Peugeot 307: Rijdt soms schokkend bij laag toerental

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer een jaar heb ik gek genoeg soms (het varieert) last van schokkend rijgedrag, voornamelijk bij het optrekken. Ik moet op dat moment veel toeren maken om een beetje vloeiend te kunnen wegrijden. De motor lijkt dan ook af te willen slaan bij niet genoeg gas en het erg langzaam moeten laten opkomen van de koppeling (zo voelt en klinkt het). Er zijn ook dagen dat de auto hier helemaal geen last van heeft en dan kan ik de koppeling ook eerder los laten en hoef ik minder gas te geven om vanuit stilstand vloeiend te kunnen wegrijden (eigenlijk zoals het hoort).

Allereerst moet ik wellicht vermelden dat de vacuüm slang is vervangen 3 maanden na aanschaf (zo'n 16 maanden geleden), deze was verrot/gebroken. Na de reparatie is de computer gereset om het opnieuw inleren te laten starten.
Het afgelopen jaar is al meerdere keren door een garage naar het probleem gezocht. De bougies zijn vervangen, de bobine is vervangen, de gaskleppen zijn gereinigd, injectiereiniger gebruikt en vorige maand heeft een monteur er tijdens een rit ook meet apparatuur aangehangen om zo allerlei waardes te meten tijdens het rijden. Ook hier kwamen geen vreemde dingen uit.

De computer is een half jaar geleden door de DAVO uitgelezen, dit omdat de garage waar ik ga het systeem niet in kwam.
Hierbij heb ik de volgende storing meegekregen op een papiertje:
"Elektronische eenheid motor: 307 ME744 NFU Storingen aanwezig"

De computer heb ik ook al meerdere malen gereset door de accu polen een tijdje los te halen. In de inleer-periode lijkt het beter te gaan maar het probleem komt altijd weer terug.
Verder had ik in de winter 2x het probleem dat de auto 's ochtends wel wilde starten, maar de motor schuddend bleef draaien op een laag aantal toeren waarbij het leek of er maar een paar cilinders actief waren. De motor sloeg overigens wel na +/- een minuut af, dus rijden was geen optie. Ook hier heeft de garage destijds naar gekeken, maar toen trad het probleem niet (meer) op en konden ze niets vinden (er zou eventueel een relatie kunnen bestaan tussen de 2 problemen).

Het zou fijn zijn als iemand dit probleem herkent zoals ik het beschrijf. Maar natuurlijk ben ik ook opzoek naar zaken die ik nog zou kunnen (laten) checken aan de auto om het probleem boven water te krijgen en het op te lossen.

Alvast erg bedankt.

Gr,
Jody

sentinel5204

Geplaatst door sentinel5204 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

rij als eerste naar een dealer en laat hem daar uitlezen

"Elektronische eenheid motor: 307 ME744 NFU Storingen aanwezig"

als je dat alleen door hebt gekregen zit er storing in
maar zonder een storingcode kunnen we niks doen
vandaar deze code nodig hebben en dus uitgelezen moet worden door een dealer

sentinel5204 (0), 11 jaar geleden

Hallo Werner,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik dacht altijd dat de DAVO Peugeot ook een Peugeot dealer was. Na het uitlezen en het meekrijgen van een A4'tje met daarop enkele items waaronder "Elektronische eenheid motor: 307 ME744 NFU Storingen aanwezig" , vond ik het overigens wel erg summier. Ik zal een andere dealer opzoeken en daar nogmaals vragen de auto uit te lezen.
Moet ik nog specifieke zaken daarbij vragen/vermelden m.b.t. het uitlezen zodat ik wel de storingscodes meekrijg?

Gr,
Jody

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Wat jij voelt komt waarschijnlijk bij de koppeling vandaan.
Je voelt het meer op het moment dat het vochtig of koud is buiten.
Het lijkt op een verglaasde/kromme koppelingsplaat.
Dit leid soms tot heftig schudden van de auto bij het op laten van de koppeling.

Of je hebt een/twee defecte bobine's.

sentinel5204 (0), 11 jaar geleden

[quote=primera p11]Wat jij voelt komt waarschijnlijk bij de koppeling vandaan.
Je voelt het meer op het moment dat het vochtig of koud is buiten.
Het lijkt op een verglaasde/kromme koppelingsplaat.
Dit leid soms tot heftig schudden van de auto bij het op laten van de koppeling.

Of je hebt een/twee defecte bobine's.[/quote]
Hallo Primera p11,

Dat klinkt interssant. Ik vraag me dan wel af waarom de auto soms dagen achter elkaar perfect rijdt en op sommige dagen belabberd rijdt? Is de koppelingsplaat door een garage te controleren op verglazing/kromming?
Als de auto last heeft van het genoemde probleem dan treedt het ook op tijdensn het terugschakelen gedurende het rijden. De afgelopen 2 dagen rijdt de auto overigens (weer) uitstekend en is hij op geen hikje te betrappen.

De bobine rail heb ik vorige maand vervangen.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Dit fenomeen treed het meest op bij koude motor en met het wegrijden bij koude motor.
En vaak bij vochtig weer,vandaar dat er ook dagen bij zij dat je het niet hebt.
En als je zo iets hebt en je trapt de koppeling in is het dan weg?.

sentinel5204 (0), 11 jaar geleden

[quote=primera p11]Dit fenomeen treed het meest op bij koude motor en met het wegrijden bij koude motor.
En vaak bij vochtig weer,vandaar dat er ook dagen bij zij dat je het niet hebt.
En als je zo iets hebt en je trapt de koppeling in is het dan weg?.[/quote]
Je bedoelt als ik tijdens het rijden de koppeling in trap? Ja, dan is het weg.
Het is dus merkbaar bij het weg rijden vanuit de 1e versnelling (of achteruit rijden) en tijdens het rijden bij opschakelen en terugschakelen. "Creatief" spelen met de koppelingspedaal is dan de enige manier om de auto minder schokkerig/hakkelig te laten lopen.

Is het relatief eenvoudig voor mijzelf om de koppeling te checken op verglazing/kromming of kan ik dit beter even door een garage laten doen?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Het komt dus bij de koppeling vandaan.
Wat nog helpt is het volgende,en dat klinkt tegenstrijdig,de koppeling een paar keer flink laten slippen.
Zo slijp je er een klein laagje af met als gevolg het beter aanliggen van de koppeling.
Doe dit bijv in de vierde versnelling en laat de koppeling een paar keer flink slippen.
Als dit niet helpt,dan is uiteraard alleen vervanging nog op zijn plaats.

sentinel5204 (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,

De afgelopen twee weken kreeg de auto nog meer problemen dan schokkend/stotend optrekken en schakelen. Er kwam een vreemd vogelachtig geluid uit de voorkant op het moment dat de koppeling werd ingetrapt. Al snel kreeg ik het vermoeden dat het de druklager kon zijn. Het geluid werd overigens steeds erger. Tot een aantal dagen geleden was het niet alleen maar een piep/gierend geluid bij de koppeling, maar kreeg ik ook een complete voetmassage waarbij het voelde en klonk alsof er metaal tegen metaal schuurde.

Uiteindelijk is gistermiddag het volgende vervangen:

Complete koppelingsset
Gaffel
Geleidebus
Versnellingsbakolie

Resultaat: De auto rijdt weer als nieuw! moet erg wennen aan de lichte koppeling en de manier van oplaten komen i.c.m. gasgeven, gaat totaal anders dan ik gewend ben. Tot nu toe ook geen schokkend rijgedrag meer ervaren.

@primera p11/Iedereen: heel erg bedankt voor alle tips en moeite.

Gr,
Jody

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.