Beste lui,
Sinds kort ben ik eigenaar van een Peugeot 508 semi-automaat 1.6 hdi. Na 12 jaar werd het tijd om afscheid te nemen van mijn Passat 3b5.5 2002 130pk tdi.
Nu heb ik al voor de aankoop gemerkt (prijs was er ook naar) dat als ik de auto in de vooruit of achteruit zet en ik mijn voet van de rempedaal haal, ik een schok voel. Dat is te vergelijken met een schok, waarbij je bij een handbak je voet te snel van de koppelingspedaal haalt. En dat is dus alleen het geval in stilstand. Dus je staat stil, zet hem in de vooruit of achteruit en je haalt je voet van de rem dan voel je die schok. Tussen de versnellingen door voel je geen schok. Ook lijkt de auto wat trager te reageren als je gas geeft.
Ik vermoed zelf een koppeling druklagergeval, weet het niet zeker. Ik laat hem wel uitlezen door de dealer.
De passat sleutelde ik zelf aan, en dat kan ik bij de peugeot ook wel denk ik, echter volgens mij moet je eerst met een diagnose apparatuur uitzetten en op het eind inleren.
In de tussentijd heb ik her en der wat offertes opgevraagd om de koppelingsset en vliegwiel te vervangen. Prijzen variëren van € 1.750 tot 2000 bij een algemene garage. De dealer in Duitsland € 1.950,-. Dat zijn prijzen waarvan ik denk ik doe het nu zelf weer.
Mijn vraag:
1. Kan ik de koppelingsset incl. vliegwiel zelf vervangen? Het mechaniek zal wel lukken, maar hoe moet het met de hydroliek of digitale gedeelte?
2. Zijn er jullie in de omgeving van twente, achterhoek monteurs/ autobedrijven bekend die het kunnen vervangen voor wat schappelijke prijzen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Onlangs naar volle tevredenheid koppeling van ong 10 jaar oude Berlingo 1.6 hdi met semi-automaat laten vervangen voor €1200,- bij PSA dealer in Brabant. Voor zover ik weet nagenoeg zelfde systeem. Auto rijdt weer prima. Zelf doen is heus wel mogelijk maar inregelen afstellen zal door dealer moeten gebeuren hoewel in mijn geval de auto eerst erg bokte maar na verloop van tijd werd dat beter. Het is (deels?) een 'zelflerend' systeem.
Niet beknibbelen op kwaliteit van drukgroep-set, alleen het beste (LUK of Valeo) is goed genoeg.
De prijzen die ik heb geschreven is incl. 2 massavliegwiel. De PSA in Brabant is dan beduidend goedkoper. Als ik het zelf zou vervangen, idd Valeo of LUK. Het verschil is de eventuele ellende niet waard, omdat het ook behoorlijk wat werk is.
3 jaar
Heb vorig jaar ook zo'n koppeling vervangen, en met de Bosch KTS rijdend ingeleerd.
Hoi Arjan,
Jij bent een professional zie ik. Wat vind je? Kan ik het zelf vervangen incl. het inleren of moet ik het utibesteden? Mijn VW Passat tdi uit 2002 heeft geen garage gezien. Koppeling, distributie etc. heb ik allemaal zelf vervangen. De handigheid heb ik wel, alleen nu is het een semi-automaat en dan komt apparatuur om de hoek kijken. Heb je een netwerk op reisbare afstand in Twente die ik evt. kan vragen?
3 jaar
Koppeling vervangen zal wel gaan. Alleen het inleren moet je uitbesteden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 508 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar