close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Spanningsregelaar of wat anders?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Hallo,

Ik heb al een tijdje geen radio meer in me auto,want die was plots uitgevallen,en sinds toen ben ik na het denken over wat het probleem nou kan zijn.
Ik heb het in een eerder topic al aangegeven,maar die kan worden gesloten,vandaar dat ik het probleem nu exact uitleg;

Ik was rond het rijden,en ineens,bam,me radio uit.
Nu ging ik kijken,en kwam ik erachter dat wanneer ik de auto start,er niets aan de hand is,pas als ik een keer flink toeren maak,schiet me digitale klok aan,en brand heel lichtjes het accu lampje!

Heb toen de radio aangesloten,en wanneer ik dan op de aan/uit knop duw,licht me accu lampje en klok,heel even op,en dat telkens wanneer ik de radio aan wil zetten.

Nu heb ik de dynamo vervangen,en het probleem blijft.
Alle zekeringen nagekeken,en geen 1 is er kapot.

Kan dit de spanningsregelaar zijn? en hoe kan ik dit controleren?
Want wanneer de auto draait,en ik meet de accu door,staat er tussen de 13 en 14 volt op.
Want ben ook naar de dealer geweest,en hun denken een massa probleem,maar hoe kan nou ineens een massa kabel vies worden,dat ineens me radio uitvalt?





Alvast bedankt.

Geplaatst door

twijfel (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

meet eerst de spanning op de stekker van de radio zelf

massa draad kan inderdaad kuren vertonen
vooral als de draad ook op en neer beweegt

spanningregelaar kan niet want die heb je al vervangen
die zit namelijk in de dynamo zelf
bij lopende motor 13 tot 14 volt gemeten is goed
13.5 is normale spanning bij lopende motor

zoals ik het verhaal lees zou ik ook snel denken aan de massa probleem

als je stekker van de radio heb zet daar op plus en min van de stekker 5watt of 21 watt lamp op
mee de spanning die de lamp heeft
kijk of lamp goed brand (6volt gemeten brand lamp dus niet fel)
dan pak je massa van de lamp (op/bij de stekker)
met een extra draad op de accu en dan de massapool
meet je de spanning hier

het zit zo accu 12volt is en je meet 6volt verliest hij op de plus of massa 6volt
door dit te meten weet je waar je moet kijken
in de plus of massa van de wagen

weet je waar het zit
dan ga je stap voor stap de draad volgen en elke plek waar gemeten kan worden meet je
meet je dan 0volt (0.1volt voor massa en 0.3volt voor plus is acceptabel)
dan weet je dat probleem zit in deel dat je net hebt gehad

ga niet zomaar zeggen van massa zit het probleem leg een draad voor de radio van massa naar carressorie dan zal de draad alle massa pakken van alles en dus warm worden en je complete draadbundel kosten

te eng laat dan de dealer meten waar het probleem zit
je moet dus een v4-meting toepassen
[img]http://www.uploadarchief.net/files/downl...[/img]
dit is de meest perfecte situatie die je kunt hebben
echter is dat dus eigenlijk nooit

zoals ze vaak zeggen meten is weten

Heel erg bedankt voor deze uitleg,alleen moet ik nog uitvogelen wat je precies bedoelt,want heb me monteurs diploma,alleen 3x raden waar ik voor gezakt was? Juist,electra.
ik ga mijn best doen om te kijken wat het nu is!
Mochten et nog meer ideeen zijn,hoor ik ze graag!

twijfel 0

12 jaar

Neem gewoon een proeflampje en meet op de aansluiting van de radio.
Met dat gedoe van die 4V meting kom je er nooit uit...

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/716...][img]http://img716.imageshack.us/img716/4172/...[/img][/url]

Hans4040 1205
badge vip badge

12 jaar

Dat is het hem nou juist,de radio krijgt wel stroom,wsnt als ik toeren maak,gaat me klok aan,me accu lampje licht branden en het standby lampje van me radio gaat aan,dus hij krijgt stroom.
Alleen als ik dan op de aanknop duw,dan lichte mijn klok en acculampje 1 sec op.
Dus wat moet ik nu??

twijfel 0

12 jaar

kort gezegd meten is weten

radio gaat al bij 10volt aan
maar als je vermogen gaat trekken dan zakt de spanning in elkaar dus naar 2volt
waardoor hij niet werkt

haal de radio uit en zet op de plus en min een 21watt test lamp
meet dan nog een keer de spanning
kan goed zijn dat spanning dan in elkaar zakt
v4-meting is daardoor een manier om achter te komen

@hans4040
testlampje die je laat zien kom je helaas niet meer tegen zoveel
vaak is met een led en die gaat al te makkelijk branden
betreffende afbeelding zit volgens mij 1.2watt test lampje in
leuk als je communicatie draden belast wilt meten
maar voor de radio zou ik toch naar een 21watt lamp minimaal gaan
55watt lamp zou nog beter zijn

tevens ben ik van 21watt lamp op het einde zetten
en dan v4-meting gebruiken
en je komt altijd op het probleem uit

maar ieder zijn eigen manier van werken
zolang problemen maar opgelost worden


@twijfel
als je monteurs diploma hebt gehaald dan weet je iets wel van electra af
als je het te ver gaat vraag een andere monteur om hulp
hoe dan ook je moet verstand hebben met wat je doet
heb je er geen
dan ben ik bang dat het snelst bij de dealer neer zetten en hun naar laten kijken te doen valt
universele garage kan wel maar de vraag is tot hoever hun schema gaat

Dan moet ik maar even 4 multimeters regelen.
En die die lampen,zijn dat gewoon alleen peren die ik daarvoor kan gebruiken?
Ben er trouwens ook achter gekomen dat me accu lampje niet eens brand aks ik de auto op contact zet!?

twijfel 0

12 jaar

4 multimeters? Het kan gewoon met 1 multimeter. Eerst meting V1, dan V2 enz.
Maar k'zou eerst eens uit gaan zoeken waarom het dynamolampje niet brand. Wellicht is dit de oorzaak van alles. Heb je zekering F22 in de zekeringskast in de auto gecontroleerd? Defect? Kom er spanning op en uit die zekering?

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd,echt alle!
En t wordt me steeds gekker,wou gister ke binnen verlichting even aanzetten om wa te pakken.
Toen ik dat deed,deed me klok het niet meer,me acculampje.begint dan vol te branden,en de binnenverlichting brand heel zwak.
Als.ik die verlichting weer uitzet,doet me klok het weer,en.brand me.acculampje ook minder fel,ma brand wel nog!

Vind het raar hoe ineekeer op een dag me radio uitvalt,en dat alles ineens ligt te kutte.
Ik probeer telkens te denken waar het aan kan liggen,maar kom er niet uit.

twijfel 0

12 jaar

zou dan niet te lang mee wachten met meten
want probleem was dat motor toen ook liep of niet

het enige dat kan is waar alle plussen bij elkaar komt (ivm meerdere zaken te lage voltage krijgen, vandaar zwak branden)
of massa
verder is de accu ook al getest of deze nog in orde is

defect accu kan ook gekke problemen geven
maar kan het niet verklaren dat je wel bij lopende motor netjes 13-14volt meet
meestal springt die dan alle kanten op
ivm accu als soort van condensator de spanning stabiliseert
tevens zit aan de accu 2 kabels deze moeten ook in orde zijn
soortgelijke probleem al keer gehad doordat massa draad niet orde was
verlichting ging samen met knipperlicht knipperen
en radio deed leuk mee

voordeel/nadeel van de motor is dat er bijna geen stroom nodig heeft en dus zonder accu in theorie kan draaien
hierdoor zul je dus ook niet snel problemen hebben met het lopen van de motor




anders moet je gaan meten

http://www.amt.nl/Kennistesten/Kennistes...
misschien dat de meting dan duidelijker wordt

maar nu je de binnenverlichting hebt is het nog beter (zit namelijk al lampje op die, waardoor je belast kunt meten)
meet spanning die lampje krijgt (lamp moet aan blijven)
meet spanning van ene kant lamp naar de accu plus en massa toe
al deze waardes liggen gelijk aan accuspanning
als lampje 6volt krijgt en accu is 12volt
dan moet er 6volt over plus of massa staan

de vraag zou dan alleen kunnen zijn welke is massa op het lampje
dit kun je aan multimeter aflezen
als je voltage meet op lampje dan staat er soms een - voor ivm je rode en zwarte draad gewisselt hebt met elkaar, hierdoor negatieve spanning
bij - teken voor de voltage heb je rood op massa staan
dan weet je dus direct welke van de 2 massa is


zou spoedig gaan meten voordat meer defect raakt
als plus 6volt bv staat dan zou ik hem echt ergens neerzetten en niet meer mee rijden
waarom op plus zitten componenten waar de stroom door gaat als de 6volt heeft wil dus zeggen dat hier warmte wordt ontwikkeld
met gevolg dure rekening in ergste geval
over massa dan zou inderdaad dus de massa draad slecht zijn

Ik snap er echt geen kut meer van,want ik ben geen held in meten.
Weet alleen dat als ik de auto start,hij geen goede voltages aangeeft bij de accu,als ik die meet.
Pas als ik een x flink het gas in heb gedrukt geeft ie tussen de 13 en 14 volt aan.
Vandaar dat ik dacht aan spanningsregelaar,of kan het wat anders zijn?

twijfel 0

12 jaar

meet op de accupool plus
en op de motor massa
en kijk dan welke voltage je hebt

als de massa draad van accu naar carrosserie slecht is dan zul je daar hogere spanning moeten krijgen
verder is het goed mogelijk dat het probleem komt door de kleine draad die op de dynamo zit
deze zorgt namelijk voor dat je spanningregelaar voeding krijgt
hierdoor zal hij het magnetische veld in de dynamo aanpassen waardoor de dynamo meer of minder stroom gaat leveren (en dus spanning stabiel houdt)

om exact de draad te bepalen en meten moet je even de laatste acht van chassisnummer geven dan kunnen we kijken welke positie je moet meten

tevens geen goede voltage
welke voltage is dat dan als dit 8volt is kan dat direct alle problemen veroorzaken
verder als je verlichting aan zet zal deze in zo'n situatie ook zwak branden
en zal je accu vrij snel leeg zijn

Ik zal je als ik thuis ben even de laatste acht cijfers sturen!

twijfel 0

12 jaar

Me chassisnummer en daarvan de laatste 8 cijfers zijn; 4062 1002

twijfel 0

12 jaar

Ik heb de accu gemeten.

uitstaande motor; 13.6
Draaiende motor12,4
Draaiende motor nadat ik gaspedaal heb ingedrukt,waardoor mijn klok dan aanspringt,en me accu lampje licht gaat branden; 14,3

Wat valt hier uit te halen?

twijfel 0

12 jaar

En nog iets,
wanneer ik meet,gas geef,en dus me binnenverlichting aanzet,dus niet alleen deur open,maar echt dat ik eigehandig dat lampje aanzet,gaat mijn accu lamp fel branden,en geeft mijn multimeter ook 14,3 aan,alleen dan met een min ervoor!

twijfel 0

12 jaar

uitstaande motor, denk dat je hem afgezet hebt en direct gemeten, dan is dit goed mogelijk (zet je lamp keer aan en uit dan zakt de spanning eigenlijk direct naar 12.8volt bij volle accu en 12.3 bij lege accu (ongeveer)
draaiende motor op toeren (hoeveel exact weet ik niet, als je dit zou kunnen melden graag)
12.4 is zeker niet goed
14.3 is wel goed

als je meet met een min ervoor heb je de rode op de massa gezet en de zwarte draad op de plus


tevens draaiende motor waar heb je gemeten
12.4 op het blok zelf of op de accu

controleer de weerstand van de draad die afkomstig is vanaf de instrumentenpaneel die naar de dynamo gaat

op dynamo heb je 1dikke en dunne draad
de dunne draad zet je ene kant van multimeter op en meet de weerstand
naar de stekker achterop de instrumentenpaneel
de kap bovenop kun je eenvoudig lostrekken en 2 torx schroeven losdraaien
de gele stekker (met 26posities) die je ziet, daar pin/positie 13 van
wat is de weerstand van deze draad
deze draad is namelijk van je acculampje


als ik zo lees zou ik zeggen dynamo
maar deze heb je al vervangen en de spanningregelaar zit in de dynamo zelf
en van een nieuwe verwacht je toch dat hij goed is

en bij 12.4volt zou de radio gewoon moeten kunnen spelen

tevens kun je controleren of je achter bij de instrumentenpaneel op de witte stekker met 18posities op pin8 accuspanning hebt ten opzichte van massa
kan zijn dat contact ervoor aan moet staan ivm deze plus over de contact gaat

Hoeveel en waar zitten de massapunten bij een 206,en welke kabel moet ik meten op de dynamo?
Zitte namelijk 2 dikke,en 1 dunne draad op aangesloten!

twijfel 0

12 jaar

Als ik je antwoorden zo lees kun je beter naar de garage of een dynamospecialist gaan.

Je hebt duidelijk een laadprobleem, dat kun je afleiden uit het acculampje dat gaat branden. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals slechte bedrading, slechte massa, een defecte dynamo (spanningsregelaar is onderdeel van de dynamo), slippende multiriem of zelfs een slechte accu.

Iemand met kennis van zaken kan met de juiste meetapparatuur het probleem wel vinden met een beetje geluk.

Brum1467 0

12 jaar

2 dikke draden gaat 1 naar startmoter en de andere naar de accu
de dunne draadgaat naar je acculampje op het dashboard toe
via dat lampje gaat hij dan via zekeringkast en contactslot naar de plus op de accu

tevens controleer de aansluiting op de accu of er geen oxidatie opzitten en of de massakabel geen weerstand heeft

ik ga vanavond meten,nu is veel te warm!
Dus als iemand nog nuttige tips heeft,hoor ik ze graag!

twijfel 0

12 jaar

heb nog gekeken waar de massa zit van radio/dashboard helaas geeft hij niet aan waar massapunt zit
tegenwoordig bij nieuwe auto's kun je ook achterhalen waar de plaats zit maar dat is bij deze niet zo

er staat mij allemaal iets bij dat massa punt achter de instrumenenpaneel zou kunnen zitten

http://i304.photobucket.com/albums/nn186...
mc20 daar zit bijna alles op
echter je moet schema wel omdraaien ivm dit rechts bestuurd is

edit:
http://petrila.net/peugeot/Service/206/i...
een betere
je ziet dat hij in de dorpel een massa punt zit
http://petrila.net/peugeot/Service/206/i...
mc30 vlakbij de airbag module is ook zo te zien voor de radio

Heb net gemeten,hieronder de waardes;

De plus van accu - massakabel vanuit de min naar motorblok bij uitstaande motor; 12.67
De plus van accu - massakabel vanuit de min naar motorblok bij draaiende motor; 14.34

Accu bij draaiende motor; 12.42
Accu bij draaiende motor,nadat ik eerst toeren moest draaien,waardoor mijn klok en acculampje gaan branden (2000 toeren); 14,36

Accu bij lampen aan; 12,18
Accu bij lampen aan,bij draaiende motor,en nadat ik toeren heb gegeven; 14,31

Accu bij uitstaande motor; 12,69

Accu bij lampen aan,en motor uit; 12,27

Contact aan bij uitstaande motor; 12,41

Dit heb ik dus gemeten!

Verder heb ik alle massapunten gecontroleerd,alleen mc30 kan ik niet vinden,en mc22 heb ik niet!

En dit werd gezegd;
op dynamo heb je 1dikke en dunne draad
de dunne draad zet je ene kant van multimeter op en meet de weerstand
naar de stekker achterop de instrumentenpaneel
de kap bovenop kun je eenvoudig lostrekken en 2 torx schroeven losdraaien
de gele stekker (met 26posities) die je ziet, daar pin/positie 13 van
wat is de weerstand van deze draad
deze draad is namelijk van je acculampje

Welk kapje? want zie geen kapje met torx schroeven op dynamo,en waar moet ik multimeter opzetten als ik weerstand wil meten?

En waar zit die witte stekker met 18 posities achter het instrumentenpaneel? Ook die weet ik niet te vinden.

Nou benieuwd of iemand hier wat mee kan,en me antwoorden kan geven op mijn vragen!

Alvast bedankt

twijfel 0

12 jaar

De dynamoboer zei me dat er geen spanning op het groene dunne kabeltje,die op de dynamo zit,komt te staan als ik de auto op contact zet.

En dit zou dus wel moeten.
Hij zei dus dat ik dat kabeltje moet volgen,om te kijken of er geen kabelbreuk inzit,of wat anders.

Alleen hoe kan het dan,dat het acculampje lichtjes gaat branden als ik gas heb gegeven,en als ik me binnenverlichting aanzet,dat ie fel gaat branden?
Dan is er toch niets met de kabel,want hij brand,of zie ik dat fout?

En kan dit kabeltje,voor zo'n storing zorgen?
En we zijn erachter gekomen dat de dynamo pas bij laadt,als ik gas heb gegeven,ligt dit ook aan dit kabeltje,of is dit wat anders?

Mvg

twijfel 0

12 jaar

Als ik jou was, zou ik het probleem maar laten oplossen door de professional. Of het advies van de dynamoboer opvolgen.

Voor de duidelijkheid, acculampje aan, betekent dat je dynamo niet bijlaadt. Alle symptomen duiden op een draadbreuk of teveel weerstand in de bekabeling. Je zult dus met een multimeter alles moeten doormeten cq. de bedrading vervangen. Een andere oplossing is er echt niet.

Brum1467 0

12 jaar

Lijkt me inderdaad een probleem in de bekabeling, gesmolten kabelboompjes ten gevolge van slecht aangesloten radio of kortsluiting in een gedeelte dat niet beschermd was door de juiste zekering. Ik heb dit nog al zien gebeuren bij het amateuristisch aansluiten van een radio, of geknelde draden bij het terugplaatsen van een radio, met gesmolten isolatiemantels in de bedrading die naar de binnenverlichting toe loopt als gevolg. Was wel met een 205, maar toch ook wel Peugeot. In vrijloop kan dan de geleverde stroom verloren gaan via lekken in de bedrading, bij gasgeven loopt de spanning weer op en meet je toch betere waarden. Tot je de radio aanzet of de binnenverlichting laat branden (via die zieke kabels). Heb je toevallig ook eens niet geprobeerd de auto te starten met startkabels, maar dan fout aangesloten? Of een accu gewisseld, maar de aansluitingen even op de verkeerde polen gehad? Gezien de rest van het verhaal denk ik dat je dat wel eens zou durven ;-)
Meten, testen en nog eens meten....

LOMAX 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.