close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: schudden van de auto bij precies 80 km/h

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste monteurs,

Wij hebben een peugeot 206 1.4 automaat in de werkplaats die precies bij 80 km/h schud.
Het probleem komt van voor.

Reeds gedaan:

Wielen gebalanceerd rondom.
Aandrijfas links gewisseld

Er zit veel speling op de aandrijfas links in het differencieel.
Gaan deze wel eens stuk?
Als wij de wielen onbelast laten draaien is de trilling ook waarneembaar, en ook een klein bijgeluid uit de bak.

Iemand hier mee bekend? Om nou zo de automaatbak er achterweg te halen...

Alvast bedankt!
Groet Tom

Geplaatst door

Tom Schottman (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat de automaat maar zitten,Ik neem aan dat de wielen bij het balanceren ook gecontroleerd zijn op slingeren en hoogte slag ? Het schudden kan van een aandrijfas afkomen. Als dat zo is moet er verschil in schudden waarneembaar zijn tussen belast en en onbelast rijden. Gasgeven/gasloslaten. Ook is het zo dat je het schuden dan niet alleen bij 80km/h zou moeten hebben maar ook bij andere snelheden.

Wat betrefd de speling, in welke richting heb je speling ? Bedoel je dat je de aandrijfas een stukje voor /achteruit kan draaien zonder dat de spiebanen aangrijpen? Of bedoel je dat de aandrijfas in de bak als het ware kan kantelen ? Wat betrefd het bijgeluid, dat is moeilijk te beoordelen, zeker is dat deze AL4 bakken niet geruisloos zijn. Je hoort ze altijd een beetje gieren en de elektrokleppen(vooral die van de drukmodulator) hoor je ook wel. De differentieels gaan bij deze eigenlijk niet stuk.

Het schudden kan van een versleten motorsteun afkomen. Controleer deze op overmatige speling. De motorsteun rechtsboven bij de distributie is bij sommige modellen vloeistof gevuld. Als de vloeistof er uit is(onderste balgje) krijg je ook dat schudden .

Bij wijze van experiment zou je het ophangrubber van de middelste uitlaat eens er af kunnen halen. Het schudden wordt namelijk vaak veroorzaakt doordat het gehele aandrijfagregaat gaat schudden , een deel van het schudden wordt via de uitlaat overgebracht op de bodem/carrosserie en een deel via de motorsteunen.

Plaats eens laatste 8 cijfers van het chassisnummer dan kijk ik nog even voor je verder.

PT nieker

Hallo peugeottechnieker,

Alvast bedankt voor het meedenken,

Ja de wielen zijn ook gecontroleerd op slingering en hoogteslag , we hebben de wielen ook nog gewisseld van voor naar achter en zelfs een set van een andere auto geprobeerd. Helaas niet het gewenste resultaat.
Ook de wielophanging (lagers kogels etc) is in orde.

De as kan idd gekanteld worden in de bak , we dachten eerst dat de spievertanding versleten was maar met de montage van een andere as was het probleem er ook. Er zit behoorlijk wat speling op hoor , kanteling is tussen de 5 en 10 mm gok ik zo.

We hebben de auto op de brug in rijstand onbelast laten draaien per wiel , dan is de trilling er ook zowel rechts als links , echter links erger waarneembaar.
De klacht treed precies bij 80 km/h op lagere of hogere snelheden is hij niet waarneembaar ( heb er een serieuze proefrit mee ge.maakt).

Zal je morgen even het chassisnummer doen en zal dan ook de motorsteunen bekijken.
Dank ,Gr Tom

Tom Schottman 0
badge

12 jaar

Wel veel speling, 5 tot 10 mm is nog al wat. Aan de aan de andere kant , als je niets aan de oude as ziet,of als de speling met de nieuwe as het zelfde is denk ik niet dat daar je probleem zit.

Als je auto onbelast op de brug met de wielen vrij laat draaien heb je altijd wel trilling. Voornamelijk doordat de hoek waaronder de aandrijfassen dan draaien dan vrij groot is...

O ja kijk ook naar de steun van de transmissie, zit onder de accu !!

Beste Peugeotechnieker,

De motorsteun onder de accubak was de veroorzaker!
Dank voor de tip, klant rijd weer probleemloos rond!

Groet Tom

Tom Schottman 0
badge

12 jaar

Ok, weer een problemcar minder !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.