👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Betreft een Peugeot 206, 1.4 benzine, bouwjaar 1999.
Klacht is dat de auto met zowel warme als koude motor af kan slaan, dit gebeurt soms 5x per dag en soms geen enkele keer per dag. Patroon wat erin zit is dat het gebeurt bij afremmen (koppeling in trappen/remmen), stationair pendelt de motor heel licht (ik gok tussen 900/1000 RPM) en slaat dan ook soms af. Start hierna direct, maar moet soms gas gegeven worden om aan het lopen te houden.
Toerenteller werkt meestal niet, soms gaat hij tijdens het rijden schokkend omhoog maar geeft dan verkeerde waarden aan. Een enkele keer werkt hij even juist (voor een minuut) om vervolgens weer een eigen leven te gaan leiden.
Motortemperatuur varieert tussen 80 en 90 graden, alle slangen etc worden goed warm.
Gecontroleerd dmv remmenreiniger op lekkage inlaatspruitstukpakking, hoorde geen verschil.
Op het gasklephuis zitten 2 stekkertjes, kon niet goed zien welke waarvoor was. Hoorde bij 1 stekkertje lostrekken amper verschil, bij andere stekker ging motor merkbaar beroerder lopen.
Ik wil volgende week proberen wat gerichter te gaan zoeken, iemand aanwijzingen?
Stappenmotor vervangen, bobine vervangen (las over 2 soorten op deze auto, 1 soort geeft vaak problemen)? Gasklephuis schoonmaken (maar dan zou hij toch altijd slecht moeten lopen?)?
Kan het probleem met de toerenteller hiermee te maken hebben, sensor kapot?
Uitlezen wordt begin vlg week gedaan.
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zou accutest kunnen doen kijken hoe je accu is
je laadspanning meten kijken hoe die is.
bdp-sensor (krukassensor/toerentalsensor) zit aan de voorzijde van de versnellingsbak, bij het vliegwiel.
deze eventueel wisselen met vergelijkbare auto mits beschikbaar
stappenmotor vangt idd de motor op als je gas los laat, zodat hij stationaair blijft draaien, door vuil kleven ze en zijn ze daardoor te laat, dus flucturen qua toerental en soms uitvallen ivm hij te traag reageert
hier kan vuil op komen en keer schoonmaken is dan niet overbodig. echter heb ze ook kapot zien gaan hierdoor en/of waren al kapot
let op, als je hieraan werkt zal daarna de motor juist hoger stationaair blijven draaien, dit komt omdat hij op oude waardes werkt en juist nu meer lucht binnen krijgt. 500-1000km rijden en dit zal dan nagenoeg over zijn.
motortemp schommelt kan zijn defecte thermostaat, dat hij open blijft staan, thermostaat vv en dan kijken.
je kan met de hand niet voelen of hij 85 of 80is de slang. en bij de sensor kan het juist nog meer wisselen
defecte tempsensor zou juist hele gekke waardes gaan geven, van 0graden direct naar 110 en dan 70 en dan weer90graden. als voorbeeld
Dank voor je uitgebreide reactie!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar