Goedenavond forummers
Ik heb gisteren met de 206SW 60 km snelweg gereden, nadat de auto een weekje stil heeft gestaan. Daarna na thuiskomst voor de deur geparkeerd, op het einde sloeg de motor nog even af aangezien ik de koppeling niet meer had ingetrapt, ik heb de motor vervolgens maar niet meer opnieuw gestart omdat ik al goed geparkeerd stond. ( Geen idee of dit er mee te maken heeft)
Vandaag zag ik plasjes vloeistof onder de auto liggen. Na het even van dichterbij te hebben bekeken is het rode vloeistof.
Aangezien de auto iedere keer als hij van de garage kwam (is voor wat dingetjes geweest) heel licht stuurde, vermoed ikzelf dat het hier gaat om stuurbekrachtigingsvloeistof.
De auto stuurt nl. niet meer zo licht als toen hij iedere keer van de garage kwam (dat was echt als een veertje), maar toch stuurt de auto nog steeds licht en hoef ik echt geen zware stuurbewegingen te maken. Het zou wel kunnen dus dat hij wat van die vloeistof verliest(tot het helemaal op is?). De vloeistof komt van kleur en structuur wel overeen. De oude verkoper zei me ook al dat hij ``plots`` wat zwaarder stuurde tijdens de proefrit toen ik de auto kocht.. apart he!
Wat ook kan is dat het koelvloeistof is natuurlijk, die is bij mij ook rood-oranjeachtig.
Als ik een loodrechte lijn onder het koelvloeistofreservoir teken komt het daar niet vandaan. De lekkage komt vanuit het midden van de motorkap, heel dicht tegen de voorkant. Ik heb het onderdeel waar de lekkage van komt lijkt me als foto erbij gevoegd.
De koelvloeistof or stuurbekrvloeistof loopt van het reservoir via die achterste dikke zilveren leiding naar rechts, en daar vind ik dan dus ook de druppels vloeistof en de plassen? Het lijkt dus wel of het die leiding is die lekt..
Stuurbekreservoir zat denk ik maar voor ongeveer 60 tot 70% gevuld.
Heb vervolgens even gepeild, maar de stok komt gewoon op maximum (ondanks dat het reservoir helemaal niet tot boven gevuld is)
Ik las wel ergens op internet, dat het ook kan helpen om het reservoir tot 25% boven het MAX streepje. te vullen.
Anderzijds: misschien was het reservoir net té hoog gevuld door de garage waardoor al het overtollige er weer uit is gelopen en er nu gewoon voldoende in zit? Auto was onlangs binnen geweest, en ben nu pas voor het eerst sinds toen 120 per uur gaan rijden
In mijn boekje staat niet meer dan het gewoon tussen min. en max. moet zitten.
Ik vroeg mij af: wat voor onderdeel of iets dit is in de rode cirkel op de eerste (en laatste) foto? Iemand die het weet? Hier vind ik de alle druppels die vervolgens op de grond druppelen en een plas vormen. En verder zou het ook leuk zijn om te kijken of het nu koelvloeistof of stuurbekrvloeistof is... is er iets waar ik het aan kan merken? Voor mensen die in de buurt wonen, altijd welkom.
[img]https://www.mupload.nl/img/n7ouyh.png[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/6t6yoczkxib.j...[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/34lx65envi.jp...[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/scerogwhyvzk....[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/tc3nji9knhru....[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een druppel op je vingers doet , voel dit dan vet aan ?
Koelvloeistof ruikt zoet .
Stuurbekrachtigingsoliereservoir mag niet tot de rand toe vol en ook niet boven max van peilstokje gevuld worden , olie moet ruimte hebben om uit te zetten .
Als de vlekken opdrogen zonder vlekken achter te laten is het koelvloeistof , blijven de vlekken gewoon zichtbaar is het stuurbekrachtigingsolie.
Lijkt me zo wie zo een lekkage waar ik niet mee door zou rijden , gaat behoorlijk hard , op de brug met de auto en onderzoeken waar het vandaan komt.
Neen, het is een waterige vloeistof, geen olie.
Het ruikt een beetje, maar ik vind het niet perse heel zoet ruiken.
Ik zal morgen eens kijken of de plekken er nog steeds zijn.
6 jaar
Dan grote kans dat het koelvloeistof is , peil is dan waarschijnlijk ook aan het zakken je reservoir , koud controleren , onder minimum is niet goed , zou toch eerst goed kijken waar het vandaan komt , een koppakking er uit rijden is zo gebeurt.
Denk inderdaad ook koelvloeistof want het lijkt op water, niet op olie. '
Ik kan zelf helaas niet van de buitenkant min en max streepjes op mijn reservoir zien.
Mag ik de dop er zelf wel afhalen?
Heb hier een foto, ziet dat er nog goed uit op t zicht?
Krijg verder nog geen melding op boordcomputer vd koelvloeistof.
https://www.mupload.nl/img/kpo7e3jy2krz8...
6 jaar
Waarom zou je de dop er zelf niet af mogen halen , alleen los draaien als de motor koud is , er staat wel degelijk een min en max op het tankje , koud moet het niveau boven minimum staan maar onder max.
thermostaathuis zal wel lekken denk ik zo.
Een lang en duidelijk omschreven verhaal. Het lijkt mij ook koelvloeistof lekkage via het thermostaathuis. Komt vaker voor bij deze TU5JP4 motor. Bij een aluminium thermostaathuis zit er vloeibare siliconen pakking tussen en bij een nieuwere uitvoering met kunststof thermostaathuis is dit een los te vernieuwen pakking.
Garage geweest, hebben auto laten warmdraaien maar niets gevonden..
Peil blijft ook hetzelfde, dus ik kijk het weer even aan...
6 jaar
Vreemd verhaal , er zeikt van alles onder de auto uit , behoorlijke lekkage , en ze kunnen niets vinden , blinde monteur aan werk gehad ?
Als ze het systeem af hadden geperst , was het zeker naar voren gekomen .
Nee Kaleido 1 , de monteur was niet blind . Hij was nog met een lasklusje bezig en was vergeten om bij deze diagnose de laskap af te zetten .
Onmiddellijk een andere garage met kundige monteurs zoeken . Reken maar dat het bericht van hans4074 van toepassing is .
Monteurs hebben altijd goed werk geleverd, alleen kunnen ze nu niets vinden.
Ik heb ondertussen een soortgelijke rit gereden als toen (de dag voordat ik het plasje eronder had).
Voorlopig heeft hij geen druppel meer gelekt, dus ik zou niet weten wat dat toen was.
Is wel druk op gezet, maar de vloeistoffen blijven op hetzelfde niveau.
Ik hou het in de gaten, en moest het weer gebeuren, hou ik jullie op de hoogte.
6 jaar
Beste mensen, nog even een reactie.
De Peugeot heeft ongeveer 24u na 2 van mijn 3 ritten dus minieme hoeveelheden (koelvloeistof?) gelekt. De ene keer had ik er 60 km mee gereden, de andere keer maar 20.
Auto is paar keer bij de garage geweest, maar kunnen niets vinden.
Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen of wie mij verder zou kunnen helpen?
Ik ben zelf uit de buurt van Zwolle. Ik weet dat er nog andere garages in de buurt zijn die wel wat Peugeots doen zoals Ruijterberg Hattem of Van de Belt Ijsselmuiden maar heb er zelf geen ervaringen mee. is het de moeite waard hem daar nog eens na te laten kijken? Want dit is nu al 2x gebeurd door mijn huidige garage.
Andere optie is om gewoon door te blijven rijden zolang het maar kleine beetjes zijn die lekken.
Of heeft iemand nog raad? Ik zelf ben nl. ook geen monteur.
Gr.
6 jaar
Hebben ze specifiek naar het thermostaathuis gekeken deze lekkage laat gegarandeerd roze opgedroogde sporen achter , er komt een keer een moment dat het uit elkaar valt en je in eens met een motor aan de kook staat , dan wordt het ineens een ander verhaal.
Ga voor een seconde opinion langs een Peugeot dealer.
Bedankt voor uw reactie kaleido1.
Ik heb het in ieder geval wel gemeld om daar even te kijken.
De dealer gaat dat niet heel veel geld kosten?
6 jaar
Wat is duur, een motor op een hoop is duurder.
Je kunt ook eerst diagnose laten stellen en een prijsopgave
met kaleido eens, second opinion doen. ik wil niemand onderuit schoffelen, maar als een auto fysiek lekt en je zegt dan niks te kunnen vinden???
Neen, ik ook niet, garage vond ik heel goed en vriendelijk en niet te duur, maar ze hebben auto 3x 2uur ( 6 uur !! ) laten warmdraaien geloof ik, en er ook nog eens meer dan 100 KM mee gereden, druk op gezet, en ze vinden het niet. Tja, ikzelf heb er ook de kennis niet voor.
Ik hoorde van iemand dat het ook ruitenwisservloeistof kon zijn wat lekte, kan dat??
Nu is het zo dat ik geen idee heb welke kleur deze vloeistof heeft. Wat ik wel weet is dat toen ik mijn ruiten sproeide, erna geen plasje onder de auto lag, en toen ik ze niet sproeide, heb ik wel plasjes onder de auto.
6 jaar
Kijk dat kan ook nog , sproei eens in een wit kopje of bekertje dan weet je de kleur van de vloeistof.
Maar verdenk toch koelvlst. Lekkage.
Bedankt voor je antwoord kaleido1, lijkt me ook onwaarschijnlijk dat het de ruitenspvloeistof is, maar dan is dit toch al uit te sluiten.
Hoe bedoel je sproei in een wit kopje?
Ik bedoel dan: Hoe haal ik wat van de vloeistof die er nu inzit uit het reservoir?
6 jaar
Dan vul je de ruitensproeier nu met blauwe ruitensproeier vloeistof 😎😀
Maar dan nog kan ik de locatie van vloeistofsporen (je foto's) niet plaatsen met de vloeistof uit de ruitensproeier?
Bedankt voor je reactie, neen, ik weet ook 99% zeker dat het koelwater is, maar iedereen zegt weer iets anders.. Het is alleszins dezelfde kleur als het koelwater, en min of meer geurloos allebei.. De garage kon het niet vinden na 6 uur warmdraaien en 100 km rijden..
Ik heb nog 3 oplossingen
- gespecialiseerde garage in Peugeot autos?
- dealer?
- lekker doorrijden totdat hij niet een hoger vloeistofgehalte gaat lekken dan hij nu doet (wat huidige garage zei)
6 jaar
Ja, lastig omdat het moeilijk is om op afstand te beoordelen. Er van uitgaande dat jou garage z'n best heeft gedaan, kun je idd doorrijden en het dagelijks in de gaten houden. Ik blijf, net als collega Harry, gaan voor het thermostaat huis.
Ja, inderdaad, ikzelf dacht daar ook aan, maar ze kunnen niets vinden.. meer kan ik zelf ook niet doen, of ik zou naar andere garages moeten gaan maarja, als deze het niet vindt, waarom zou een andere het dan vinden.. Sinds ik van de garage terug naar huis ben gereden (2km) heeft hij voorlopig ook (nog) niet gelekt.
6 jaar
Slecht nieuws dames en heren, gisteravond nog gekeken, maar niets, vanochtend even onder auto gaan kijken en weer gelekt.. ook al had ik maar 2km gereden gisteren.
Vind toch maar raar dat men niets kan vinden, en vind het ook maar raar om hier door mee te rijden..
[IMG]https://www.mupload.nl/img/rpmpeygglux.j...[/IMG]
[IMG]https://www.mupload.nl/img/vwi08ciddl.jp...[/IMG]
[IMG]https://www.mupload.nl/img/a5uxtqqte.jpg[/IMG]
[IMG]https://www.mupload.nl/img/f31smudghht7....[/IMG]
[IMG]https://www.mupload.nl/img/bmdy9n9qf4.jp...[/IMG]
6 jaar
Lijkt er dus op dat het koud gaat lekken , ga naar een andere garage , liefst Peugeot , dit gaat een eindeloos verhaal worden zo .De lekkage laat sporen achter.
Het is net als met hans en grietje volg de strepen en je komt bij de lekkage.
Auto gaat volgende week naar de dealer..
hoop dat ze daar de lekkage kunnen vinden bij thermostaathuis of radiateur. Ik weet wel dat de laatste rit voor hij ging lekken dat het leek alsof er een steen in mijn radiateur vloog... dus dat kan ook nog.. Afwachten en hopen dat het geen kluitje in het riet wordt.
6 jaar
Hmmm.....ik voel me dan als dealer monteur toch weer aangesproken op...hopen dat het geen kluitje in het riet wordt?? Of ik begrijp het verkeerd....kan ook hoor. Vooralsnog is het ondanks je garage bezoeken nog steeds niet opgelost.....over kluitjes gesproken. ;-)
Bedoel het niet als een beet :-), maar heb zelf wel wat verhalen gehoord van kennissen die bij de dealer (ook over deze waar ik binnenkort even heen ga) op een nogal onvriendelijke manier te woord werden gestaan, of nodeloos dingen als reparatie lieten uitvoeren. Zeg uiteraard niet dat elke dealer dit doet, vandaar dat ik ook de dealer hier gewoon de kans geef een diagnose uit te laten voeren, misschien wordt ik wel op een hele vriendelijke manier geholpen en word het lek opgelost. Maar dan heb ik wel mijn eigen ervaring over hoe duur of vriendelijk een dealer, en dan vooral deze wel of niet is. :-)
Zou het gezien de locatie van de plasjes trouwens kunnen dat het de radiator is die koelvloeistof lekt?
Heb daar zelf geen verstand van, maar de laatste keer voor het eerste plasje leek het alsof er een steentje tegen mijn bumper of radiator vloog. Anders kan ik zeggen dat ze daar ook even speciaal op moeten letten.
Gr Peugeowske
6 jaar
Laat het nu eerst eens over aan de/een dealer. Zeg erbij dat je het vermoeden hebt dat de lekkage optreed als de motor koud is. Tis weekend, dus nog effe een verhaaltje......vandaag een Peugeot Partner binnen in de werkplaats met problemen bij het bedienen van de koppeling...intrappen van het pedaal....hydraulische bediening. Op onderzoek bij de pedalensteun, blijkt daar door een universele garage een pracht-reparatie te zijn uitgevoerd omdat de verbinding van de koppelings cilinder en het pedaal (kogelkopje) los was geschoten....gewoon een gat dwars door pedaal, kogelkopje en en kop van de koppelingscilinder geboord, boutje erdoor, moertje erop....klaar is kees. Nu....een paar maanden verder, alles verrot.....nieuw pedaal inclusief lagerbusjes en nieuwe hoofdcilinder van de koppeling en rot werk om te monteren. Wat is zo'n dealer toch duur.
Terug van de Peugeot dealer, had de auto er sinds gisteren alvast neergezet zodat de druppels er weer konden aanhangen, maar deze keer hing er blijkbaar weer niets. Dealer vroeg ook of het peil was peil gezakt, ik zeg uiteraard nee, zoveel gebruik ik de auto niet.
Nu ik vakantie heb gebruik ik hem nog nauwelijks eigenlijk, 2 km rijden naar de supermarkt is ook niet goed voor je auto.
Maargoed, monteur heeft daar ook druk op de auto gezet, maar niets, wat ik wel verwachtte, want dit was al enkele keren gebeurd.
Vervolgens hem foto`s laten zien en wat uitleg gegeven, maar ze vinden het niet ernstig. Zolang hij maar deze kleine hoeveelheden lekt moet ik er maar door mee blijven rijden, en later maar eens terugkomen als het niveau plots geweldig zakt. Ze dachten meer aan het zweten van olie, of water van airco ipv van een lekkage.
Tja, als je de auto niet vaak gebruikt zakt het niveau ook niet veel natuurlijk. Maargoed, heel vriendelijk tewoord gestaan en zelfs gratis diagnose gehad.
Ik ben er voorlopig ook wel klaar met al die garagebezoeken, dus rij vrolijk verder. :)
6 jaar
Dit is zo jammer , de dealer nog wel , we zien je binnenkort wel staan al stomend en rokend.
Dit zijn toch geen antwoorden en oplossingen , sorry hoor kan hier slecht tegen.
Ik ben 2 garages afgeweest, waaronder 1 dealer en ze hebben een meer dan een halve tank leeggereden, uren warm laten draaien, afpersen, maar niks vinden. Ik zelf heb er ook het verstand niet van, dus meer kan ik ook niet doen..
6 jaar
Als er bij er bv. nog (Peugeot)monteurs zijn die vermoeden waar het aan gelegen zou kunnen zijn, en iets anders kunnen doen dan druk op kvs zetten, of auto warm rijden, hoor ik het graag. Indien het niet te ver weg is, wil ik het gerust even langskomen.
6 jaar
Het probleem lijkt meer aanwezig als de motor koud is , het zogenaamde koud lekken , de materialen krimpen dan ver genoeg om lekkage te laten ontstaan, dus ik zou er nog eens goed naar kijken als hij echt koud is , moet te vinden zijn.
Op de laatste foto`s ziet het wel erg rood....is het geen stuurbekrachtigings vloeistof (leidingen lopen vanaf het reservoir/pomp naar het stuurhuis)
In ieder geval eerst eens (laten) uitzoeken WAT voor vloeistof het is...
Wat ik zelf ook al heb gezegd tegen de garage is dat na een onderhoudsbeurt of reparatie hij altijd heeel licht stuurt als ik hem van de garage terugkrijg. De oude verkoper die me de auto lang geleden verkocht zei ook dat de auto wat zwaarder stuurder (en dat dat mijn fout zou zijn..), dus dacht toen al dat iets mis was met stuurbekrachtiging.
Vermoed dat de garage soms wat stuurbekrachtigingsolie bijvoegd.
Het zou inderdaad een lekje in de slang kunnen zijn of iets. Voorlopig zit het pijl gewoon op maximum, al kan er altijd meer in natuurlijk.
De druppels zijn inderdaad rood als ze eraan hangen en waterig, en als je ze opdept op een stukje keukenrol is het eerder oranje.
Ik heb de auto sinds ik hem terug heb niet langer dan 15 uur laten stilstaan, en allemaal stukjes mee gereden, en voorlopig nog niets. Hopen dat het zo blijft ,en anders zal ik eens proeven aan de druppels. Ze voelen niet vettig in ieder geval. Als ik zelf onder de auto lig, als hij gelekt heeft kan ik ook niet meer zien dan de foto`s die ik gemaakt heb, ben ook maar een leek.
6 jaar
Zijn nu bijna half jaar later met de Peus en ben een paar dagen terug naar de garage moeten gaan aangezien het kvs-reservoir was gezakt tot aan de min.
Garage heeft de kvs bijgevuld en lekkage trachten opzoeken, maar niets gevonden (wat ik al bijna zeker wist, aangezien er al meerdere keren naar was gezocht).
Gisteren 100 KM gereden, en vanochtend weer plasje onder de auto met daarbij de druppels aan o.a. de oliepan en de buis van het kvs zeg maar. Toch gek dat niemand weet waar het vandaan komt.
Heb nu al 2x ook wat rook uit de motorkap zien komen tijdens het rijden de afgelopen weken (1x bij kvs op minniveau, en 1x bij regen) (en het zijn al maar hele kleine stukjes wat ik rij) dus ben er toch niet gerust op, altijd die kvs die maar weggaat.
Kan wel gaan vragen om thermostaathuis te vervangen (of waterpomp, of radiateurdop, of of of ), maar wie zegt dat dat het is.. misschien wel heb er zelf allemaal niet veel verstand van, maar zelfs dealer kan niets vinden met een druktest.. Hoe moet dit dan verder? Het gebeurd ook alleen na het rijden als de auto geparkeerd staat (staat trouwens met neus een heel klein beetje naar benedengericht), dan ligt er iets van tien uur later een klein plasje onder..
Ik kan wel altijd kvs bijgieten, maar zou leuk zijn als lek wordt gevonden, want dat de auto alleen maar kvs ``verbuikt`` zoals de garage zegt is onzin...
5 jaar
Heb niet nogmaals het hele dossier doorgelezen , maar is er al eens gecontroleerd of er in de versnellingsbak ATF olie ( rood ) is ( bij )gevuld ?
Het verwondert mij dat de vloeistof nooit geproefd is . Olie is bitter en koelvloeistof zoet ! Ooit deden Oostenrijkers het in de wijn om de smaak wat te verbeteren . Gezond zijn die vloeistoffen niet maar je slikt het echt niet door .
Als het vocht tussen de lamellen van de radiateur zit kan het bij een hete motor flink dampen .
Verdampt koel vloeistof laat een spoor na dus met het lek te vinden zijn .
Succes.
@ Rene Koolvink Is wel degelijk koelvloeistof die ontsnapt, want reservoir daalt wel.
Reservoir van de stuurbekrachtigingsolie is sinds vorig jaar nog niets gezakt.
@Punt Het ruikt inderaad zoet. De druppels vallen er tijdens het rijden wel weer af, of ik pak even een doekje om de boel op te drogen, maar laten bij mijn weten geen witte, paarse of welke kleur dan ook van aanslag achter, je ziet alleen dat het vochtig geweest is.
Ik weet er allemaal zelf niet veel van af van autotechniek en sleutelen, ben maar een autoleek.
Vandaar is het balen dat ook garages niets kunnen vinden..
5 jaar
Dat laatste blijf ik een vreemd verhaal vinden , als er zoveel druppels aan hangen.
Auto heeft vanochtend alweer gelekt, dus 2 dagen na elkaar nu., terwijl ik er gisteren maar een kort stukje mee heb gereden. Lijkt alsof nu het reservoir weer is bijgevuld (tot aan de max) het er weer dubbel zo snel uitloopt (tijdens stilstaan weliswaar). Heb nog even gekeken en de plasjes liggen nog steeds op dezelfde plekken als altijd (zie foto).
Aan het onderkant van de oliepan hangen er altijd nog wat druppels. Heb net maar even karton eronder gelegd om te zien of hij vannacht ook weer zou gaan lekken.
Paar mensen hadden het hier over het thermostaathuis maar
* zou dat dan ook niet aan het licht moeten gekomen zijn bij druktest door de garage(s)?
* Indien men hier zeker is dat het het thermostaathuis wel moet zijn, wil ik best wel eens met de auto (bij een monteur) langskomen, mits men hier op t forum niet te ver weg woont (en bovenstaande gebruikers dit topic nog zouden volgen?)
*oh ja, ik heb de koelvloeistoflekkage pas opgemerkt rond 5 juli 2018, terwijl ik de auto in januari 2018 had gekocht. in tussentijd nooit iets gemerkt. Eind mei 2018 is bij de grote beurt de multiriem vervangen, maar er zit wel nog steeds de oude waterpomp in. Kan deze combinatie misschien het lek veroorzaken?
5 jaar
UPDATE: Na het karton er vannacht eronder te hebben gelegd is dit het resultaat:
2 hele kleine beetjes kvs weer gelekt.
De linkse plek op het karton (foto is vanaf de zijkant genomen dus rechtse plek is bij de neus) lijkt van de onderkant van de oliepan te komen, daar hangt iedere keer ook weer die druppel. (zie ddd.png of achterste druppel karton.png).
De rechtse plek op het karton is «zie foto dwad.png».
Het is steeds weer hier dat ik de plasjes weer vind, al waren ze nu weer kleiner dan gisteren..
Iemand die mijn voorgaande vragen kan oplossen, of nog liever, de lekkage?
5 jaar
Je hebt alles afgeschermd , dus een p wordt lastig , waar woon je ?
@ Kaleido 1, zal even kijken of ik het kan veranderen.
Ben zelf van Zwolle , maar als iemand hier 200% zeker weet wat er vervangen moet worden of waar te zoeken wil ik best wel een stukje rijden. Druk zetten op systeem en warm laten draaien helpt allemaal niet helaas.
5 jaar
@Kaleido1, als het goed is zou je nu een pm moeten kunnen sturen.
5 jaar
Niemand die weet wat dit is?
Sinds het kvs-reservoir is bijgevuld lekt de Peus iedere dag wat kvs bij het stilstaan. Als het zo doorgaat is het reservoir binnenkort terug onder de min. Druk zetten op systeem komt de lekkage niet aan het licht. Garages weten het dus niet en ik al helemaal niet... Zou dit graag oplossen.
5 jaar
Ik redeneer altijd simpel.Er is door verscheidene aangegeven dat het het thermostaathuis zou kunnen zijn.Zelf geef je aan dat het eventueel de waterpomp zou kunnen zijn .Ik zou zeggen vervang de thermostaat met een goede pakking en eventueel de waterpomp.Beide zaken kosten de kop niet. Aan onderdelen tussen de vijftig en honderd euro.Ik wil wel opmerken dat ik normaal geen voorstander ben van zomaar dingen vervangen.Maar dit gaat nergens over.Dus gewoon doen en wellicht heb je geluk.
Ferry
5 jaar
De waterpomp zit bij dit type motor aan distributie zijde en dat is de andere (zij)kant van de motor, dus die valt af voor wat betreft deze lekkage. Zo onderhand heb je wel het rekord aan berichten. Jammer dat je de reparatie niet zelf kan uitvoeren, maar probeer het gewoon met een compleet thermostaat huis als deze van kunststof is. Is het nog aluminium thermostaat huis, dan controleren of het metalen pijpje aan de onderzijde toevallig niet doorgerot is. Zo niet, dan kun je volstaan met nieuwe vloeibare siliconen pakking. Please....nu niet meer aankomen met.....ja maar, want dat heeft het tot dusver niet opgelost.
ik denk natuurlijk weer te simpel, maar ik zou toch zeggen, ruk het luchtfilter eruit en kijk met een spiegel waar de druppels beginnen. zo'n tu5 16v blokje is echt geen rocketscience. waarschijnlijk zit hier idd nog een kunststof thermostaathuis op. deze scheuren inwendig nog wel eens, en als je dan het koelsysteem onder druk zet maak je het lek juist dicht.
[OPGELOST]
De 206SW deze week nog maar eens naar een andere garage gebracht (de 3e, deze had o.a. ook al de wiellagers en de koppeling vervangen). Werd dezelfde dag nog gebeld door de man en zei dat thermostaathuis helemaal lek was. Luchtfilter was er uitgeweest, en waren overal sporen van lekkage te zien. Ik natuurlijk opgelucht dat de lekkage eindelijk aan het licht was gekomen.
Zowel man als ikzelf begrepen niet dat de vorige garage(s) dit niet gezien hadden.
Misschien dat toen de koelvloeistof vorige week vervangen en weer bijgevuld was geweest (en sindsdien lekte IEDERE dag lekte ) het lekkageprobleem nog groter, en nu wél duidelijk zichtbaar werd, geen idee..
Thermostaathuis er dus uit en nieuwe erin, hele thermostaathuis was zo vochtig als het maar kon.
Had nog geluk zei man dat de koelvloeistof niet bij de oliekanalen terechtkwam, anders kon ik nog een lekke koppakking krijgen..
Probleem na 7 maanden dus opgelost, en hopelijk kan de Peugeot nu een tijd verder!
5 jaar
Kijk toch nog opgelost , bedankt voor de feedback.
Eindelijk! Bedankt voor het plaatsen van de oplossing....het thermostaathuis. Waar heb ik dit eerder gelezen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar