auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Roetmeting

Bouwjaar: 2001

Zojuist ben ik met moeite door de APK gekomen met een 406 HDI 80 kw. Probleem was de roetmeting. Pas na flink schoonblazen van de motor kwam de Kmax binnen de 3,00 (2,58-2,20-2,08). We begonnen boven de 6,00! Volgens de keurmeester ligt het aan mijn rijstijl. Ik doe alles binnnen de 1800 en 2600 toeren en daarmee ben je met een HDI 110 pk een vlotte verkeersdeelnemer. Het gemiddelde brandstofverbruik is 5,7 l p 100 km. Ik rij alleen snelweg.
Mijn vraag is: zijn dit gangbaren problemen bij een 80 kw HDI en wat moet is doen om dit te voorkomen? Ben ik na 180.000 km toe aan nieuwe injectoren? Moet ik 1x per week doortrekken boven de 4000 toeren? Of 2 keer per week? Er zijn vast liefhebbers die hier een studie van hebben gemaakt en ik ben benieuwd naar de oplossingen.

Geplaatst door

Bart857 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dit is gewoon noormaal niet in eens anders gaan rijden de motor moet gewoon goed warm zijn voor een goede roetmeting de somige keurmeesters nemen hier niet de tijd voor bij een hdi duurt het gewoon lang voordat hij echt goed warm is en voor dat je gaat roete even een stukje rijden doet wondere wij hebben nog nooit problemen gehad met een hdi om te roeten dus maak je maar geen zorgen en gewoon blijven rijden succes !!!!

Af en toe dat ding eens flink belasten wil gerust wel helpen,Hier in Nederland werkt hij bijna niet, kan hij het op z'n sloffies af.Het lijkt wel een mens, te weinig beweging laat de aderen dichtslibben, af en toe eens even rennen doet wonderen voor de conditie van de motor.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Sluit mij aan bij voorgaande, nadat de motor rustig warm is gereden en de water temperatuur al een poosje tussen de 80-90 graden zit, kun je best wel eens het gas intrappen. Hier gaat ie niet stuk van.

Voor de roetmeting is dit zeker voordelig. De keurmeester hoeft dan ook niet 10X de roetmeting uit te voeren. In deze onbelaste toestand krijgt de motor en met name de distributieriem aardig op zijn donder. Een slechte riem kan dan ook breken.... en dat is pas echt slecht voor je hdi'tje!

Dus voor de APK meting de auto eerst rustig warm rijden, een paar kilometer in zijn drie met honderd over de snelweg en de boel is aardig schoon geblazen/gebrand. Nu met de auto naar het APK station. De motor laten draaien tot aan de roetmeting aan toe zodat deze op temperatuur blijft. Mijn HDi 80kW met 230000km op de teller blijft gewoon drie keer onder de 1, geen probleem.

Succes

Erik2804 50

19 jaar

Heren, dank voor de reacties. Dat bewegen van Oldtimer Jansen moet ik zelf ook al, dus de auto zal ik ook eens flink de sporen geven! Een laatste vraag: na hoeveel km moeten de injectoren van een HDI 80 kw doorgaans vervangen worden? Mijn oude Peugeot 405 1.9 D (geen turbo) reed na 340.000 km nog op z'n eerste verstuivers (en had de laatste keer een K waarde onder de 1).

Bart857 0

19 jaar

Maak je geen zorgen,verstuivers van een HDI komt bijna niet voor zelfs met een hoge kilometerstand.

oldtimer 0
badge

19 jaar

dat zal bij jou 607 nooit zijn en daar hoef je je niet druk om te maken over een jaar of vijf heb jij toch weer een andere leeuw toch

Als je je zorgen maakt over het dichtslippen van je verstuivers, dan kan je altijd een reinigingsproduct in je dieseltank gooien. Ik deed dat vroeger ook. Nu "blaas ik 1 maal per maand mijn motor eens goed leeg". Zoals hierboven dus beschreven, een wat meer gas geven. Het kan zeker geen kwaad hoor

Fredo 0

19 jaar

hallo dit is ten strengste verboden hoor geen reiniging middelen bij een hdi .
dan krijg je zeker problemen met je hditje dan kun je een nieuwe roetfilter bestellen en wie weet nog veel meer dus nooit doen

Ola, sorry ben niet zo op de hoogte van een HDi...

Fredo 0

19 jaar

@monteurtje,

Waarom mag je geen reinigingsmiddel toevoegen bij een common-rail? Dat is toch onzin! De Diesel-fuel conditioner van Forté bv. voldoet gewoon aan de EN-590 norm.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Mijn 406 HDI heeft ook steeds problemen bij de apk ivm te veel roet. Na een beetje gassen voldoet hij weer aan de normen. Mijn garagist adviseert mij om volgend jaar even een stuk in z'n één te blazen voordat de meting plaats vindt. Het zou inderdaad te maken kunnen hebben met mijn rustige manier van rijden, gemiddeld verbruikt de auto 1:19 en dat is wel prettig bij de huidige brandstofprijzen.

Donkeyman2353 0

19 jaar

mijn 406 HDI, 80kw met 330.000km heeft dezelfde problemen als door jullie omschreven... heerlijk zuinig, maar altijd gedonder met de roetmeting.., maar sinds enkele weken start de auto slecht en soms helemaal niet,, bezoekje aan de garage bracht de verstuivers aan het licht.,... nu moeten er dus nieuwe verstuivers in á 278,- per stuk excl. montage.

Ton-406 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.