Hallo allemaal,
ik heb een vraag over de schuine stand van de achterwielen van mijn peugeot 306 2.0XSI '94
Als ik dat vergelijk met andere 306-en staan ze behoorlijk schuin.
De auto is wel verlaagd kan dat ermee te maken hebben?
wordt die schuine stand veroorzaakt door versleten pakkingbussen van de draagarmen oid?
of zit dat in de rubbers waarmee de achteras aan de carrosserie zit?
Wie heeft hier ervaring mee? is dit zelf te vervangen?
Ben wel een sleutelaar.....
Wat doe je als de torsie stangen niet loswillen?, ik wou hem wel weer wat hoger hebben?
m.vr.gr.Marijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Andere (gebruike) achteras eronder zetten.
Is de as zelf dan niet te reviseren?
wat is een geschikt adres om een andere as te krijgen (uitv met schijfremmen)
15 jaar
als jij links en rechts er een krik onder zet en hem opkrikt tot normale hoogte staan ze dan wel recht?? volgens mij komt dit inderdaad door de verlaging
15 jaar
draagarm lagers versleten, zoals 306 al zegt andere as er onder is de engige lange termijn oplossing, en die torsi stangen kunnen er goed vast zitten...
Vraag hier eens naar een achteras, zij hebben hier aardig ervaring in.
http://www.midnightmotorsport.nl/
[quote=citroënmonteurtje]draagarm lagers versleten, zoals 306 al zegt andere as er onder is de engige lange termijn oplossing, en die torsi stangen kunnen er goed vast zitten...[/quote]
loop je dan niet het risico dat die lagers ook versleten zijn?
is het veel werk, of ondoenlijk om die lagers te vervangen?
15 jaar
tja het risco blijft er altijd met een gebruikte as. na vraag bij een goede sloop zal veel duidelijkheid geven. een nieuwe as is het allesbeste maar ook verrekte duur (op en rond 2500), lages tis te doen met veel gedult maar dan is het de vraag of het lang goed gaat, meestal sta je met een paar maand weer. waar de lagers in komen is ovaal geworden .. enb de lagers (zijn mooi rond) hebben spelling en gaan dus sneller kapot, mag je nog een keer de protomonee trekken...
[quote=citroënmonteurtje]tja het risco blijft er altijd met een gebruikte as. na vraag bij een goede sloop zal veel duidelijkheid geven. een nieuwe as is het allesbeste maar ook verrekte duur (op en rond 2500), lages tis te doen met veel gedult maar dan is het de vraag of het lang goed gaat, meestal sta je met een paar maand weer. waar de lagers in komen is ovaal geworden .. enb de lagers (zijn mooi rond) hebben spelling en gaan dus sneller kapot, mag je nog een keer de protomonee trekken...[/quote]
Bedankt voor jullie adviezen, ik denk dat het goed is om even een paar goede sloperijen te bellen voor een complete as, da's misschien wel de snelste optie.
moet wel een as zijn voorzien van schijfremmen, ipv trommels.
zijn er ook assen van andere modellen die overeenkomen? bv saxo oid?
15 jaar
schijfremmen ? sterkte die asses zijn zeldzaam ...
Als je de as wilt reviseren, moet je er niet te lang mee doorrijden. Als er al teveel speling is onstaan op de wielen begint de draagarm in de as ook de buitenbuis op te vreten, dan kun je het vergeten.
het adres aangehaald door robert is DE vakman wat betreft revisie van deze assen, een gebruikte as kopen betekent weer een as kopen die al aardig versleten is, ze hebben het allemaal...niet eentje uitgezonderdt.
in 9 van de 10x kan zo;n as prima gereviseerdt worden en gaat hij weer jaren mee.
de assen van 306, xsara en zx zijn identiek en uitwisselbaar.
[quote=arie549]het adres aangehaald door robert is DE vakman wat betreft revisie van deze assen, een gebruikte as kopen betekent weer een as kopen die al aardig versleten is, ze hebben het allemaal...niet eentje uitgezonderd.
.[/quote]
Ik zie toch nog vrij veel oude 306jes met nog originele achteras, die gewoon nog in orde zijn.....
Marijn z'n 306 heeft een gastank achterin, hierdoor slijt de as sneller. Ook door verlaging gaat de as minder lang mee.
Origineel zie je idd weinig problemen.
[quote=205GTiGriffe]Marijn z'n 306 heeft een gastank achterin, hierdoor slijt de as sneller. Ook door verlaging gaat de as minder lang mee.
Origineel zie je idd weinig problemen.[/quote]
Auto is van BJ 94..... zou er dan sprake zijn van een snelle slijtage ??
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=205GTiGriffe]Marijn z'n 306 heeft een gastank achterin, hierdoor slijt de as sneller. Ook door verlaging gaat de as minder lang mee.
Origineel zie je idd weinig problemen.[/quote]
Auto is van BJ 94..... zou er dan sprake zijn van een snelle slijtage ??
Gr. paul[/quote]
Het heeft IMO te maken met de afdichting.
Is die goed, dan slijt zo'n as amper.
Ik heb een 205 en 309 gehad met kilometerstanden > 300000 zonder problemen, maar ook een ZX en 306 waar het al voor de 200000 fout ging.
Van 94 valt dan mee, als het de eerste keer is. Zou ook wel met de rijstijl te maken hebben natuurlijk.
Die van mij is ook 2 jaar geleden gereviseerd bij ongeveer 2 ton en is van 91.
bedankt voor alle tips en respons.
bij een plaatselijke sloper kunnen we een as krijgen van een Zx voor 125 euro, lijkt me niet te duur.
het resultaat volgt nog...
Marijn
15 jaar
Op team306tuning zit ene Christiaan die regelmatig achterassen aanbiedt voor 100 , zit in de buurt van Nijmegen geloof ik, hij adverteert ook op Marktplaats.
Heren, hierbij de beloofde follow-up
We hebben een goeie andere achteras van een 306 bj 97 met schijfremmen voor 100 euro bij een sloper opgehaald, en gemonteerd, tot zover geen problemen.
Echter ipv van de twee zeskantige remkracht regelaars die er bij ons onder zitten, zit op deze as aan een kant een lastafhankelijke regelaar gemonteerd.
Daarom was het nodig om de remleidingen te verlengen naar die regelaar en naar de remschijven.
Na alles goed ontlucht te hebben (geen lekkages !) werken beide remmen wel, maar de wielen blijven met de hand (zwaar) rond te draaien.
Ook als de motor loopt. De rem schijven zijn 1000km oud.
ook wanneer de beugel van de regelaar een andere stand gegeven wordt valt er geen verbetering te bespeuren.
Het rempedaal voelt redelijk hard aan.
Wat gaat hier mis? bvd.
Marijn
15 jaar
als jij je ontluchtingsnippels losdraait gaan de wielen dan wel makkelijker rond,kun je al veel uitsluiten
15 jaar
Ik neem aan dat je nu geen 2 remdrukregelsystemen hebt?
Want dat gaat vast niet goed.
[quote=robby10030]als jij je ontluchtingsnippels losdraait gaan de wielen dan wel makkelijker rond,kun je al veel uitsluiten[/quote]
Dat heb ik nog niet zo geprobeert, heb ik handen te kort om te draaien
15 jaar
[quote=Beunhaas]Ik neem aan dat je nu geen 2 remdrukregelsystemen hebt?
Want dat gaat vast niet goed.[/quote]
nee hoor , de oude zeskantige heb ik er tussen uit gehaald, keurig gekeken welke leiding rechts/ links is ivm verwisselen, voor de remkrachtverdeler heb ik een plaatje gevonden waar als het klopt de in en uitlaat poorten opstaan, maar helemaal zeker ben ik hierover niet.marijn
15 jaar
natuurlijk niet je draait een nippel open en kijkt of dat wiel makkelijker rond gaat als het nu makkelijker rond gaat wil zeggen dat de remvloeistof niet terugkan,blijft het wiel nu vast draaien zit het in de wielremcilinder[quote=markevle][quote=robby10030]als jij je ontluchtingsnippels losdraait gaan de wielen dan wel makkelijker rond,kun je al veel uitsluiten[/quote]
Dat heb ik nog niet zo geprobeert, heb ik handen te kort om te draaien[/quote]
15 jaar
Hoe stel je zo'n ding goed af, omdat de auto ook verlaagd is....
15 jaar
Als er niet geremt wordt draait het wiel mooi vrij, bij remmen komen de cilinders wel naar buiten en " zet de remklauw zich" alleen blijft het wiel wel draaibaar met twee handen.
15 jaar
Even laten testen op een remtestbank dan weet je of er voldoende remkracht is.
Suc6 Bert
zo'n remdrukregelaar beperkt de remdruk als de vering uitslaat, zoals bij auto in de lucht...
ondersteun de auto eens op de achterste draagarmen en kijk of het dan nog hetzelfde is
[quote=AR 67202]zo'n remdrukregelaar beperkt de remdruk als de vering uitslaat, zoals bij auto in de lucht...
ondersteun de auto eens op de achterste draagarmen en kijk of het dan nog hetzelfde is[/quote]
Dat hebben we gedaan, maar er verandert niet zo veel.
het rare is dat het lijkt of de dikke veer niets raakt, in welke stand je de draagarm ook zet, hij zal toch op gegeven moment de beugel moeten verstellen?
Hoe kun je de werking van dit ding controleren/ testen en afstellen op de hand zonder rembank oid????
Heb ik de aansluitingen wel correct zitten? http://img35.imageshack.us/img35/4892/re...
hulp!!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar