Hallo,ik heb iets "raars" met de rem rechts voor.(ik dacht dat dat het DBA/Bendix systeem is)
Toen ik vandaag achteruit mijn oprit afreed,was het net alsof er rechtsvoor iets raakte. Het was een geluid alsof je bijvoorbeeld een loodje hebt binnenin de velg wat de remtang net raakt ("klomp,klomp" geluid.)
Toen reed ik gewoon vooruit en toen was het weer weg.(als ik nu weer achteruit ga is het weer hetzelfde verhaal)
Toen ik het rechtervoorwiel verwijderde,viel het mij op dat de remblokken nogal veel speling hebben in de remtang.
Ik bedoel dat ik ze van boven naar onder kan bewegen.Het "beugeltje" wat over de blokken heen zit om deze op zijn plek te houden kan ik er zonder problemen en gereedschap afhalen.
Ook zag ik dat de binnenste blok als gevolg van de speling aan de bovenkant naar buitensteekt (een opstaande rand van het remmateriaal),en aan de onderkant niet.
Als het wiel vrijhangt en ik draai het in de normale rijrichting rond is er niets aan de hand,draai ik andersom (achteruit) dan voel je telken een "aanloop/stroef punt".Je krijgt dan ook van die strepen remstof op de schijf die duidelijk een afdruk van de blokken zijn.Je drukt echter zonder veel kracht over dit punt heen.
De klauwgeleiders zijn soepel gangbaar en de cilinder is perfect.
Ligt dit aan verkeerde blokken,of kan ik er (net als bij de 1.9GTI)aan de onderkant ook een (hoekvormig)schuifspie onderschuiven om de blokken vaster in de remtang te krijgen?
Komt dit vaker voor bij deze remtangen,of is het simpelweg een verkeerde remblok?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kijk even hoe het aan de andere kant zit want je hoort het maar aan 1 kant
Aan de andere kant heeft hij het niet.Ik heb nagezocht hoe lang de remblokken origineel moeten zijn en dat nagemeten, dat was allemaal 100%.
Ik zag dat alleen aan de rechterkant bij het binnenste remblok een speling zat van 3 a 4mm in de lengte.
Nu heb ik de metalen drager van het remblok "verlengd"door er een lasnaadje op te leggen en dit weer precies op maat te vijlen.Zodoende past het blok nu perfect in de remtang.Het lengteverschil is nu verdwenen,en het blok loopt er bij het achteruirijden ook niet meer uit, wat volgens mij de oorzaak was van het geluid.Het geluid is nu ook helemaal weg.
Ik begrijp alleen niet hoe er in een remtang zo een soort speling kan komen.
Er is in ieder geval geen slijp/vijl of schraapspoor te zien in de remtang zelf.
gelukkig is het opgelost
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar