close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Roeten bij laag toerental

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi

Als ik een tijdje met lage toeren rijd en daarna een keer flink optrek, dan komt er flink wat roet uit de uitlaat.
Bij hogere toeren rijden blijft alles schoon (tenminste: er komen dan geen roetwolken).
Plobleem is eigenlijk heel langzaam aan ontstaan.
Waar kan dit aan liggen?

EGR klep gaat netjes open en dicht.
km. stand 450.000, verstuivers vervangen bij 250.000.
Roetmeting bij APK was ruim binnen de grenzen.

Geplaatst door

grinsven (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je een roetfilter zo nee dan is de kans op rookwolk zeer groot
kan zijn dat het op dat moment 11k is maar bij apk moet de k-waarde goed zijn na 3 keer volgas te hebben gegeven
de eerste keer zou de roet eruit geblazen worden
daarna waardes binnen de grens en als gemiddelde goedkeur voor apk

geen roetfilter gebeurt dit wel vaker
zit het er niet op dan doet hij of niet goed meer regeneren of roetfilter is op (maar dan loopt hij ook beroerdt langzaam)

Ik heb geen roetfilter.
Wat ik wil weten is, waarom zo'n auto gaat roeten als hij ouder is, en wat ik daaraan kan doen.
Toen de auto nieuw was, roette hij niet en nu wel. En dat vind ik niet goed voor het millieu. Als ik dat kan oplossen, dan doe ik dat graag. Maar ik weet niet waar ik moet zoeken.....

grinsven 0

13 jaar

Als je dat wilt oplossen voor het milieu moet je stoppen met auto rijden.
Een auto met 450.000km op de teller die voor de rest goed loopt zou ik niet aan gaan zitten prutsen.
Dit zal waarschijnlijk gevorderde slijtage zijn van verstuivers,brandstofpomp,zuigerveren.
zolang die binnen de roetmeting valt lekker afblijven.
Sleutelen aan een motor met die km stand om het roeten draait vaak uit op revisie van diverse onderdelen.
En vaak zijn dat de onderdelen die niet het goedkoopst zijn.
Wat je misschien kunt doen is je EGR laten checken of tie nog goed werkt.

primera p11 0

13 jaar

Dank je wel, daar heb ik wat aan. Die van het niet rijden is inderdaad vreselijk waar....
Ik ga er afblijven, hij loopt inderdaad verder perfect.

grinsven 0

13 jaar

Ik zou me geen zorgen maken over dit verschijnsel. Mijn 406 80Kw break van '99 doet dit al sinds ik hem kocht in 2003, dat heeft inderdaad te maken met het feit dat dit bouwjaar geen roetfilter heeft.
De mijne staat inmiddels op 430.000 km en maakt niet de indruk ermee op te willen houden. Loopt nog prima en lijkt alleen maar zuiniger te worden.
Gewoon lekker doorrijden dus.

Donkeyman53 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.