auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Rokende Peugeot 306 TD

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hier staat een Peugeot 306 1.9 td 66Kw die totaal warm moet zijn voordat deze stopt met kwalmen.
De koude starten verloopt perfect maar op het moment de auto een tikje warmer wordt gaat het mis.
Loopt dan op 3.5 cilinder en stinkt behoorlijk naar onverbrande diesel.
Als de auto goed warm is is het een beest en loopt geweldig.
Met -10 kan je er vanop aan dat hij blijft kwalmen en met warmer weer wordt het aanzienlijk beter.

Distributietiming gecontroleerd.
Pomp op tijd gezet.
Klepspeling is prima.
Termische vervroeging proberen af te stellen. (kabel en waselement)

Zelf denk ik dat of de afstelling van koud naar warm en de toevoeging niet helemaal lekker is.
Of dat er een verstuiver tussenzit die het feest loopt te verzieken.
Heeft iemand ervaring met de afstelling van zo'n motor want voor de rest is het een geweldige auto.

Geplaatst door

Autobedrijf Dijkema (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou de verstuivers laten controleren want dat lijkt me een van de eerste verdachten nadat je geschreven hebt wat je al gedaan hebt.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

14 jaar

Ik zou eerst eens kijken of het nagloeien nog wel wordt uitgevoerd. Pas boven de 60 graden koelvloeistof temperatuur of meer dan 2/3 gasgeven hoort het gloeirelais afgeschakeld te worden.

Kijk ook eens of de egr klep niet open gestuurd word als de motor een beetje warmer wordt. (bij wijze van proef vacuum slang er af halen)

De timing van de brandstofinspuitpomp moet natuurlijk goed zijn.

Wat ook wel eens gebeurt bij sommige uitvoeringen met een elektrische vervroegingsspoel op de pomp is dat deze niet aangestuurd wordt door het contakt wat op de koudstartinrichting zit. De kabel wordt niet aangetrokken door het waselement of is verlkeerd afgesteld. Of het contakt op de koudstartinrichting op de pomp werkt niet omdat het vuil is geworden agv een defekt harmonikarubbertje wat om het contakt heen zit.

Goedemorgen heren,

Bedankt voor de reacties, ik heb het waselement vorig jaar al dusdanig afgesteld zodat de kabel net een tikje slap is als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Verder had men bij een andere garage de distributieriem verkeerd afgesteld, de electronische vervroegingsspoel vernield & het was element totaal niet afgesteld.
Timing is goed nu en de spoel vervangen.
Nu wil ik graag nog even de puntjes op de i zetten want als de auto eenmaal maar warm is loopt deze geweldig.
Wat ik me altijd heb afgevraagd is dat er op de kabel naar de brandstofafsluiter twee draden zijn doorgeknipt en ik ze niet kan thuisbrengen.
Ik zal sowieso dat contactje controleren want ik weet dat deze aan de electrische vervroeger zit maar niet of deze werkt.
Dat nagloeien klinkt me momenteel het meest logisch, als je start loopt de auto goed maar als deze een paar minuten loopt beginnen de rookgordijnen al.
Een verstuiver zou het volgens mij meteen al doen.
Ik hou jullie op de hoogte.
MVG,
Jan.

Net even de stroom op de gloeispiralen gemeten, en op het moment de motor slecht begint te lopen staat er geen stroom meer op de gloeispiralen.
De motor is geen 60 graden en volgens mij duurde het nagloeien maar een paar minuten. (standaard tijdsduur)
Nu meet ik op de groene sensor met 1 pin geen weerstand (zit op thermostaathuis), als dit de sensor is die invloed heeft op de tijdsduur van het nagloeien en deze wel weerstand behoort te hebben lijkt de oplossing voor de hand liggend.
Morgen andere sensor monteren en dan eens meten of hij langer doorgloeit?

Mooi dat je op de goede weg bent voordat je dure verstuiverreparaties gaat uitvoeren.
Wat betrefd de groene temperatuur sensor, die schakeld m.i. het relais van de elektrische vervroegingsspoel en het relais om het nagloeien in werking te stellen.

Als ik het goed heb dan zit er maar 1 draad op de sensor, de draad wordt dus min of meer aan massa gelegd door de sensor om de relais in te schakelen. Volgens mij kun je ook testen door de draad van de stekker direkt aan massa te leggen. Ik wwet niet hoe je gemeten hebt maar in dit gevalmoet dus van de enen aangesloten poolnaar massa meten. (op de sensor)

Ik doe het zo even uit mijn hoofd voor de exakte werking van dit systeem heb ik een schema nodig en dus de laatste 8 cijfers van het chassis nr.

je kan allicht ook even met een nieuwe sensor proberen

Succes.

bedankt voor je reactie!
de laatste 8 cijfers van het chassisnummer zijn: 32342285
de nieuwe sensor heeft ook geen weerstand, deze zal dus waarschijnlijk inschakelen bij 60 graden en een massaverbinding maken.
het gaat inderdaad om een groene sensor met 1 pin & ik meet vanaf de pin naar de massa van de sensor.
in dat geval zou de oude sensor dus niet perse stuk hoeven te zijn tenzij hij dus bij 60 graden niet inschakeld, maar dat kan ik natuurlijk even meten als de auto warm is.
maar dan zou het systeem door blijven gloeien, lijkt mij?
dus zou er een andere oorzaak moeten zijn waardoor het nagloeien maar een paar minuten duurt.

zou je ook kunnen uitleggen bij welke temperatuur de kabel van het waselement slap dient te zijn en er niet meer vervroegd wordt.
vanwege dat nu pas bekend geraakte gloeiprobleem had ik het waselement ondertussen dusdanig strak gezet dat deze pas bij 70 a 75 graden uitschakeld.
mijn gevoel zegt dat de vervroeging te lang duurt waardoor bij het warmer worden van de motor wederom de verbranding slecht is en er rond het punt dat het voorgloeien stopt ook de vervroeging is afgelopen.

Als de sensor nu onderbreekt zal hij wel in geleiding gaan bij 60 graden. Het gloeirelais wordt dan uitgeschakeld. Aangezien het gloeirelais niet inschakeld (nagloeien) zal de sensor niet stuk zijn.
Het relais wat door de groene sensor bedient wordt is in rust n.l gesloten. Als de sensor in geleiding komt wordt het relais aangetrokken en schakeld het gloeirelais uit. Je moet even kijken of je met kontakt aan en koude motor 12 volt hebt op aansluiting 2 van je gloeirelais. Die 12 volt komt van het reais wat door de groene sensor boven de 60 graden uitgeschakeld wordt. (eventueel belast meten)
Dan hebben we nog een relais dat wordt bedient door het schakelkontakt op de pomp wat door het was element bedient wordt. dit relais schakeld de vervroegingsspoel en zorgt voor de voedingspanning op het hoofdstroom circuit van het relais wat door de groene sensor bedient wordt. er staan dus 2 relais in serie als het ware. Dus als aan de voorwaarde kontakt op de pomp gesloten en groene sensor niet in geleiding is voldaan dan moet je 12 volt op aansluiting 2 van het gloeireais hebben.

Om het gloeireais te testen kun je 12 volt op aansluiting 2 zetten (van de accu oid) dan moet er met nagloeien begonnen worden (met kontakt aan)

Zo niet dan is het gloeirelais stuk.

Dus resume, komt er 12v op aansluiting 2 ? Ja dan is gloeireais hoogstwaarschijnlijk stuk.

De 2 relais en het gloeireais bevinden zich achter de accu. (een beetje naar onder) De 2 reais hebben alle 2 een zwarte stekker.

Heb je nog naar de egr klepgekeken ?

De afstelling van de kabelvan het was element, bij bedrijfswarme motor 1-2 mm speling dacht ik dan moetie bij koude motor gewoon stark staan. Zo niet dan is waselement stuk(komt nog al eens voor)

Als je denkt dat de vervroeger invloed heeft op de slechte loop bij warme motor dan gewoon elektrisch afkoppelen bij warme motor en zien wat er gebeurt, ik ben van mening dat het niet veeluit zalmaken de verbranding wordt n.l. niet slechter alsde pomp een beetje vervroegd wordt.

Zijn alle 4 de gloeibougies nog in orde trouwens ? bijne helemaalvergeten

Oja die 2minuten nagloeien wordt gewoon door het gloeirelais bepaald.

wederom bedankt voor je aandacht.
het waselement is goed, staat ook net een beetje slap als de auto op bedrijfstemparatuur is en strak als de motor koud is.
de vervroegingsschakelaar met het harmonicarubbertje functioneert ook.

wat de gloeiinrichting betreft, op één relais staat op puntje 4 stroom.
als ik die eruit haal gloeit de inrichting niet meer.
het andere relais heeft op alle puntjes behalve 2 stroom.
2 staat in verbinding met de sensor, als ik de sensor doorverbind tikt het relais wel dus in zoverre zou het relais in orde moeten zijn.
als ik dit relais weglaat gloeit de motor kort maar helemaal NIET na.
ik denk dus wel dat ik het relais voor het doorgloeien heb gevonden, nu alleen even uitvinden waarom het doorgloeien eerder stopt terwijl de motor nog geen 60 graden is.

nu komt het, ik heb het inlaatspruitstuk losgehaald en heb geconstateerd dat deze zwaar vervuild is geraakt met roet.
daarnaast is het pakking tussen cillinder 1 (vliegwielzijde) er tussenuit geblazen, dit zal meteen het op 3,5 cillinder lopen verklaren.
verder was het buisje tussen de olievulhals en het kleppendeksel gescheurd en is het net als drop, lijkt me ook niet gunstig.
daarnaast kan je het membraam van de EGR klep niet vaccuum zuigen en lijkt deze dus ook lek te zijn en zal de klep dus niet worden bediend door de vaccuumpomp.
gloeibougies zal ik nog nalopen, deze schijnen vorig jaar te zijn vernieuwd.

Wat netrefd de egr klep, laat die maar zitten, dan kunnen er ook geen vuile uitlaatgassen meer in de inlaat terecht komen. Wel even het slangetje afpluggen zodat het vacuum systeem waar onder andere ook de rembekrachtiger op zit geen vals lucht kan aanzuigen en daardoor een verminderde rembkrachtiging zou kunnen optereden.

De pakking bij cil 1 er van tussen geblazen ? dan heeftie wat minder turbodruk maar daar gaat een diesel niet slecht van draaien, bij een benzine motor ligt dat anders.

Inlaatspruitstuk vervuild ? Daar kanie welvan gaan roken alsie zover dicht zit dat de motor minder lucht krijgt.

Wat betrefd de de schakelaar met harmonica rubber, heb je gemeten met een ohm meter ofie werkt of werktie alleen visueel goed.?

Nog even de werking van de de nagloeiinrichting, De signaaldraad hiervoor zit op aansluiting 2 van het grote gloeirelais (5v groene stekker) de draad op deze aansluiting zit verbonden met aansluiting 4 van het relais wat ingeschakeld wordt met de groene sensor. Aansluiting 3 op dit relais is verbonden met aansluiting 4. De draad op aansluiting4 gaat naar het kontakt op de pomp wat door het waselement aangetrokken wordt. En het kontakt op de pomp is verbonden met massa....... Dus als je op het relais op aansluiting 3 en 4 nog Spanning (geen stroom !) meet (met aangesloten relais)dan werkt het kontakt op de pomp niet in aangetrokken toestand. die moet namelijk aansluiting 3 aan massa leggen......
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik had namelijk eerder gemeld dat de 2 zwarte relais in serie stonden, dat is dus geen waar.

bedankt, ik wilde de EGR inderdaad gewoon zo laten.
de inlaat zat behoorlijk dicht, laten we zeggen dat er zo'n 35 tot 40% minder doorgang plaatsvond.
heb er een theekopje roet uitgehaald...
de harmonicaschakelaar heb ik doorgemeten met een ohmmeter.
als je de kabel straks is meet ik weerstand en als de kabel slap is niet. (ook nog even handmatig gechecked)
wat ik wel weet is dat het kabelboompje naar de afsluiter 2 draden heeft die zijn doorgeknipt.
dus er zit een + op de afsluiter, op de twee doorgeknipte draden zit 1 +.
dan moet ik dus zien of de relais de gewenste aansturing ook krijgen want er zal toch moeten worden doorgegloeid.

Ik heb veel praktijkervaring met deze (XUD) motoren en geloof eigenlijk dat het roeten helemaal niet aan de gloei-inrichting ligt.
Mijn eigen 306 TD startte een paar maanden geleden zeer slecht door 3 defecte gloeiers, maar ook toen duurde het walmen maar een paar seconden, zodra ik wegreed was het al over.

De besproken auto heeft een Lucas inspuitpomp en die zijn enigszins berucht om de problemen die ze na de 150000km kunnen geven.
Moet je het IMO eerder in zoeken of zoals boven genoemd in het EGR systeem.

Beunhaas 1185
badge vip badge

14 jaar

de pomp is recent gereviseerd. ;)

nou, de peup loopt weer.
wat een baggerklus maar het is aanzienlijk verbeterd.
motor loopt stiller, heeft meer kracht en start veel beter.
het nagloeien is nog niet opgelost, ga ik deze week weer opduiken.
het roken is nog niet helemaal weg, stationair loopt er toch een cillinder niet altijd 100% mee, en als ik flink het gaspedaal in trap komt er kort een behoorlijke lading rook uit.
zo komt ie niet door de roetmeting.
dit is met warme motor, waarschijnlijk moet ik de verstuivers toch maar eens laten testen...

inmiddels is de auto fluitend door de roetmeting en goedgekeurd.
ik kwam nog wel een luchtfilterhuis vol met water en een nat luchtfilter voorbij.
nu dit vernieuwd en droog is en het vocht uit de motordampen begint te trekken loopt de auto echt fantastisch. (even een ontwateringsgaatje gemaakt)
ik kon 'm ook meteen nauwer zetten en het toerental naar beneden schroeven zonder dat de cillinders begonnen te protesteren.
zelfs het korte nagloeien heeft nog maar weinig invloed, uiteraard moet ik dat nog wel doormeten voor aankomende winter.

wel vond ik de turbo wat aan de ruime kant en heb ik het vermoeden dat hij wat olie verbruikt langs de turbo.
even in de gaten houden en anders laat ik deze tijdig reviseren.

de auto heeft een enorm vlot karakter gekregen en loopt nu met gemak 185 km/ph (ik denk nog wel harder) terwijl het voorheen bij 165km/ph echt ophield.
het haken en stotteren bij lage toerentallen is ook over, je hoeft dus nu veel minder te schakelen en constant op toeren te rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.