Hallo mensen, ik heb en probleem met de ruitenwisser.
Ik heb een auto met automatische ruitenwisser.
Als ik de ruitenwisser schakelaar op auto matisch zet krijg in het display te staan auto matische ruitenwisser ingeschakeld.
Normaal zal de ruiten wisser een maal geactiveerd worden, nu gebeurd er niks meer.
Er gebeurd ook niks als ik de ruiten wisser hand matig in schakel.
Dit probleem is onder het rijden ontstaan.
Heb de zekeringen gecontroleerd, zijn goed. ( of zit er ergens nog een verborgen zekering ).
Krijg ook geen spanning op de connector van de ruiten wisser motor.
Sluit ik de motor rechtstreeks op de accu aan ( via een losse zekering ) gaat de mot er draaien.
Had graag de informatie gehad of de automatische regeling defekt is of dat er toch nog ergens een ruitenwisser motor relais zit.
Tevens is de vraag of er een elektrisch schema van is.
Het chassie nummer is VF38ERHZF81596473
Ben bij een plaatselijke dealer geweest, die heeft gezegd dat het de motor was. ( ik ben nu in Bosnië )
Hij heeft ook de levertijd gezegd, minimaal 15 dagen.
Heb de motor al via Nederland laten komen.
Maar het is dus niet de motor.
Wachtend op antwoord Stefan.
O ja als morgen vroeg weet wat het probleem kan zijn kan ik het onderdeel misschien nog laten meenemen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
op de stekker op pin 1 is de massa en pin 3/pin4 is laag/hoge snelheid.
op pin 2 is puur een signaal voor de bsi of hij zelf de wissers nog een keer moet bekrachtigen, voor zijn nul-stand van de wissers.
draden van pin 3 en pin4 gaan naar de bm34 (zekeringkast onder de motorkap) toe
daar in zit een 16voudige groen met op pin 1 en pin 9 die naar de ruitenwismotor gaat
in deze module (bm34)
zitten twee relais. een relais die de motor aan massa of aan voeding legt. andere voor lage of hoge snelheid.
voeding komt van zekering f17 af, dit is als het klopt een constante voeding (daarna gaat hij pas naar een relais toe)
op de stekker 16v groen moet je ook op pin 4 een voeding/massa meten/hebben.
dit ivm de relais (die voeding/massa schakeld) daar zijn voeding van krijgt.
helaas kan ik niet zien waar deze draad naar toe gaat. schema's houden dan ff op.
controleer of je op die draad voeding of massa hebt, bij contact af en op contact. +zekering f17 cont. of daar voeding hebt.
zo nee dan weet je eigenlijk dat alles in de bm34 ook goed moet zijn en dat het probleem op deze draad zit.
in schema kan ik zo niet zeggen of er een geschakelde plus of een massa op moet staan.
overige draden gaan direct naar de computer in de bm34 toe en in de computer wordt dan voeding en/of massa op gezet
Ik moet zeggen dat je het best goed omschrijft, alleen weet ik niet hoe de nummers van de connectors lopen.
Alvast bedankt voor deel informatie.
11 jaar
Bedankt TruckerOwerner
Ik heb waarschijnlijk ergens een los contact.
Heb de zekeringenkast onder motorkap eruit gehaald, nu doen ze het weer.
Heb alleen nog een vraag, ik zie geen relais zitten in de zekeringenkast.
Of is de smalleblok naast de zwarte connector een relais?
Als ik voor de auto sta links van de zwarte connector.
Als vast heel erg bedankt voor de snelle reactie.
Groet stefan.
11 jaar
relais zitten in de zekeringkast zelf. enige manier als de relais kapot is, is de module kompleet vv. al van sloop of van dealer
Bedankt
Dan denk ik dat ik toch een relais defekt heb.
Groet stefan
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar