Ik heb al eens vroeger een probleem aangekaart van trillingen die ontstaan telkens bij het remmen.Het zijn geen kromme remschijven t.g.v warmlopen door vastzittende klauwen of dgl.Schijven+blokken zijn trouwens vervangen en doen het prima.Velgen zijn mooi rond,banden zijn o.k.,net de autokeuring gepasseerd en alles is prima.En toch steeds die trillingen bij het remmen en snelheden boven zowat 70km/uur.Koud of warm maakt niet uit.
Ik heb nog twee mogelijkheden:
1)De ABS-module:kan het zijn dat die oorzaak is van ongepast ingrijpen ?
2)De remklauwen zitten(denk ik) toch wel erg los.De speling op die pennen ter geleiding van de vlottende beugel is (zo lijkt mij)toch wel erg groot.Hoewel bij de-montage daar niet bepaald slijtage te merken is.Maar ik kan in gewone rusttoestand het geheel van die klauwen met de hand nogal fel over en weer bewegen.Zou dit de oorzaak van die trillingen kunnen zijn?
Met dank.
Werner
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al eens gedacht aan de wiellagers?
Bedankt,richard.Maar hoe weet ik dat er iets mis is met de wiellagers?Wanneer ik de auto opkrik en hevig schud en trek aan het wiel,zowel links als rechts is daar gewoon niets verdachts op te merken.Alleen beide remklauwen zitten ,naar mijn aanvoelen,te los.Inmiddels heb ik zo'n kit met nieuwe pengeleidingen besteld.Morgen gaat dat erin.Maar ik geloof niet dat het zal helpen.
18 jaar
Tja, die wiellagers zijn niet makkelijk te controleren. Bij mij begon er tijdens het rijden een irritante zoem de kop op te steken. Ook bij het remmen begon de zaak een beetje te trillen. Ik heb toen twee gebruikte fusee's gehaald. Toen ik de oude verwijderd had, was er een heel erg duidelijk verschil. De oude kon je een slinger geven en die bleven nog een minuut nadraaien en hoorde je ook een beetje. De nieuwe voelde je in het vet van de lagers smoren en waren geruisloos. Daarvoor moet je echter het fusee geheel demonteren, althans zorgen dat aandrijfas uit het fusee is gehaald anders draai je de bak mee.
Je hebt een diesel uit 1997. Die zal vast wel wat kilometers asfalt onder zich door hebben zien gaan. Ik had ook een 406 uit 1997, op LPG. Bij ongeveer 200.000 km heb ik de fusee's vervangen.
18 jaar
Ik heb die pengeleiders vervangen maar totaal zonder resultaat.Die nieuwe hebben evenveel speling als de aude.En de trillingen zijn uiteraard gebleven.De wiellagers zijn volgens mij onberispelijk.Wat de fusee betreft,dat kan ik evenmin echt nagaan.Maar die zijn naruurlijk getest op de testbank bij de jaarlijkse autocontrole.Ik zie dus daar ook geen evidentie voor trillingen.De auto heeft ong.150000km gedaan.Het gesukkel is nu al een klein jaartje bezig!
De verlofperiode komt nu aan en mijn zoon gaat er mee naar Spanje rijden.Daarna zal er toch iets drastisch moeten gebeuren.Feit is ik wil alle kosten en moeite dragen maar ik moet de juiste oorzaak kennen.
Blijf dus ondertussen verdere suggesties afwachten....
groeten!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar