Na het plaatsen van de warme-landen radiator (zie http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=19... ) is het koelprobleem verergerd!
Ervoor bleef de temperatuur bij normaal gebruik altijd rond de 85 graden, nu komt de meter bij warm weer boven de 90.
Zojuist ben ik even een stukje Duitsland ingereden (enkele km's 150 km/u). Temperatuur kwam tussen 90 en rood in te staan, wat veel te hoog is. Op de parkeerplaats hoorde ik bij de radiateur geen ventilator lopen. Hij draaide wel rond, maar heel zachtjes. Ik ben gewend het geluid van een haardroger te horen!
Hoeveel snelheden heeft de ventilator van de radiateur? Hoe wordt dit geregeld?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het plaatsen van een grotere radiateur Heeft onder normale omstandigheden nagenoeg geen invloed op de motortemperatuur.. Zolang de capaciteit voldoende is wordt deze geregeld door de thermostaat..
Als de capaciteit van de radiateur onvoldoende is, zal in eerste instantie de temoeratuur van de radiateur hoger worden... Het directe gevolg daarvan is een meer effectieve koeling. Voorbeeld: buitentemperatuur 20 graden.. radiateur temperatuur 80 graden.. Het temperatuur verschil is dan 60 graden...
Als de radiateur 100 graden is bij dezelfde buitentemperatuur is het temperatuur verschil 80 graden.. De koeling is daardoor ongeveer een derde effectiever...
Ik ben geen tegenstander van een grotere radiateur.. Maar het voordeel ervan is veel minder groot dan men zou verwachten...
Veel belangrijker is dat het koelsysteem potdicht is en voldoende gevuld en ontlucht, dat de radiateur van binnen en aan de buitenkant als warmte wisselaar kan werken (dus schone koelvloeistof en een schoon rasterwerk.. De beide kleppen in de overdruk dop moeten goed afdichten en bij de juiste druk/onderdruk openen.. Het systeem moet voldoende stevig zijn om de maximale druk te weerstaan..
Wat is er mooier dan aan de temperatuur meter te kunnen zien dat de motor extra warmte moet produceren??
Ter aanvulling, de vin zorgt dat er extra wind door de radiateur geblazen wordt. ingeval de temperatuur ervan oploopt omdat er geen, of onvoldoende rijwind is.. Bij 150 km moet er zonder vin voldoende wind zijn...
Als er in dit geval geen nieuwe maar een gebruikte radiateur is geplaatst??? heb je waarscheinlijk te maken met aanslag (oxidatie) binnen in het rasterwerk van de radiateur.. De oxidatie werkt als een soort isolator en verkleint de capaciteit enorm.. De oxidatie ontstaat door een reeds gebruikte lege radiateur op te slaan. in een magazijn...
Waarschijnlijk heeft de ventilator twee toerentallen hooh en laag. Als de ventilator op het lage toerental draait, is de temperatuur in het systeem kennelijk niet zo hoog dat er wordt overgeschakeld op het hoge toerental. Dat is ook logisch want bij 150 km/h heb je de ventilator door de rijwind niet eens nodig. Op de parkeerplaats schakelt de ventilator dan alleen in op het hoge of lage toerental als er nog warmte afgevoerd moet worden.
De waterpomp heb je al vervangen, als de radiateur verder schoon is, zou ik eerst eens controleren of de temperatuur daadwerkelijk te hoog wordt. De temperatuurmeter in het dashboard is echt geen preciesieintrument en daar kan maar zo een behoorlijke afwijking inzitten. Net als bij de temperatuursensor die deze meter aanstuurt.
Ook mag de temperatuur bij hoge belasting, wat natuurlijk het geval is bij het trekken van een caravan of het rijden van 150 km/h, best oplopen boven de 90 graden. Zolang je buiten het rode gebied blijft is er niets aan de hand. Zoals Cor hiervoor al heeft uitgelegd, zal de warmteafgifte door de radiateur toenemen, wanneer het temperatuursverschil tussen radiateur en buitenlucht toeneemt. Het kan dan best zijn dat de motortemperatuur doorstijgt naar bijvoorbeeld 110 graden en dat op dat punt de warmteproductie en warmteafgifte in evenwicht komen. De temperatuur stijgt dan niet verder door.
Hetzelfde zie je overigens ook met de olietemperatuur. Deze kan onder zwaardere belasting en/of bij wat warmer weer ook zomaar een graad of twintig hoger komen te liggen.
12 jaar
@cor
De capaciteit was onder normale omstandigheden altijd voldoende (kwam nooit boven de 90 graden). Met een caravan erachter, bergop bij 30 graden en volgeladen auto was het een ander verhaal: meter kwam vorig jaar tegen het rood. Aangezien er dit jaar nog een passagier bij komt, wilde ik extra koeling.
Ik heb dus een nieuwe radiator laten plaatsen (28 mm dik ipv oorspronkelijke 19 mm). Een nieuwe radiator is een stuk goedkoper dan een nieuwe koppakking. Waterpomp is tegelijk vernieuwd, omdat er een nieuwe distr. riem in moest. Thermostaat is niet vernieuwd.
Nu zie ik echter hogere temperatuur op dezelfde temperatuurmeter, bij dezelfde omstandigheden. Wanneer ik 80 rijd, komt de temperatuurmeter netjes op 85 graden, zoals ik gewend was. Ik denk dus dat er aan de temperatuurmeter niets veranderd is.
Ik maak mij zorgen dat het straks met de caravan misgaat.
@christiaan
Volgens mij had die ventilator al lang ingeschakeld moeten worden. Van vorige jaren herinner ik me dat ik de fan bij dit weer altijd hoorde draaien (in de hoogste stand dus, want in de lage stand is deze vrijwel niet hoorbaar).
12 jaar
Zeker teweten goed ontlucht ? zowel op de radiateur als op de kachelslang
Je zult temperaturen moeten gaan meten. Dan blijkt of er inderdaad een probleem zit, bijvorbeeld door het niet aanslaan van een ventilator of iets dergelijks. Anders blijf je gissen.
Overigesn moet je dan ook de specificatie sopzoeken in een werkplaatshandboek, zoals de inschakeltemperatuur van de ventilator etc. Ook zou ik maar eens controleren of de nieuwe radiateur inderdaad wel een hoger vermopegen heeft. Alleen de dikte zegt namelijk niet alles.
Succes.
12 jaar
Vreemde zaak,, Je zou bv de oude radiateur nog eens terug kunnen plaatsen en weer een uitstapje naar Duitsland kunnen maken. Het materiaal waarvan het koelblok is vervaardigd heeft ook invloed.. Koper is nog steeds de meest uitstekende geleider.. Bij alluminum haalt men meestal winst door de materiaal dikte van het raster te minimaliseren ( met als risico dat een minimale beschadiging al voor lekkage kan zorgen.. Als er aan de buitenkant ijzeren koelribben zijn geplaatst?? probeert men deze door ze zwart te spuiten tegen roest te beschermen. met als gevolg ook weer een slechtere warmte wisseling..
Ik word een beetje wantrouwig... Is de effectieve oppervlakte van de nieuwe radiateur echt wel groter dan die van de oude??? Meer inhoud?? Evenveel of meer pijpjes, met meer oppervlakte??
Ik weet nog. In Militaire dienst (strenge winter van 1963 , Ja die van die verschrikkelijke elfstedentocht)) Wij vervingen in de werkplaats veel accu.s van de Centurion tanks, die ingezet werden voor de rij=en schiet opleiding...4 keer 6 volt 40 cm lang normale breedte, maar extra hoog.(nog net te tillen met 2 huzaren). Het jaar erop hadden we relatief veel problemen met de 1 jaar oude accu``s . Wat bleek??? Het bedrijf dat de akku``s had geleverd , had binnenwerken met de normale hoogte in de hoge bakken gemonteerd. (ruilakku) De capaciteit was daardoor in de buurt van 65 % van wat het had moeten zijn.....
Ga eens na waarom alle kosten en moeite gedaan zijn:
Een metertje op het dashboard van dubieuze kwaliteit met een sensortje van dezelfde dubieuze kwaliteit, daar wordt alles aan opgehangen.
Laat, als je thuiskomt het ding eens een kwartiertje stationair draaien.
Als de koelfan niet aanslaat, dan kan je eigenlijk aannemen dat de temperatuur helemaal niet te hoog wordt.
[quote=andreetje]Temperatuur kwam tussen 90 en rood in te staan, wat veel te hoog is. Op de parkeerplaats hoorde ik bij de radiateur geen ventilator lopen. Hij draaide wel rond, maar heel zachtjes. Ik ben gewend het geluid van een haardroger te horen![/quote]
Dat duidt er al op dat er helemaal geen koelprobleem is, na een snelwegrit hoort de fan ook niet te draaien, zou hij dat wel doen , DAN heb je een probleem.
Is er voor jouw auto geen zomer termostaat te krijgen ? Dat element is vaak uitgevoerd als 3 weg kraan . D.W. Z als de termostaat opent wordt er door de voetklep een ander kanaal (kachel ) afgesloten . Bij oververhitting die termostaat uit de motor halen gaat niet werken . Beide circuits blijven nu open. Ook wat Kees oppert ,vergelijk de temp. op het dashboard met wat de ECU laat zien. Groeten.
@Cor @Christiaan
De nieuwe radiator is van het merk Nissens, en ik heb me laten vertellen dat dit een heel goed (Europees) merk is. Het is een speciale warme landen radiateur voor dit type auto, dus met meer koelcapaciteit. Zowel de oude als de nieuwe radiateur zijn van aluminium.
@Kees
Ik vergelijk de situatie voor de vervanging van radiateur, distributieriem en waterpomp met daarna. Aan de sensor van het metertje is niets veranderd.
@Punt
Ga ik met mijn monteur overleggen. Die kan de ECU uitlezen.
Vraag: hoe kan ik testen of de hoge stand van de ventilator wel werkt?
Is het mogelijk dat de nieuwe waterpomp het niet doet, en hoe controleer ik dat?
12 jaar
Toerentaal wat verhogen dan zie je in het koelwatertankje een stroompje koelvloeistof . Als die pompvaan los zit heb je binnen een paar kilometer een kokende motor , Dat valt dus af.
Als er een nieuwe waterpomp geplaatst is, een radiateur met verhoogde capaciteit, dan blijft er toch niet zoveel anders over dan de temperatuurmeter in het dashboard en de daarbijbehorende sensor, of een thermostaat die mogelijk niet geheel opent.
Zoals al eerder gezegd zijn dit geen precisieinstrumenten, dus ik zou maar eens aan het meten gaan met bijvoorbeeld een infraroodthermometer, dan weet je zeker wat de temperaturen zijn.
Overigens zal de koelwatertemperatuur altijd oplopen bij hogere motorbelasting. Sommige merken, zoals bijvoorbeeld vw, maken de temperatuurmeters zo, dat alleen grote afwijkingen zichtbaar worden. Zijn die afwijkingen er niet, dan staat de meter altijd in het midden. Dit doen ze om klanten niet onnodig ongerust te maken.
Peugeot doet dit niet, dus zie je een oplopende temperatuurmeter bij hogere motorbelasting. Echter zolang je niet in het rode vlak zit is er niets aan de hand.
Tenslotte moet je niet vergeten dat de koelcapaciteit van de radiateur niet de enige factor is die bepalend is voor de koelcapaciteit. Ook de capaciteit van de waterpomp en de dimensionering van de kanalen in de motor en de slangen zijn van invloed.
12 jaar
andreetje even een vraagje ben jealeens bij een peugeot garage geweest om alles om alles te laten meten
controleren/afwijking/van/meters/werking/vin ed?
12 jaar
Is de airco condensor eigenlijk wel goed open ? M.a.w. zit deze niet vol met vuil of iets dergelijks. Waar ik verder nog aan denk is de inlaat lucht, wordt deze wel voldoende gekoeld ? Er zit namelijk ook een inlaatlucht verwarmer op (onder het luchtfilter). Die wordt als het goed is alleen ingeschakeld bij regeneratie van het roetfilter.
@Christiaan
Ik heb het al eerder gehoord dat zolang de meter niet in het rood komt, er niets aan de hand is. De meter zat vorig jaar met caravan erachter en bergop, tegen het rood aan. Dit jaar wordt de belasting nog wat hoger. Als je dan bedenkt dat de meter ook best iets te weinig kan aangeven, dan ben ik niet gerust op de goede afloop.
Bedankt voor al jullie tips. Ik ga ermee aan de slag en laat binnenkort wat weten.
12 jaar
Blijft toch de vraag open,, Waarom is met een " Warme landen radiateur" de bedrijfs temperatuur hoger dan met de originele????
Ik leerde vroeger al.. Welk onderdeel van het koelsysteem, zorgt voor de afkoeling.... Het enige juiste antwoord moest zijn... De radiateur.....
Als de capaciteit van de nieuwe radiateur echt groter is dan die van de oorspronkelijke, moet de oorzaak van de gewijzigde temperatuur in de thermostaat gezocht worden.. Immers, de thermostaat regelt de bedrijfstemperatuur, zolang de koelcapaciteit van de radiateur voldoende is... toevallig werkt hij nu na het vervangen van de radiateur anders????
Overigens, Ik ben van mening dat de circulatie van koelwater niet door de constructie van de kanalen in de kop of het blok beperkt wordt.
[quote=andreetje]@Christiaan
Ik heb het al eerder gehoord dat zolang de meter niet in het rood komt, er niets aan de hand is. De meter zat vorig jaar met caravan erachter en bergop, tegen het rood aan. Dit jaar wordt de belasting nog wat hoger. Als je dan bedenkt dat de meter ook best iets te weinig kan aangeven, dan ben ik niet gerust op de goede afloop.
Bedankt voor al jullie tips. Ik ga ermee aan de slag en laat binnenkort wat weten.[/quote]
Je getuigt van teveel geloof in de heilige "meter"
Dat is ook juist het onderdeel wat niet veranderd is, en verder komt de meter bij normaal gebruik netjes op 85 graden, zoals eerder ook het geval was.
Het lijkt me dus logisch dat er een probleem in de koeling is.
12 jaar
Zolang de meter niet in het rood staat is er volgens de constructeur van de auto formeel geen probleem. Je zou het ook kunnen zien dat je met een caravan achter je auto in een warm land aan de grenzen zit van wat de auto aan kan. Dat is ook een benadering.
Daarnaast is het franse elektronica, een probleem in een temperatuursensor of meter heb je maar zo.
@cor,
De diameter van de kanalen, net als de waterpomp beperken de volumestroom door het blok. Dit is wel degelijk bepalend voor de koelcapaciteit. Vergelijk het met radiator van een cv installatie, als je een twee keer zo grotere radiator plaatst, heb je in de regel ook een twee keer zo grote waterstroom met hetzelfde temperatuurverschil nodig om een dubbel zo grote warmteafgifte te krijgen.
Overigens ben ik met je eens dat ook de thermostaat verdacht is, wellicht is er een met de verkeerde openingstemperatuur geplaatst of opent de thermostaat niet helemaal. Vrij goedkoop onderdeel, dus vervangen zou ik zeggen. Of anders themperaturen gaan meten met bijvoorbeeld een infraroodthermometer.
12 jaar
De fabrikant plaatst in verschillende landen verschillende radiateuren Om de kostprijs te drukken, waar het kan.. Het gietwerk van het motorblok en de kop blijft echter hetzelfde.(duidelijk anders dan bij een de cv installatie) . ik ben ook nooit nooit verschillende waterpompen tegen gekomen. voor verschillende landen.. Ik ben van mening dat de thermostaat na demontage getest moet worden.. Dan weet je of je het euvel gevonden hebt... Zo er echt iets mis is met het systeem zelf.. ook ik ben nog steeds van mening dat een onjuist aanwizende meter de boosdoener is...
[quote=Brum1467]Zolang de meter niet in het rood staat is er volgens de constructeur van de auto formeel geen probleem. Je zou het ook kunnen zien dat je met een caravan achter je auto in een warm land aan de grenzen zit van wat de auto aan kan. Dat is ook een benadering.
Daarnaast is het franse elektronica, een probleem in een temperatuursensor of meter heb je maar zo.
@cor,
De diameter van de kanalen, net als de waterpomp beperken de volumestroom door het blok. Dit is wel degelijk bepalend voor de koelcapaciteit. Vergelijk het met radiator van een cv installatie, als je een twee keer zo grotere radiator plaatst, heb je in de regel ook een twee keer zo grote waterstroom met hetzelfde temperatuurverschil nodig om een dubbel zo grote warmteafgifte te krijgen.
Overigens ben ik met je eens dat ook de thermostaat verdacht is, wellicht is er een met de verkeerde openingstemperatuur geplaatst of opent de thermostaat niet helemaal. Vrij goedkoop onderdeel, dus vervangen zou ik zeggen. Of anders themperaturen gaan meten met bijvoorbeeld een infraroodthermometer.[/quote]
Natuurlijk kun je door een wat grotere radiateur de koelcapaciteit vergroten. Ook ik ben me er van bewust dat er uit kostenoverwegingen verschillende radiateurs worden geplaatst. De vergroting van de koelcapaciteit is alleen niet oneindig, op een zeker moment zijn andere delen van het koelsysteem de beperkende factor, zoals kanalen, capaciteit van de wtaterpomp etc.
Dat capaciteiten van waterpompen niet worden vergroot, komt omdat dat nooit nodig is.
12 jaar
The taste is the proof of the pudding, oftewel je moet het in de praktijk ervaren.
Na 1200 km naar het snikhete Zuid-Frankrijk met 1300 kg caravan erachter en 5 personen in de auto kan ik de balans opmaken. De auto ging 1 keer richting het rood, en dat was bij een lange steile klim naar een kilometer hoogte bij 25 graden. Airco uit, verwarming aan, ramen open en de temperatuur zakte onmiddelijk. Verder geen problemen gehad. Olieverbruik was 0 en koelvloeistof heb ik 100 ml moeten bijvullen.
Ik concludeer dat de nieuwe warmelandenradiateur geholpen heeft.
12 jaar
De oplossing voor de stijgende temperatuur is prima , maar misschien een overbodig advies, volgende keer met een lagere versnelling en meer toeren omhoog doet ook wonderen.
Dat stadium waren we al voorbij. Het was een te lang en te steil traject. De verwarming aan was het laatste wat we konden doen.
12 jaar
Met andere woorden: probleem opgelost...?
Klopt!
12 jaar
welk probleem??
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar