👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Aangezien de dealer er niet uit lijkt te komen, hierbij eens hier plaatsen, kijken of iemand dit bekend voorkomt, herkent, of kan herleiden.
Ik zit al sinds de aanschaf van mijn 206GTi uit 2002 met een hevig schuddend motorblok en daarbij tevens hevig heen en weer schuddende pook bij koude motor.
Dit doet zich voor vreemd genoeg na ongeveer 10 seconden na de start, en dan voor een duur van ongeveer 1,5 minuut. Dan trekt het binnen een aantal seconden vrij vlot weg en blijft alles zoals het hoort, rustig draaien en geen schudden meer.
Na de koude start (als de motor echt goed koud is, dus uren stil heeft gestaan) is er de eerste 8 seconden nog niets aan de hand. Dan ineens begont de pook heen en weer te bewegen en voel je de hele auto onrustig schudden. Ik heb de motorkap ook eens open gedaan en dan is het motorblok ook flink aan het schudden. Deze zal dat schudden waarschijnlijk doorgeven aan de pook.
Net voor de proefrit die ik er een tijd terug mee maakte viel mij buitenstaand ook al op dat de auto echt op zijn voorbandjes stond te schudden. Ik heb mij helaas wijs laten maken dat dit zou komen doordat de auto veel verplaatst was en het wat vervuiling in de motor zou zijn wat na een goeie rit of beurtje weg zou zijn.
Ik heb inmiddels onder garantie meerdere afspraken onder andere hiervoor gemaakt maar vandaag kreeg ik hem weer terug met de mededeling dat er nu toch alles aan gedaan was. Maar daarbij ook dat dit zgn wel eigen was aan de nieuwere types van de 206GTi (hij weet dat ik er een 1999, dus ouder type, 206GTi voor ingeleverd had die dat TOTAAL niet had en altijd prachtig rustig liep, koud en warm).
Ik geloof hier weinig van en het schudden is dusdanig dat het mij onmogelijk lijkt dat dit normaal kan worden gevonden, of gezond kan zijn voor alle motoriek en techniek. Tevens heb ik nog nooit ergens gelezen of van iemand gehoord dat hij dit ook heeft met zijn 206GTi (van na 2002).
Ik had nu toch echt verwacht dat ze wel iets eraan gedaan zouden hebben na zelfs een gesprek met de verkoopleider erbij. Het vertrouwen in die toko is er totaal niet meer, en bepaald niet door dit alleen, maar ze komen niets na en lossen niets op. Het is enorm frustrerend.
Kent of herkent iemand een dusdanig fenomeen van een schuddende pook tussen 10 sec. en (bijna) 1,5 min. na de start? Of kan hij/zij dit plaatsen?
Wat zou er volgens de dealer al vervangen en gedaan zijn:
-geheugen electronische eenheden uitlezen
-bougies verwijderen/aanbrengen
-thermocontact op cilinderkop uitbouwen/inbouwen
-bobine vervangen
Maar nog steeds is het probleem er niets minder op geworden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klepstoters vervangen, en probleem zal hoogstwaarschijnlijk zijn opgelost. (en tevens de juiste 5w40 voll synth olie erin doen. erg belangrijk)
Hoi harry,
Wat er op een ander forum nog werd geroepen waren MAP sensor vervangen en dat het een probleem zou kunnen zijn met "de automatische choke", aangezien hij misschien te weinig benzine inspuit bij koude motor.
Nu is er al eea vervangen, en op een gegeven moment ben je bijna alle sensoren en onderdelen van de motor (onnodig) aan het vervangen natuurlijk he.
Is dat met die klepstoters terug te herleiden naar het feit dat het probleem er de eerste 8-10 seconden nog niet is, dan binnen een paar seconden de motor steeds heviger laat schudden en dan na ongeveer 80-90 seconden weer, ook binnen een paar seconden weer "outfade"...dus verdwijnt? Daarna zijn de motor en pook keurig stil.
17 jaar
een map-sensor die dit probleem zou veroorzaken heb ik nog niet meegemaakt( wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, maar het lijkt me stug dat ie zo'n klacht veroorzaakt. een aut choke zit er niet op, hij past natuurlijk wel zijn brandstof/luchtmengsel aan a.d.h van de motortemp.
heb zelf dit probleem al meerdere malen opgelost dmv het vernieuwen van hydr stoters. en tevens even laten contr of de laatste motorsoftware erin zit.
Klinkt goed, en overtuigend, Harry, bedankt.
Ik las bij een Google-actie ook eens van iemand die een dergelijk probleem had met zijn Fiat Bravo geloof ik. In dat stukje werd een kapotte klepveer genoemd als oorzaak.
Ik hechtte daar al aardig wat waarde aan, aan dat verhaaltje omdat de auto ook als opmerkelijk dingetje heeft dat als ik wat meer gas geef en hij boven de ongeveer 3000rpm komt er ook een raar ratelachtig geluidje (zie het zelf als rammelend klepje ofzo) vanuit de motor te horen is. Dit is dus als ik eens even lekker gasgeef, beetje in de toeren doorhaal, een sprintje trek of wat ook.
Nou ben ik een behoorlijke leek, maar hoe zit dat met die klepstoters?
1- Je hebt er zeker 1 per klep, dus met 16 kleppen heb je er daar dan 16 van? Of zit dat anders?
2- En als er 16 zijn, is er dan eenvoudig vast te stellen welke niet goed meer is?
3- Hoe kan zoiets ontstaan dat die defect raakt (met slechts 46,000km op de teller) en wat voor kosten moet ik dan aan denken? Dus wat kost een klepstoter en hoeveel tijd kost dit ongeveer om te vervangen?
Alvast bedankt voor je input!
17 jaar
1, er zitten er idd 16 in
2, nee, je moet ze allemaal vervangen
3, er zijn in het begin wel eens wat problemen geweest met deze stoters, en het probleem treed vaak op bij auto's die weinig km hebben.(oa als gevolg van vervuiling)
ik dacht uit mijn hoofd dat ze iets van 22 euro/st kosten, en er staat 5.2 uur arbeid voor a ong 60euro/ex
Mwah, pak em beet 750 euro bij elkaar dus. Dat was vlot geroepen dan, even de klepstoters vervangen!
Ik zal voor de zoveelste keer weer eens langs de dealer gaan binnenkort,... en die klepstoters voorleggen.
Maar ik kan me voorstellen dat ze met zo;n kostenplaatje die ook niet zomaar willen gaan vervangen. Moeten ze er wel genoeg aanleiding toe hebben om aan te nemen dat dat het op gaat lossen, en het daardoor dus veroorzaakt wordt!
17 jaar
Trouwens, als het door vervuiling zou komen,... is het dan ook niet mogelijk dat het nog weg te krijgen is door een schoonmaakbehandeling zoals deze opzich voordelig en eenvoudig te doen is?
Ik bedoel daarmee zo'n schoonmaakmiddeltje in je tank en evt olie (?) toevoegen en v-power tanken?
17 jaar
Je kan het in ieder geval proberen. Busje Forte Motorflush kopen en in de motorolie gooien. Dan de auto een half uur / 40 minuten stationair laten draaien (vooral de motor NIET belasten door te gaan rijden), olie aftappen, nieuw oliefilter en nieuwe olie er in. Ik heb op die manier eerder een probleem met de klepstoters weten op te lossen. (Zelfde motor, alleen in een 406) In deze thread: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... staan de details met foto's en alles er bij.
Toevoegingen die je in je benzinetank gooit (inclusief V-Power) zijn over het algemeen om de injectoren te reinigen. Ik verwacht niet dat je er een probleem met de kleppen mee kan oplossen.
17 jaar
Nou, hij komt nu net weer terug nadat hij voor dit probleem wederom bij de dealer heeft gestaan, 2 dagen om hem steeds goed bij koude motor te kunnen testen.
De mededeling was weer dat er opzich met de auto niets mis was, er werd zelfs geroepen dat het bij de auto hoort, en het grappige is dat men altijd als geweldig argument dan meldt dat het een GTi is en daardoor de motor ineens allemaal gekkigheden hoort te vertonen.
Het is een heel tamme 2 liter die in zowat elke Franse auto is gemonteerd, Citroens, Peugeot's 206/306/307/406 etc etc. Maar in een 206GTi hoort hij dan ineens heel raar te doen weet je wel,... de auto vreselijk doen schudden en beven en rare geluiden maken ;) want ja het is een veeltoerige (??) GTi he.
Nou heb ik als goede vergelijk dat ik een 206GTi op deze 206GTi ingeleverd heb maar ook daar is altijd wel vanalles op te verzinnen natuurlijk dat er omdat hij een paar jaar jonger is ineens vanalles veranderd is aan de motor zodat het normaal is voor dit type. Iedereen die bij me in de auto zit en het ziet zegt "zo das niet goed nee" ;) en ik weet heus wel wanneer iets zo zou kunnen horen of niet.
En aangezien er meerdere keren naar gekeken is en er zaken vervangen zijn (o.a. 2x bobine??) geeft dat ook al aan dat zij dat ook vinden.
Vervolgens komt het nu dan maar op vervuiling in de motor neer. Een erfenis van de vorige eigenaar die waarschijnlijk de auto elke dag gestart heeft, tot het eind vd straat gereden is en hem weer afgezet heeft. Veel korte stukjes,... apart dat hij, als dealeronderhouden auto(!!), zo vervuild kan raken in 5 jaar, maar misschien niet onmogelijk.
Nou had ik, zoals ik met elke auto doe, vooral het eerste halfjaar dat ik hem heb, al vanaf het begin V-power getankt, wat al wat injector-reinigende eigenschappen zou moeten hebben. Bijna elke rit bij goed warme motor wel lekker door de toeren gejaagd. Maar het probleem wordt er niets minder om.
Nu hebben ze dan Forte spullen in de tank gedaan, en nu moet ik het maar weer even aanzien. Het moet zijn werk kunnen doen al heb ik er weinig vertrouwen in. De dealer zegt ook "ik zeg niet dat het opgelost wordt". Ik heb zelf ook nog 2 flesjes (een "Fuel System Cleaner" en een "Gas Treatment" die ik kan gebruiken.
Ik zal het wel weer een tijdje aanzien, maar wel vervelend dit soort zaken. Volgende keer toch maar zien dat ik een autootje uitzoek die niet bij de proefrit al rare dingetjes heeft. Ik dacht dit keer van ach 12 maanden garantie bij een dealer wat kan je gebeuren,... Maar niet alles is (even goed) oplosbaar geloof ik. En tjah al is het absoluut niet fraai, hij rijdt wel en na 1,5 minuut is het weg.................. dus............. moeilijk.
17 jaar
Bij twijfel zou ik,als hij het elke dag doet,eens bij koude motor je compressie laten meten,goed voorbereiden,'savonds al de bougies eruit, auto buiten laten staan voor de temperatuur, 'smorgens gelijk meten en U als klant erbij gaan staan met de neus erboven op, dan weet ik zeker dat het zichtbaar moet zijn.
Harry zit 100% op het goeie spoor, deze motoren moeten een vol synthetische olie hebben,anders blijven de klepstoters te vol bij koude motor, de lekstroom van de klepstoters is te klein. Nieuwe klepstoters hebben een grotere retour. Dus motoroliecircuit spoelen"flushen"met motorreiniger, of wat ik wel eens doe 1/2 liter atf erin, goed heet rijden(planken, denk om de bekeuringen)daarna aftappen oliefilter vervangen ,minstens een 1/2 uur uit laten druppen. Aftapplug erin en afvullen met mobil 1 olie dikte 0w40 .Wel duur, maar de kans dat je probleem opgelost is,is dan redelijk groot.Is je probleem dan nog aanwezig zit er niets anders op dan de stoters vernieuwen.
Succes Oldtimer.
Ik vind het allemaal nogal wat. Blijkt heel wat aan ingrepen nodig te zijn dus om het zien op te lossen, en alles vernieuwen is al helemaal duur en kost de dealer veel uren.
De dealer zei mij het zo te proberen, een flush was eventueel nog wel te doen, maar alleen in het uiterste geval. Er zou ook olie uit plekken vandaan geflushed worden waar het dan wel hoort te zitten ofzoiets riep hij. En zo ernstig kwam het euvel met de mijne nog niet over dat hij dat direct wilde doen.
Ik vind het zo merkwaardig dat mijn vorige 206GTi, ook bij aankoop zo;n 6 jaar oud (de huidige 5 jaar) met zelfs nog minder kilometers per jaar gedraaid, maar die liep altijd direct vanaf de koude start als een zonnetje. Nooit ergens last van, hoe koud of vochtig het ook was, startte altijd precies hetzelfde, klonk altijd even soepel. En dan zit je ineens met zo'n ding als deze (een 3 jaar nieuwere!) en wordt er gezegd dat die motoren dat vaak hebben en het bekend is enzo. Dan is het helemaal merkwaardig dat er veel goedlopende modellen met deze motor zijn uitgerust en je daar eigenlijk nooit van hoort ook.
Nah, als het opzich verder geen kwaad kan zal ik wel eens voor zo'n flush opteren over een paar weken, maar als dat ook al niet werkt is het wel echt een never ending story en ze hebben er nu al vele uren ingestoken en als ze dan uiteindelijk ook nog stoters meoten vernieuwen had hij beter bij aankoop al total loss verklaard kunnen worden, was nog goedkoper geweest, zoveel geld en tijd als er dan ingestoken is.
Overigens evengoed ook al apart dat als het dan zgn zo bekend is dat ze eerst allerlei andere dingen proberen als 2x (!!) de bobine vervangen en een sensor op cilinderkop zag ik op een bon staan, etc.
Je weet als gewone klant op een gegeven moment ook niet meer wat je ervan moet denken. Aan de ene kant is het probleem bekend, maar oplossen is dan moeilijk blijkbaar en na 4 afspraken en hem vele dagen kwijt geweest te zijn is het nog precies hetzelfde als in het begin.
17 jaar
Mag ik vragen welke dealer?
Jazeker,... weet niet of ik dat hier nu (al) moet plaatsen. Maar je zult ze ook niet kennen denk ik zo, niet in omgeving heerhugowaard in ieder geval. Wel centrum van het land.
17 jaar
Ik ken ze allemaal, in ieder gaval veel van hun technisch specialisten.
Mag ik je mailen? :) Of mail me anders even op meme557@hotmail.com dan mail ik je terug.
17 jaar
stuur maar een pb tje
Ratelend geluid tijdens optrekken zeker meestal met koude motor? Dan maakt je uitlaatspruitstuk misschien lawaai. M.a.w. dan is je uitlaatspruit stuk ;)
i.p.v. vervangen kun je ook de losse pijpjes vast lassen of laten lassen aan elkaar.
17 jaar
The hij heeft het over schudden , niet over ratelen of rammelen
Zie reactie nr 5.
Eerst lezen, dan roepen.... Dan kun je ook misschien uitsluiten dat het ratelgeluid en schudden met elkaar te maken heeft....
17 jaar
Sorry effe niet opgelet, was te druk bezig met de oorspronkelijke klacht,dit komt er dan natuurlijk nog bij en heb je dan helemaal gelijk, halen jullie het spruitstuk eraf of las je het zo even.
ik las ze iig gewoon onder de auto.
Als ik de posts zo lees dan gebeurt het alleen bij een koude motor, het probleem is dus temperatuur gerelateerd. Zou het niet gewoon zijn dat de temperatuursensor kapot is ? Bij een koude motor wordt door de computer extra benzine ingespoten (net zoals een choke op oude auto's) Als de computer niet meet dat de motor koud is krijgt hij gewoon te weinig benzine en gaat lopen bokken.
Vraag bij de garage of ze een OBD reader aansluiten en het temperatuursverloop na het koud starten een paar minuten in de gaten houden. Veranderd de temperatuur niet dan heb je waarschijnlijk een kapotte sensor. Een paar tientjes voor een nieuwe sensor en hij loopt weer als een zonnetje.
17 jaar
[quote=oldtimer]Sorry effe niet opgelet, was te druk bezig met de oorspronkelijke klacht,dit komt er dan natuurlijk nog bij en heb je dan helemaal gelijk.[/quote]
Maakt niet uit ;)
[quote=oldtimer]halen jullie het spruitstuk eraf of las je het zo even[/quote]
De auto's waarbij ik het heb gehad is het spruitstuk nog altijd binnen de garantie vervangen. Voor zover je er bij deze auto makkelijk bij kan zou ik de vier pijpjes onder de auto aan elkaar lassen. Scheelt je weer een hoop werk en een pakking. Anders kun je ook een tapeind o.i.d. tussen de pijpjes steken en die er tussen bakken...
M.b.t. de klacht. Kan echt aan veel dingen liggen. Vraag anders aan je dealer of ze een aantal koudstarttests willen doen. Het wordt immers weer lekker koud weer!!
edit: Nu had ik even het verhaal van de dealer niet gelezen... Misschien bij een bedrijf neerzetten waar ze wel serieus willen kijken. Ik denk dat je binnen een uur wel een goede diagnose hebt. Misschien kun je dan daarmee weer naar de leverende dealer. Dat die je van het kastje naar de muur stuurt wekt bij mij niet echt warme gevoelens op...
17 jaar
Kijk, dat overkomt mij nou ook wel eens ;)
Meneer Groenteboer, hoe is het ondertussen met U,bent u er al uit hoe nu verder te handelen of wacht U tot de garantie over is en blijft U met de gevolgen zitten ?
Sterke en wijsheid toegewenst.
Oldtimer.
Excuses, ik lag er even een tijdje uit vanwege een wonderbaarlijk soort trojan/virus of wat ook, iets van 800GB aan data kwijt geloof ik en een nieuwe Windows installatie was nodig, kan er ook nog wel bij! ;)
Oldtimer ik heb je ge-PB't/gemailt.
