Peugeot 306: schokkend optrekken op benzine, op lpg wel goed.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

hallo,

mijn auto trekt op benzine schokkend op, met weinig vermogen.
het is net of ie schraal loopt, boven de 4000 rpm trek ie al wat beter en minder schokkend.
op lpg trekt ie als een beer.
bougies vervangen, luchtfilter, injectie reiniger in de tank.
hierna is het 400 km rijden wat beter geworden, maar nog steeds schokkend acceleren( op benzine)

het is net als of de EBE mengverhouding aan het regelen is, zelfde gevoel als je met een bijna lege gastank rijd.
na constant 80km/h rijden +/- 20 minuten, inhouden op gas! schakel over naar benzine, geen effect. terug naar gas geen effect, 5 min later reageerd hij weer goed. kawartier later gaat hij weer etteren.

na wat zoeken op problemcar, zag ik dat de mapsensor moest vervangen worden.
deze gedaan.

lekkage uitlaatgassen gecontroleerd bij de lambdasonde, geen lekkage.

ik zag op de site dat er sprake kon wezen van defect gashuis? potmeter versleten? maar op gas acceleerd hij wel goed. LPi trouwens.
groene sensor motormanagement?

alvast bedankt voor reacties!

mvgr.
mark

Mark Boers

Geplaatst door Mark Boers (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

niemand een idee?

Afgelopen weekend 50 km rijden geen probleem. 's nachts naar huis ging ie weer inhouden op gas.
ik verloor snelheid, kon niet meer optrekken, weer dat gevoel dat je tank leeg is. Overgeschakeld naar benzine, wel weer vermogen.
De benzine/ gas meter geeft wel aan dat er voldoende inzit.
Ik heb nu zo'n groene temperatuur sensor besteld tbv motormanagement.
ff avonturen, ik laat 't wel weten wat voor effect dit heeft.

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

krijg nou wat.
nou wil hij helemaal niet meer op lpi lopen.
hij geeft nu helemaal geen brandstof meer, duurt trouwens ook erg lang voordat hij overschakeld naar gas.
ook met warme motor.
magneetklep op de tank klikt wel, magneetklep onder de motorkap klikt ook.

nog ff voor de zekerheid afgetankt, ging maar 12 liter in dus dat is het probleem niet.
er zou toch een zekering moeten wezen voor de lpi pomp, maar kan deze niet vinden.
kan trouwens helemaal geen zekeringverklaring vinden in de auto, er zitten tig zekeringen onder het stuur en onder de motorkap, allemaal doorgemeten, geen defect.

zal d'r een verstopping kunnen zijn zijn in de retour leidingwerk van het lpi circuit?

gr.
mark

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

Temp.sensor al vervangen?

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

groene temp. sensor vandaag via de citroen dealer ontvangen, morgen ochtend ga ik deze vervangen.
ben benieuwd......

toch raar, gisteravond op de highway naar huis, ff proberen op gas.
klik en deed wat. 1/2 gas geven, beetje stotteren, kon verder niet acceleren.
nou begin ik 'm toch te knijpen,
de onsteking zal toch niet zijn doorgeslagen? omdat ie op benzine ook stotterd..
heeft lpg niet een hogere doorslag nodig voordat de bougie vonkt?

ik heb zo'n gallerij met 'spenen' en bombine in 1, zal wel mega duur zijn.

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Mark Boers]ik heb zo'n gallerij met 'spenen' en bobine in 1, zal wel mega duur zijn.[/quote]
Ik dacht zo ongeveer € 140 voor de bobine en € 35 voor de spenen.

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

vanmorgen de groene temp. sensor vervangen, het schokkend optrekken is voorbij op benzine.
dus das positief nieuws.
alleen vind ik hem wel flauwtjes optrekken vergeleken wat ie deed met lpi.

helaas functioneerd mijn lpi installatie nog niet.
de retour leiding ietjes losgerdraaid ( met uitstaande motor), er kwam wel gas uit.
maarja ik kan dan niet controleren of de pomp het idd doet.
zodra hij overschakeld naar gas komt er geen brandstof in de motor.

of de injectoren worden misschien niet aangestuurd.

ik ben bang dat ik naar een lpi specialist moet.
klopt het dat zo'n lpi pomp 100dkm meegaat?

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Als ik dit soort problemen hoor dan denk ik als eerste aan de basisdingen. Krijgt de motor voldoende lucht en brandstof en kunnen de uitlaatgassen weg?

Zit je luchtfilter (luchttoevoer?) niet gewoon dicht met troep ? Doet je brandstofpomp het goed en zit je brandstoffilter of injectoren niet verstopt? Zit je uitlaat niet dicht ofzo ?

Als dit in orde is dan zou ik het gasklephuis eens een keer goed controleren en schoonmaken. Wellicht blijft je vlinderklep zo nu en dan "hangen" of is er inderdaad een probleem met de gaskleppositiesensor?


Pas als deze dingen in orde zijn dan kan je verder kijken naar sensoren en de elektronische aansturing.

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

is een vlinderklep niet hetzelfde als de gasklep?

zitten er meerdere kleppen in het gashuis?

op benzine loopt hij nu zonder te stotteren, dus dat is opgelost.
terwijl ik 2 weken geleden begon met een benzine probleem, is er nu een lpg g3 probleem.
op lpi g3 liep hij voorheen perfect, maar niet op benzine, dat stotterde.
nu loopt hij niet meer op lpi.

nieuw luchtfilter
bougies
mapsensor
ecu temp.sensor
accu 63 ah
nieuwe massa, accu naar blok, blok naar schutbord. 35 mm²

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

die rode reset knop onder de motorkap, moet de accu zijn aangeloten om te resetten?
of tijdens draaiende motor?
wat zijn de beste handelingen om mijn ecu te resetten?
306 1800 xt '98

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Die rode knop is de botsschakelaar. Als die schakelaar een tik krijgt (zoals bij een botsing) dan wordt de spanning van de brandstofpomp gehaals om te voorkomen dat er brand uitbreekt na een botsing. Hiermee kan je dus helemaal niets resetten.

Als je een OBD reader hebt kan je de foutcodes e.d in de ECU resetten maar ik denk dat dat in jouw geval niet veel helpt. De ECU leeft zichzelf continu in, sommige ECU hebben maar 7 omwetelingen van de motor nodig om opnieuw ingeleerd te zijn ! Je kan hooguit de foutcodes uitlezen en kijken of je daar wat op kan vinden op internet.

Een gasklephuis is inderdaad niet alleen voor de gasklep (vlinderklep), ook je stationair regelmotor (stappenmotor), je gaskleppositiesensor en nog een aantal sensoren zitter er op of aan.

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

lpi resetten;

op concact zetten, lpi/lpe knop met ledje ingedrukt houden, dan van contact zetten, knopje naar een paar seconden loslaten.
ecu van lpi is dan gereset.

mijn pomp draaid weer maar helaas nog steeds schokkend rijden, ik denk dat mijn pomp defect is.

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

blijkt dus de lambda sonde defect

Mark Boers (0), 16 jaar geleden

vandaag in meppel geweest bij een lpi expert.
blijkt een probleem met de omvormer van de lpi-pomp, slechte stekker verbinding, was al eerder aan gesleuteld.
"sturing sam ABI tank vialle"

dit is het aluminium cilindertje wat naast de alu deksel boven op de tank zit,

volgens de expert's was doorverbinden geen optie, moest een nieuwe omvormer gemonteerd worden.
een nieuw stekkertje monteren was niet mogelijk, vanwege type stekker..... ?

nou ja zeg, ik heb ze toch echt wel gecontroleerd, zat vast met kabelschoentje, maar volgens hun heeft dat nog te veel overgangsweerstand, te gevoelig

vreemd vind ik, doorsolderen ofzo lijkt me.

maar goed, men had nog een 2e handse, 50% korting dr op, mooi dus.

plug and play, eindelijk loopt hij op lpg!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum