioneel bedrijf moet hier wel uit komen.

In sommige oude topics hier op problemcar is ook wel eens de EGR klep aangegeven als kritisch maar dit is nooit echt bevestigd. Gebruik hiervoor even de zoekfunctie.

Frits Lee (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je tips, ga ze bij m'n garage voorleggen.

Blijft nog wel het punt dat bij warme motor het probleem verdwenen is....

Kan het te maken hebben met de getankte benzinekwaliteit ??
Voordat het probleem ontstond heb ik duitsland getankt (Euro95).

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kan een keer pech hebben dat er water of vuil bij een pomp getankt wordt, maar dat is zelden.
Kwaliteit van de Duitse euro-95 benzine is normaal gesproken hetzelfde als de Nederlandse.
Bovendien als de motor schokt op gas heeft dat niet veel met de getankte benzine te maken.

Laat eens de fuel trim uitlezen. Daaraan kun je zien of de motor genoeg/te weinig/te veel brandstof krijgt.
Kan een aanwijzing zijn voor het basis probleem - want ook op benzine heb je er iets last van?
Motor moet eerst op benzine goed lopen, daarna kun je het gas gaan kontroleren.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Op benzine haperen ze allemaal,ondanks dat ze op benzine starten vervuild het toch.
ik zou eerst zorgen dat tie op benzine goed loopt.
Begin met 25 liter verse benzine en 2 flesjes wynn's injectorreiniger of een produkt van forte,maar dat is alleen bij een garage te verkrijgen.
Tank dan ook V-power of iets dergelijks.
Rij dat op en kijk of tie beter gaat lopen op benzine,is dat het geval,dan over op lpg,zit het probleem er nog in dan is de druksensor verdacht van de lpg installatie,dit is uit te lezen door een gasinbouwer.
Niet door de garage,want die kunnen helemaal niks met de gasinstallatie.
Laat ze er ook niet aan zitten want ze verkloten er meer aan dan je lief is.
Dit zijn zaken die niet veel kosten en je zelf kunt doen.
Laat er niet gelijk aan sleutelen want ze beginnen al gelijk je injectoren te vervangen van het benzine gedeelte en je bobine's.
Dat haperen op benzine is bijna altijd vervuilingen als het echt hardnekkig is kun je je injectoren ultrasoon laten reinigen.
Maar meestal volstaat bovenstaande procedure.

pieterp9094 (0) PRO, 12 jaar geleden

Mocht je er bij je eigen garage niet uit komen (dealers weten meestal niet veel van LPG) dan kan ik je een tip geven voor een bedrijf in Baarlo. Dit is een garagebedrijf die ook AG specialist is geweest en heeft nog veel kennis van SGI installaties. Baarlo is redelijk voor je in de buurt, ons hebben ze ook vaker goed geholpen. PM maar even.

Frits Lee (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor alle tips.
Gisteren merkte ik bij toeval dat, luisterend aan de uitlaat, de motor niet echt lekker loopt op benzine.
Alles overziend is misschien de beste aanpak om eerst eens V-power te tanken met een reinigingsmiddel erin.
Hopen dat dit helpt.
Zo niet, garage laten kijken naar het B-circuit (Fuel trim, ERG-klep)
Indien goed op B, dan door naar de gasboer in Baarlo (ik denk dat ik 'm ken).
Nogmaals dank en ik kom hier op terug.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.