auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: spanrol Probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: ES9J4

Hoi,

Ik ben bezig met mijn distributie te vervangen, maar ik stuit op een probleem
De spanrol is anders dan de spanrol die ik bij de "gates" set heb gekregen. Het gekke is dat ik op div. automatrialen zaken steeds dezelfde spanrol tegenkomt zowel online als in de winkels om mij heen.

als ik de waterpomp erin zet past de nieuwe spanrol niet meer

ik heb een foto gemaakt: http://www.la-porte.nl/prive/DSC00280.JP... (linker is de oude en de rechter is de nieuwe die ik ook op elke automatrialen site's tegen kom)

Graag advies
alvast bedankt


(Peugeot 406 coupe 3.0 V6 automaat uit 1998)
chassisnummer: laatste 8 cijfers: 80521414

Geplaatst door

dennis.rotterdam (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dennis, aan de hand van chassisnummer heb je nog een eerste model 406. Als ik op onderdelen site van peugeot kijk, kom ik op onderdeelnummer 0829 C5.
Voor het Restyl-model 406 geven ze voor de spanner eveneens 0829 C5 op.

Bij jou opgegeven chassisnummer staan echter nog een aantal extra onderdelen die horen bij 0829 C5, namelijk +1201 F2 + 6922 F2 (3) + 6922 G0 (3)
Deze extra onderdelen zullen waarschijnlijk nodig zijn om de "overstap" te maken van oud type spanner, naar nieuw type. De getalletjes tussen haakjes is het aantal, dus 3x 6922 F2 en 3x 6922 G0

hans4074 0
badge

13 jaar

Ik denk dat er niks anders opzit dan met de oude naar de dealer te gaan incl. chassisnummer.Succes.

bieuwke 0
badge

13 jaar

grrr.... wat een gezeik om bij peugeot effe die distributie te doen....

wat is het risco als ik de oude spanrol er weer opzet... dus de andere rollen+waterpomp doe ik dan wel nieuw behalve de spanrol
de auto heeft nu 280000 kilometer gelopen en ik heb er net voor 800euro aan nieuwe onderdelen ingezet en bij de peugeot dealer kost de nieuwe spanrol set (geschikt voor mijn auto) 280euro! En het geld is een beetje op+ levertijd is 2 dagen terwijl ik de auto morgen (dinsdag) hard nodig heb

Ik begrijp niet dat je ons om een oplossing vraagt als je hem zelf al weet,en ik weet ook niet wat het gezeik hieraan is.Verder vind ik het behoorlijk stom als je alles vernieuwd behalve die ene spanrol.EEn prettige dag verder nog.

bieuwke 0
badge

13 jaar

@bieuwke

Mischien was er wel een simpele oplossing of had ik een modificatie set en zag ik iets over het hoofd?

Ik heb vaker distributie gedaan/geholpen en dit heb ik nooit gehad. De auto is geen oldtimer. Mag ik het dan gezeik vinden dat een spanrol niet te leveren is bij alle automatrialen zaken die ik kon vinden. En nu moet ik dus verplicht bij een peugeot dealer de spanrol die (vind ik) eigenlijk belachelijk veel geld kost 280euro!

ik vraag me nu gewoon af. De spanrol is dus 11jaar geleden vervangen en 70000 kilometer terug. Hij ziet er nog goed uit en heeft geen spelling. Maar als het echt zwaar wordt afgeraden zal ik hem wel gaan vervangen maar mischien zijn er mensen die weten of het risco heeeel erg hoog is of niet.

Ohja de oplossing heb ik van hans4047 en die had ik niet van mezelf,
bedankt hans.

Dennis, als ik hier vanachter de PC zeg, dat er geen risico is, zet jij dan de ´oude´ spanrol weer terug.? Het zal je eigen risico zijn. Jij hebt al vaker distributieriemen vervangen, dus jij weet heel goed wát de risico´s zijn.

Wijsheid.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

@Ralf_Jensen.

Ik ben te onervaren om te kunnen oordelen wat de levensduur van een gem. rol is. Mischien kan een rol wel 20jaar mee mischien niet. Mischien is een rol gelijk slecht als je de druk van de distributie rol er af heb gehaald of niet.

Nou goed dat is dat is, sterker nog, daar zijn formuletjes voor dat is simpel,.
Dat is heel eventjes,.die rol, kan je gewoon terug plaatsen dat hindert niet hor.

goet

Wijsheid, prettige dag

leen huizer 0

13 jaar

Een rol kan nagenoeg een onbepaalde tijd mee. Voor de rollen is het vooral het aantal kilometers dat er mee is gereden dan de leeftijd (al zou ik een rol van 35 jaar oud liever links laten liggen. Vervanging betreffende leeftijd heeft met de riem te maken. Probleem is natuurlijk wel dat je straks een motor hebt die maar 50.000 km kan maken met de huidige spanrol.

Ik dacht overigens ergens eens gelezen te hebben dat de nieuwe spanrol pas te maken is voor de oude V6. Dan moest er een hoekje of zo afgezaagd worden, maar exact weet ik het niet en het lijkt me eerlijk gezegd niet verstandig om aan onderdelen van de distributie te gaan zagen of slijpen. Maar wellicht kan je eens googlen.

Richard9710 0

13 jaar

Okee

nou dat is wel een mogelijkheid dat pasmaken van de waterpomp, als je nu een gates set haald dus riem plus de rollen. de waterpomp is dan van een ander merk.
Die pomp komt dan overeen met de oude standaard pomp maar de spanrol beugel van de gates set raakt de pomp. dat af te slijpen deel wat je van de pomp zou moetten slijpen is niet een belemering voor het afsluiten en vastmaken van de pomp.
dus dit zou heel goed kunnen,leuk is anders het is geen plugg and play.

leen huizer 0

13 jaar

Het is toch te gek voor woorden dat je delen pas moet gaan slijpen?
Als ik de foto`s bekijk van de oude en de nieuwe spanrol, kom ik tot de conclusie dat de "nieuwe" helemaal geen spanrol is...er is niets aan te stellen.
Volgens mij is het een geleiderol??
http://www.winparts.nl/603/motor/distrub...




een andere optie: kan je het "nieuwe " lager niet op de oude spanner zetten?

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Nee helaas niet, de oude spanrol heeft een bout van m10 of m 12 ofzo en die nieuwe set heeft een a-centrisch gat (wel handig voor spannen)en m8 bout ofzo.

leen huizer 0

13 jaar

Als ik zo het aanvullende onderdeelnummer 1201 F2 zie, lijkt het om een waterpomp te gaan. Verklaard vermoedelijk ook de prijs bij de dealer??

Dit zijn nu typisch de risico's van niet originele onderdelen. Het zal veelal goed gaan bij "hardlopers" c.q. gangbare motoren, maar dit is nu zo'n gevalletje van tussentijdse verandering waar de tussenhandel maar een endje gaat gokken.

Hans 4040, de nieuwe spanner op de foto is van het type zelfstellend....zie pijlpuntje in het midden van de rol.

hans4074 0
badge

13 jaar

ja oke....maar volgens mij kan je de spanner uit mijn link zo op de bestaande beugel monteren...of heb ik het mis

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Denk dat dit ook weer een stukje onduidelijkheid is van universeel spul.......de spanner op de foto van je gegeven link lijkt me toch echt een multiriem-spanner.

hans4074 0
badge

13 jaar

tja...ik kijk alleen maar naar de foto en zie dat de oude spanner uit 2 delen bestaat en dat het nieuwe deel van mijn link daar zo op kan...
(oude eraf, nieuwe erop.)

maar ik kan het mis hebben, natuurlijk.
Succes verder.

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Okee we hebben de oplossing!

Ik vond de oude spanrol toch slecht en heb beslist om deze toch te vervangen.
Ik ben naar mijn peugeot dealer gegaan en heb de oude en de nieuwe spanrol meegenomen en de dealer vertelde mij dat die nieuwe inderdaad de verkeerde was. Er zou dus een goede spanrol liggen in Amsterdam. En aangezien ik vanavond (18-07-2011) de auto klaar wou hebben heb ik beslist om van Rotterdam naar Amsterdam te rijden. Ik heb onderweg bij Delft de nieuwe (die niet zou passen) terug gebracht bij de automatrialen zaak.

Aangekomen in Amsterdam lag de spanrol klaar en tot mijn schrik/verbazing was het exact dezelfde als die ik net terug had gebracht en waarvan mijn Peugeot deader vertelde dat die verkeerd was.

De jongens in amsterdam snapte het ook niet en zijn het bij de monteurs gaan navragen
wat blijkt!

De spanrol is een modificatie set en daarbij hoort een modificatie waterpomp en 6 bouten:
0829 C5 is de nieuwe soort spanrol die ik ook op de foto heb,
1201 F2 is de gemodifiseerde waterpomp,
6922 F2 zijn 3 bouten,
6922 G0 zijn ook 3 bouten
ik heb de 6 bouten aan de andere kant van Amsterdam opgehaald en de waterpomp in hilversum en daarna als een gek naar de automatrialen zaak die nog wel effe 15min. special voor mij open wou blijven (spoiler: bedankt Brezan Delft!)

Wat ik eindstand gewoon had kunnen doen is toch een stukje van de normale waterpomp afzagen, een klein hoekje dat is namelijk het enige verschil met die gemodificeerde waterpomp daar heeft de fabriek het hoekje eraf gehaald

motor draait op het moment weer en de distributie is gelukt

Goh, een heel verhaal terwijl # 2 de oplossing al gaf, dus niet .....we hebben de oplossing in je laatste reactie, maar de oplossing was al gegegeven...... toch?

hans4074 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.