Ik heb geen spruitstuk probleem of rateltje in dit exemplaar. De vorige had wel vaak/af en toe een rammelgeluid op het moment van terugschakelen en oppakken met de koppeling. Ik weet dat rammelgeluiden uit het spruitstuk een veelvoorkomend euvel zijn bij de 206GTi's.
Het beetje ratelachtig/rammelend geluidje bij doortrekken in de toeren zou volgens de dealer het klepje kunnen zijn die de uitlaatgassen terugstuurt(?). Dit geluid had ik in mijn 1999 exemplaar niet maar dat zal het dan net zijn volgens hen omdat die er in de nieuwere types pas in zou zijn gekomen dat klepje.
Ik geef het Forte goedje in de tank nog een kans en zal het nog weer een paar weken aanzien zo, maar heb er weinig vertrouwen in.
17 jaar
als je leeuwekeur garantie hebt kun je hiermee bij elke peugeot dealer in nederland terecht. Ik zou toch eens een andere dealer dit probleem voorleggen. Het lijkt mij (wat nu al een aantal malen genoemd is) inderdaad een probleem welke veroorzaakt wordt door de hydr. klepstoters. Om dan reiniger in je tank te doen zal dan niet helpen (al tank je hem vol met die "zeep"). Je zult misschien baat hebben bij het flushen en anders toch 16 stoters vervangen vrees ik.
Daar begon de hele ellende al mee. Er was mij bij aankoop vanalles beloofd wat na een paar weken en extra navragen van mijn kant helemaal niet nagekomen bleek te zijn.
Ik zou nieuwe distr. riem krijgen en 12maanden Leeuwekeur en rooklucht zou eruit gehaald worden.
Nou, ik ga liever niet nog eens het hele verhaal opratelen, maar ik heb dit echt nog nooit zo meegemaakt, en dat verwacht je al zeker niet van een dealer. Maar om een lang verhaal kort te maken, niets van dat alles bleek gebeurd te zijn en hij stond ook nog eens voor 6mnd Bovag te boek en Leeuwekeur was absoluut onmogelijk volgens hun Peugeot filiaal omdat hij bij hun andere merk-dealerfiliaal gekocht was. Nu is het dus 12 maanden Bovag geworden... Achteraf weer nieuwe afspraak gemaakt, met de manager van het filiaal waar ik hem gekocht had gesproken, etc.
Het is echt een rampenscenario met dat ding en zit nu na zo'n 6-7 keer teruggeweest te zijn nog steeds met dit probleem.
Liever doen ze er niets meer aan verder proef ik uit de verhalen die degene bij de Peugeotdealer mij vertelt. Probeert er wat van te maken dat er dus met de auto opzich niets mis is en dat het euvel na 1,5 minuut ook weg is en dat het nueenmaal een erfenisje is van de vorige eigenaar enzo. Ja leuk allemaal maar ik zit ermee, en dat verwacht je niet van een slechts 5 jaar oude dealeronderhouden auto met 45,000km op de klok. Ik zou hem zo bv al nieteens particulier aan iemand willen/durven verkopen!
Dat zij niets op die auto hebben verdiend inmiddels lijkt mij ook mijn probleem niet. Het was voordeliger geweest als ze direct het probleem verholpen hadden en dus klepstoters hadden vervangen wellicht. Maargoed, nogmaals, wat kan ik daaraan doen dat zij het niet op kunnen lossen. Je verwacht gewoon een goede probleemloze auto te kopen, daar deed ik het ook voor, anders had ik mijn "oude" liever gehouden, die overigens achteraf gezien gewoon nagenoeg perfect was op alle fronten, zucht.
En aan de ene kant wordt er gezegd dat het een bekend probleem is, vervuiling, maar aan de andere kant is er o.a. al het volgende gedaan en vervangen:
-Geheugen electronische eenheden uitlezen
-Bougies verwijderen/aanbrengen
-Thermocontact op cilinderkop uitbouwen/inbouwen
-Bobine vervangen tot 2x toe !! (??)
-Gasklep(huis?) schoonmaken
-Forte goedje in de tank, en Forte goedje meegegeven om het straks nog eens erin te gooien.
17 jaar
Kun je geen contact met de Bovag opnemen m.b.t. dit probleem? Als het werkelijk gaat zoals beschreven moet de dealer zich heeeeeeel diep schamen.... In ieder geval je poot stijf houden!!
Misschien een beetje achteraf, maar volgende keer misschien gebruik maken van de omruilrarantie. Of hebben ze dat ook door je neus geboord?!
17 jaar
Die 2 weken omruilgarantie heb ik destijds ook nog een tijdje in gedachten gehad inderdaad. Maar het werd omschreven als dat je kon omruilen voor een ander exemplaar bij hen. Maarja veel interessants hadden ze verder niet staan. En je wilt ze toch een kans geven de problemen op te lossen, en gaat er vanuit dat een dealer zoiets ook wel lukt.
En inderdaad is contact opnemen met de Bovag altijd nog een optie. Ik wil alleen niet al te snel gaan dreigen enzo. Eerst onderling zien uit te komen,... al is mijn geduld al aardig op eigenlijk, misschien dat ik hierna nog 1 afspraak maak alvorens verdere stappen te ondernemen. Ik ga er al vanuit dat een flesje Forte dit probleem ook niet op zal lossen in de komende periode...
Het is allemaal heel vervelend, frustrerend, en kost heel veel tijd en benzine.
17 jaar
Duidelijk.
17 jaar
Nou heb ik hem vanochtend voor het eerst dat ik hem terugheb weer eens koud gestart, ik dacht nog even blijven staan en zien wat er gebeurt. Het klonk een beetje vreemd onder de kap vandaan, beetje rammelig ofzo. En hij begon al weer steeds heviger te schudden. Nougoed, maar weggereden,... piep piep en in de boardcomputer kwamen teksten langs als "Storing in gasmengsel" en "Storing in katalysator". Daarbij bleef het motorstoringsicoontje branden in het dash. Verder reed hij wel, na een half rondje om het huizenblok hem aan de kant gezet, afgezet, en opnieuw gestart. Meteen weer de melding "Storing in katalysator" en het motorblok-icoontje bleef ook branden in het dashboard.
Gelukkig had ik nog een andere auto die ik kon pakken anders had ik mooi mijn fietsje kunnen gaan pakken om naar het station te fietsen en een treinkaartje te gaan kopen! En dan zien te declareren zeker.
Wat moet je daar nou allemaal mee he. Liefst ben ik het ding gewoon kwijt, maargoed, dat gaat niet zo makkelijk, of in ieder geval niet zonder heel veel verlies te lijden vrees ik.
Straks de dealer maar WEER bellen.
17 jaar
ook dit kan door de hydr. klepstoters komen!
Kijk volgens mij is het niet zo moeilijk. Die GTI van 1999 had nagenoeg dezelfde motor als de GTI die je nu hebt. Alle dingen die ze geprobeerd hebben was leuk maar het echte probleem is niet te pakken gekregen. Vaak moet je echt even doorzetten in zo'n geval om je gelijk te krijgen. Ik ken garages die je echt af proberen te schepen.
W.b.t. het probleem zelf vemoed ik zelf dat het ook aan de hydr. klepstoters ligt. Alle sympthomen wijzen daar op. De dingen die je kunt laten doen is flushen met forte motor flush (in het blok zelf, dat spul voor in de tank zal niet veel doen). Daarna een volsynthetische olie erin, 5W40 of 0W40. Sommige dealers gooien er zo 10W40 of 15W40 in en dat is echt niet de goede. Mocht deze actie het probleem niet oplossen (waarschijnlijk is het wel al beter), dan zit er niets anders op dan de stoters vervangen. Voor de garage alleen een boel werk, kosten w.b.t. onderdelen vallen dan wel mee. Met bovag enz. zou ik pas dreigen als ze er echt niets aan willen doen.
Kom net weer terug van de dealer. Uitlezen van de computer leverde op storing op cilinder 2.
Plan is nu om de 4 injectoren te vervangen. Ik heb meerdere malen de klepstoters bij ze voorgelegd, maar daar willen ze niet aan omdat je dat zou moeten horen, tikken. En na 1,5 minuut loopt hij prima, alleen de 1e 1,5 minuut dus niet (afgezien van de eerste 10 seconden ;) ).
Ze zullen bellen als de onderdelen binnen zijn, om WEDEROM een afspraak te maken. Toch heb ik nog het gevoel dat ook dat het niet zal oplossen, je begint de hoop toch op een gegeven moment wel op te geven bijna, maargoed, we gaan door.
17 jaar
Geeft wel aan dat ze i.i.g. min of meer bereid zijn om het probleem op te lossen door in die injectoren te investeren.
Je moet maar zo denken: Hoe meer delen ze vervangen totdat ze het juiste hebben, hoe meer delen jij straks nieuw onder je kap hebt zitten.
Zometeen heb je gewoon bijna een nieuwe auto!! Ik zou nog even volhouden en misschien zijn het wel die injectoren joh!
17 jaar
Ik hoop dat het niet lukraak vervangen van onderdelen is, dit is voor mij altijd een teken van onkunde. Zeker bij injectoren is het met eenvoudige middelen mogelijk een goede diagnose te stellen of deze slecht zijn. Ik hoop dat ze de juiste diagnose gesteld hebben...
Vandaag was het dan zover!
4 nieuwe injectoren zouden erin komen. 's Ochtends gebracht en 's middags weer teruggekregen.
Het spannende moment zou dan zijn als ik eind van de middag weer van mijn werk naar huis zou rijden met koude motor.
Zover was het tegen 5-en dan eindelijk,.... en............en....en....!!
......inderdaad geheel volgens verwachting geen enkel verschil en het probleem blijft, zelfs na een afspraak of 7 nog ongewijzigd aanwezig. Met alle dingetjes die nu gedaan en vervangen zijn heb ik sowieso in het rijden geen enkel verschil gemerkt. Je twijfelt af en toe wel eens of er echt wat gedaan is. Al zeg ik zeker niet dat dat zo is, maar het heeft zoiets vreemds dat er zoveel blijkbaar gewoon goed functionerende onderdelen vervangen zijn, zonder ook maar enig resultaat.
Ongelovelijk eigenlijk he. Hoeveel tijd en geld daar al niet ingestoken is inmiddels. Maar het probleem oplossen ho maar dus he. Je zou het maar zelf moeten betalen! Dan kost ie na een tijdje daaraan (lukraak vervangen en rommelen) meer dan dat ie waard is!
Heb nog 9 maanden garantie,... nog effe en dan is het nog niet opgelost en zit ik door de garantie!
Denk dat het enige wat er nu nog rest dan zo'n motorflush is. (Alleen klonk die methode nou niet echt alsof dat erg goed voor je blok is. Uurtje stationair laten draaien en al die rommel erdoorheen jagen en flink gassen las ik al...)
Maargoed, zij zijn de experts he! ...ahum
17 jaar
[quote=groenteboer]Denk dat het enige wat er nu nog rest dan zo'n motorflush is. (Alleen klonk die methode nou niet echt alsof dat erg goed voor je blok is. Uurtje stationair laten draaien en al die rommel erdoorheen jagen en flink gassen las ik al...)
Maargoed, zij zijn de experts he! ...ahum[/quote]
Ik weet niet wie je dit verteld heeft maar dat is onzin, motorflush kan geen kwaad, zelfs niet als je er mee gaat rijden.
Lees maar even mee op http://www.forte-nwe.com/ klik op productinformatie, motor en dan motorflush.
Wellicht dat als je dit topic naar Forte mailt dat ze je ook nog wel willen helpen evt of dat ze contact op willen nemen met je garage die nu er mee bezig is. Het zijn geen wondermiddelen maar de kans is groot dat je er hiermee wel vanaf bent. Sommige vertegenwoordigers zijn oud monteurs die veel ervaring hebben en samen met garagebedrijven problemen simpelweg oplossen.
Je garage is trouwens niet echt professioneel bezig, laat de zaak eens escaleren zodat er hogerop wellicht wel iets nuttigs gedaan kan worden...
Als dat ook niet lukt, wat let je om het zelf te doen ? Drie of vier tientjes ben je kwijt, flush en nieuwe synthetische olie en een uurtje werk...
Moi,
En misschien is het verstandig om eens een andere dealer te bezoeken? Volgens mij blijft die garantie gelden tot het probleem is opgelost. Misschien toch eens contact opnemen met de bovag? Je hoeft niet meteen te dreigen.
Leg hun het probleem eens voor. (Met name het niet erg professioneel handelen van de garage lijkt me een punt, bovendien ben je nu al een paar maanden (!) hiermee bezig)
Zelf met Forte aan de slag is op zich geen probleem, maar of het in dit geval verstandig is?? Als de garage slecht wil, zouden ze kunnen zeggen: "doordat je zelf met de auto aan de slag bent geweest is de garantie vervallen. Dan zijn zij er vanaf. Momenteel hebben zij ook een probleem met deze auto.
Succes,
Bert
17 jaar
Wat vervelend allemaal groenteboer. Ik zou maar naar oldtimer luisteren als ik u was. Hij is niet de eerste de beste.Eerst flushen,en als dat niet helpt klepstoters vervangen. Kijk maar eens goed in de historie van dit forum, klepstoters is een regelmatig terugkerend probleem bij deze motoren. Ik heb zelf heb ook goede ervaringen met forte motor flush en dan volsynt. olie 5w40 of nog duurder 0w40.
Succes in de strijd met uw dealer toegewenst.
p.s. misschien kunt u hem eens confronteren met dit forum !
Groeten,
PT nieker
Na bezoekje of 12 aan de dealer is hij inmiddels "geflushd". Ik moet eerlijk zeggen dat het hele precieze verloop mij inmiddels al niet meer helemaal helder voor de geest staat. Ik kom er inmiddels 1 of 2x in de week en steeds krijg ik hem weer terug dat ze weer dit of dat hebben schoongemaakt. En steeds weer de melding dat ik niet moet verwachten dat het geschud er direct de eerste keer koud starten al uit is omdat het goedje zijn werk moet doen blabla... Ze doen ook steeds hetzelfde eigenlijk, luisteren naar de cilinders, kijken of er afwijkingen zijn, schoonmaken, goedjes in olie en benzine, klep schoonmaken (gasklep?), dat soort dingen. Klepstoters willen ze helemaal niet aan omdat hij niet tikt.
Maargoed de laatste keer dat ik weer een afspraak had vanwege storingen (in boardcomputer meldingen "storing in uitlaatgas" en ook "storing in katalysator" werd er bij aankomst al gezegd dat hij niet wist of het vandaag ging lukken. Toen werd ik een beetje onaardiger dat we inmiddels al ruim 4 maanden verder zijn en er nog totaal niets is veranderd in de situatie en het wel steeds moeilijker werd inmiddels voor mij ook en ik steeds weer om een lift van en naar mijn werk door hen moest vragen, en ook dat steeds moeilijker werd.
Ik word natuurlijk gek van het ding inmiddels en ook degene achter de balie riep al dat hij er gek van werd, waarop ik hier logischerwijs op antwoorde "hier nog een".
Toen na bellen met de manager een leenautootje meegekregen, 2 dagen later de Pug weer opgehaald. Diegene achter de balie zou meelopen naar de auto en starten om te laten zien. Hij zou koud zijn. Ze hadden het blijkbaar schitterend getimed want olietemp meter stond laag inderdaad, maar begon na 30sec stationair al iets te klimmen, wat normaal pas veel later gebeurd. Er was derhalve toen ook geen vuiltje aan de lucht. Pook bleef mooi rustig. Ik ingestapt en weggereden en vond al dat de lucht uit de blazers wel erg snel warm was dan met die vriestemperaturen. Blijkbaar was hij niet echt koud inderdaad, en dat bleek ook wel toen ik hem na uren stilstaan weer startte. Was hetzelfde geschud als altijd. Nougoed, geen storingen verder en ik naar huis.
Volgende dag naar mijn werk toe, ik startte, ik vond hem al wat schuurderig/droog klinken onder de kap vandaan, hetgeen na een seconde of 15 wel wegging. Ik herkende dit van de vorige keer (ook na die flush) dat ik wegreed bij koude motor, toen de auto bij het eerste stoplicht in storingen en noodloop sprong (geen vermogen meer). Ik verwachtte dit tafereel dit keer ook wel enigszins,... en ja hoor, precies bij datzelfde stoplicht uitrollend ernaartoe *pieppiep* "storing in katalysator",... en motormanagement lampje knipperde wederom en geen vermogen meer. Uitgezet, herstart en ik kon naar mijn werk rijden.
Wederom gebeld, 's middags langsgegaan om computer uit te lezen. En dit keer was ik er bij in de werkplaats en zag al op het laptopje weer storing in cilinder 2 staan. Net zoals al eerder dus.
Monteur ging naar achter en later kwam er ook iemand anders mee terug met de mededeling dat ze toch weer wat wilden bestellen. Ik was benieuwd wat het dit keer zou worden. Tot mijn verbazing zei hij dat ze nogmaals 4 nieuwe injectoren erin willen zetten!
Die zouden al eerder vervangen zijn! Daardoor ga je je afvragen of dat toen wel echt gebeurd is,... maar hij zei dat die misschien ook wel niet goed waren. Er werd geroepen dat hij E10 (?) injectoren erin wilde zetten, en toen ging ik wat verder vragen of dat de standaard waren voor de GTi, omdat ze eerder E2 riepen. Hij zei dat die E2 standaard waren,...
Misschien dat iemand hier het verschil weet? Maar hij maakte het af met dat ik me geen zorgen hoefde te maken en we dat maar moesten proberen.
Ik zei al dat ik er totaal geen vertrouwen in had, maar we doen het maar gewoon.
Iemand enig idee wat het verschil is in die injectoren?
En iemand enig idee hoe het zit met dealers en Bovag-garantie? Ze hadden mij eerst Leeuwekeur toegezegd en later bleek dat niet te kunnen en werd het een jaar Bovag. Hoelang kan zoiets logsicherwijs doorgaan met die problemen en hoeveel afspraken moet ik maken voordat de kans voor de dealer een keer verkeken is?
Ik ben inmiddels ruimschoots beland in een situatie dat ik liever een ander autootje heb, dat ze mij de mogelijkheid geven om een fatsoenlijk exemplaar te krijgen, dat ik voor de huidige een fatsoenlijke prijs terugkrijg. Wil em anders wel inruilen voor een nieuwe 107 ofzo... want dit is echt niet grappig meer.
16 jaar
Laat ze nou eerst eens bij koude motor compressie meten , dan kun je het zien.
Als ze dat niet willen laat het dan ergens anders doen, maar wel erbij willen zijn, controleren of de motor echt koud is en nog niet gestart.
Wat ik altijd (laat) doen is auto buiten op het parkeerterrein, 'savonds de bougie's eruit, en 'smorgens als eerste compressie meten.
Dan weet je het zeker.
Omruilen van de auto zou niet nodig moeten zijn omdat dit gewoon een hele fijne auto is,daarbij nog opgemerkt"van ruilen komt huilen"en er moet altijd toch weer geld bij.
Doet u nou maar wat Oldtimer u verteld mijnheer groente boer. Die kan het weten met zijn ruim 35 jaar ervaring.(klopt dat,35 jr ?).
Wat betrefd rammelen van klepstoters, het is al eerder uitgelegd, bij deze motoren moet je geen klepstoters vervangen omdat ze rammelen(de klepspeling dus niet opheffen) maar omdat ze bij koude motor voor een negatieve klepspeling zorgen. Maw. de kleppen worden opengedrukt,(cilinder 2 !!) doordat de de lekhoeveelheid van de klepstoter niet groot genoeg is bij koude motor. Dunnere olie kan een oplossing zijn. peugeot homologeert nu zelfs 0w30 olie voor dit type motor dacht ik. En anders zit er niets anders op dan de klepstoters te vervangen. Het is duidelijk dat ze bij uw huidige garage hier niet aan willen, dus u moet een andere oplossing zoeken, die heeft Oldtimer u al aangedragen, nar een andere garage gaan en laten doen wat hij gezegt heeft. Als u in Noordholland woont dan kunt u bij hem terecht en in het zuiden van het land kan ik iets voor u betekenen misschien. Goede feestdagen toegewenst.
MVG,
PT Nieker.
ik sluit me volledig bij bovenstaande aan. En voor regio noord mag je mij kontakten...
Update: Vandaag de auto weer teruggekregen na hem vanochtend wederom daar achtergelaten te hebben. Injectoren zijn nogmaals vervangen en verhaal was nu dat ze E3 ipv E2 hadden gebruikt, en dat E3 eigenlijk de juiste waren voor de GTi,... beetje maf weer...
Heb het klepstoter verhaal nogmaals tegen ze aangehouden, maar ook compressie zou al gemeten zijn waar niets mis mee was,.. ik zei nog dat ie dan wel helemaal koud moest zijn maar dan is het natuurlijk "ja dat was hij ook".
Maargoed we hebben al afgesproken als het nog niet is opgelost (pakweg 99% kans?) dat ik ze donderdag weer bel. Ze zijn niet te beroerd wat te doen ,maar die klepstoters willen ze (helaas) nog steeds niet aan, ook niet na proberen het verhaal van bovenstaande te vertellen in mijn lekentaal met de "lekhoeveelheid". Als we zo doorgaan blijft dat straks misschien evengoed nog als enige mogelijkheid over, ik weet het anders ook niet.
En vwb bij een andere dealer langsgaan, die willen toch alleen maar een afspraak maken om ernaar te kijken, en dan krijg ik een rekening van 150 of 200 euro onderzoekskosten met als aanbeveling de bobine te vervangen ofzo, hetgeen al 2x gebeurd is. Beginnen we ongetwijfeld weer van voren af aan, en ik vind niet dat ik al die kosten moet gaan maken als ik tot augustus nog garantie heb, zij Peugeot dealer zijn, en dit probleem al bij aflevering (4,5 maand geleden) opgelost had moeten zijn. En de aanbiedingen van hierboven zullen ook niet gratis zijn ;)
Ze doen hun best maar en mogen hun Dealer-naam wel eens waar gaan maken door met een oplossing te komen, ik heb bijna elke bezoek dat ik er was aangegeven dat ik online (ook deze site meerdere malen genoemd) de oplossing van de klepstoters gelezen had, maar als ze daar niet aan willen zal ik vrees ik tot aan augustus ze wekelijks moeten verblijden met een bezoekje, het is niet anders. Harde les, volgende keer misschien maar een Japanner ;)
16 jaar
De E3 moet er in zitten , die zit in elke ew10j4.
Compressie meten bij koude motor betekend in totaal maximaal 1 uur werk en dan weet je het. kost minder dan 150-200 euro hoor. je weet inmiddels waar de experts zitten dus wat let je ?
Misschien is het tijd om eens goed naar je bovag voorwarden te kijken en eventueel verdere stappen te ondernemen.
[quote=groenteboer]En vwb bij een andere dealer langsgaan, die willen toch alleen maar een afspraak maken om ernaar te kijken, en dan krijg ik een rekening van 150 of 200 euro onderzoekskosten met als aanbeveling de bobine te vervangen ofzo, hetgeen al 2x gebeurd is. Beginnen we ongetwijfeld weer van voren af aan, en ik vind niet dat ik al die kosten moet gaan maken als ik tot augustus nog garantie heb, zij Peugeot dealer zijn, en dit probleem al bij aflevering (4,5 maand geleden) opgelost had moeten zijn. En de aanbiedingen van hierboven zullen ook niet gratis zijn[/quote]
Kijk je moet nu lef hebben en niet opgeven of je er bij neerleggen. Ik heb ruime ervaring bij een zeer grote occasiondealer, wij hadden ook een hekel aan dit soort gevallen, meestal loopt dit voor de dealer goed af en is voor de klant het probleem niet goed opgelost. Ondanks de goede wil van een dealer, geloof mij niemand zit hier op te wachten. Maar..............als jij bij 12 mnd bovag de dealer schriftelijk maant (ze moeten het probleem erkennen) en het probleem door een ander laat oplossen( met diagnose voor en nadien), je moet wel de kosten voorschieten (dat is nu lef hebben) , en het probleem is opgelost dan zijn de kosten voor rekening dealer (verkoper). Dit win je altijd bij de geschillencommisie.
Ik heb eens een topic gestart over een 307 met ongeveer hetzelfde probleem, vanalles aan gedaan, alle adviezen opgevolgt, probleem bleef maar aanwezig, handen vol met geld (eigen garantie) uitgegeven. Verschillende dealers en experts spreken elkaar tegen, wordt het nog lastiger van.
Uiteindelijk klepstoters vervangen en prbleem was weg, maar de klant was ook weg en bleef weg.
Autootje staat weer bij de dealer, ik word net gebeld. Ze gaan de bobine vervangen. De "testkast" gaf dit aan werd er gezegd. Wist niet wat ik hoorde, die zou namelijk al 2x vervangen zijn.
Wat een tent.... denk dat ze me nog graag een heel stuk langer elke week terugzien.
16 jaar
Volhouden en blijf die komstoters noemen!! succes.
Vanaf het begin af aan is er door gerenommeerde ProblemCarprofs aangegeven dat het heel goed aan die stoters zou kunnen liggen.
Ook is al aangeboden eens bij hun langs te gaan.
Nu laat je toch weer een bobine vervangen???
Die garage mag dan hardleers zijn, en kan je van alles verwijten. Maar zelf blijf je braaf naar ze toe gaan?!
Ze hebben die andere bobine(s) bij wijze van spreken nog op de plank liggen!
Laat de bovag dit topic eens lezen, en doe hun een voorstel om een andere Peugeotgarage eens naar deze auto te laten kijken.
Ik had al lang stappen ondernomen. Succes.
16 jaar
Zou ook allang stappen hebben ondernomen.
Idd laat de bovag dit topic lezen. Je hebt al zoveel adviezen en meningen gekregen van de profs in dit topic, en die zullen het echt wel weten.
Bovendien als jouw garage van mening is dat het de klepstoters absoluut niet zijn hoeven ze toch ook niet bang te zijn voor een second opinion? Maak een deal, laat een ander ernaar kijken zijn het de stoters niet betaal jij de second opinion en zijn ze het wel dan weet jouw garage wat ze moeten doen en dat is asap vervangen die dingen
16 jaar
Ik ben eerlijk gezegd gewoon helemaal niet van plan dingen zelf te betalen, hoe dan ook. Leuk dat "laat een ander ernaar kijken" enzo, maar ik koop $%&$%& een dealeronderhouden vrij nieuwe auto van slechts 5 jaar oud met slechts 45,000km op de klok (en lever daarop een 2 jaar oudere 206gti met slechts 51,000km op de klok voor in, die achteraf gezien eigenlijk in veel betere staat was). 12 maanden garantie, en alle dingetjes die ik bij de proefrit opmerkte, onder andere dus dat geschud, zouden opgelost worden voor aflevering. Nu een half jaar later nog niet opgelost. Ben vrij pissed en begrijp niet dat zo'n dealer er blijkbaar een soort uitputtingsverhaal van wil maken en het niet op kan lossen.
Maar als ze het zo willen hebben dan maak ik gewoon elke week opnieuw een afspraak, net zolang tot het is opgelost. Dan maken ze maar idioot veel kosten aan alle tijd aan mensen en onderdelen en leenautootjes. Dan kost het ze maar meer dan het ze oplevert, natuurlijke selectie heet dat, als ze geen kennis hebben, en niks kunnen, dan betaalt dat zichzelf vanzelf wel een keer uit. Houden we misschien nog eens bedrijven over die wel wat kunnen en wel kennis in huis hebben.
16 jaar
En die klepstoters heb ik dus tot bijna vervelends toe genoemd bij ongeveer al hun medewerkers (balie/monteurs), maar als ze voor een 3 keer de bobine willen vervangen gaan ze hun gang maar. Ik rij ondertussen een paar dagen in een oerlelijke leen-207sw. Maar ik vind het allemaal best. Het wordt met elke afspraak alleen maar hilarischer, en leuk materiaal om te verzamelen voor hier en daar een review van het bedrijf op internet.
16 jaar
Wij zijn natuurlijk benieuwt naar de oplossing voor het probleem in eerste instantie. Daar is dit forum eigenlijk voor.
Dacht de dealer er ook maar zo over ;)
Maar mocht er nog een oplossing komen van de dealer, dan laat ik het zeker even weten.
16 jaar
en groenteboer, zijn de "rapen al gaar?" (oftewel hoe staan de zaken ervoor?)
Grappig dat er ineens weer interesse is voor het probleem, kreeg ook al een mailtje van Oldtimert. :)
Ik kan hier geen oplossing plaatsen, tenminste niet voor het technische probleem. Wel voor mijn probleem met de auto, want hij is inmiddels ingeruild op wat anders. Ik was het goed zat en de dealer wilde ineens niets meer eraan doen, want ze hadden zgn er alles aan gedaan wat ze konden (dat zegt denk ik vooral wat over WAT ZE KUNNEN). Maar ik bleef dus wel met de storingen en geschud en onhebbelijkheden zitten! Maar verder was de auto gewoon goed en reed prima dus ik moest dan maar een onafhankelijke partij inschakelen. Nougoed om een lang verhaal kort te maken kwamen we op mijn voorstel toen maar uit bij inruil en zo geschiedde dus.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar