Goedendag
auto lange tijd stil gestaan en was goed rijdend weggezet.
start wel slaat niet aan okk niet naar slepen.
uitgelezen en 4 foutcodes: 380 gloeibougies 403 uitlaatgas recirculatie 510 stationair toerental schakelaar en 230 brandstofpomp relais.
Meest voor de handliggende voor niet aanslaan vond ik brandstofpomprelais heb ik dus vernieuwd maar nog steeds niet aanslaan en volgens mij moet met de overige foutcodes de auto gewoon aanslaan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je het dieselcircuit goed ontlucht?
nee we hebben gekeken of er in het filterhuis gekeken of er dieselolie in komt en dat bleek van wel daarna toch al vaak en lang gestard en nog een keer gesleept dan had de lucht er toch al uit moeten zijn? Hoe kan ik deze anders ontluchten?
Ik weet niet of er een knijp-balgje op deze auto zit, zo ja kun je hierin knijpen om totaan de pomp alle lucht te verwijderen, je kan ook tijdens het starten 1 voor 1
de verstuiverleidingen lossen om de lucht eruit te laten, maar dat is bij deze motoren niet gebruikelijk.
Ook is het handig, vooral na lang stilstaan het brandstoffilter te vervangen , onderin het brandstoffilter verzamelt zich (ook bij gebruik) vocht , door lang stilstaan kan de dieselolie in het filter gaan vlokken en de boel afsluiten.
Het nieuwe filter vullen met bijvoorbeeld wynns of forté dieselcleaner is ook raadzaam, de motor loopt er gewoon op en het reinigt pomp ,leidingen en verstuivers.
Ik denk niet dat dit het probleem is want overal zit brandstof wat ik losdraai.
Bij een HDI de verstuiverleidingen lossen kun je beter niet doen, de drukken zijn echt heel hoog en zelfs bij een lichte beschadiging heb je al een lekkage.
Begin bij de basis, brandt je mms lampje? Wat is je raildruk met starten? bdp sensor ok? nokkenas sensor? startblokkering komt vrij?probeer eens een losse jerrycan diesel.
Filter niet verstopt met bv alg of water.
Idd balgje bij de schokbreker? anders elektrische opvoerpomp controleren.
S6
door storing gloeibougie zal motor intern niet goed verwarmd worden, deze zitten gelukkig aan de voorkant van de blok bij deze motor dus zeer makkelijk te controleren en vervangen.
egr storing zou ik tevens ook nakijken, dit ivm als hij open staat dan zal hij ook niet makkelijk aanslaan
voor de gene dan denk ik dus aan de dw10bted4(is andere type motor dan hier) waar de klep van de egr afgebroken is. gevolg zeer slecht tot niet starten van de auto
wat je zou kunnen doen is de egr afdoppen op de inlaat, dus kijken waar de egr zit (achterop de blok) en waar hij de inlaat ingaat, hier even loshalen en een doek of wat dan ook in de inlaat doen. (wel vast houden en dan een collega proberen te starten)
start hij dan weet je dat de egr open blijft staan.
door beide storingen zou me het niet verbazen dat het met deze koude weer niet start.
dat wou ik in ieder geval ff kwijt
wat betreft brandstof
dit moet je kunnen uitlezen
de druk moet bij een hdi minimaal 250bar zijn bij starten
en 250rpm is het minimum wat hij moet meten
zelfde als synchronisatie van nokkenas en krukas
en ook of motor ebe geblokkeerd staat of niet
verder inderdaad leiding niet loshalen
hier kan tot 1600bar druk op staan en bij de nieuwe hdi kan er 2200bar op staan
dit is het max dan wel is waar en staat stationaair 300bar op
maar dit is nog steeds teveel
het is geen ouderwetse pompverstuiver waar wel druk 80-120bar (als ik het goed zeg uit mijn hoofd) op staat maar geen hoeveelheid
bij de hdi met commonrail staat naast hogere druk ook meer vloeistof stroom, hierdoor dus dat druk hoog is.
als je brandstofdruk niet uit kunt lezen dan verklaart me tevens ook de storingcodes die je krijgt
dit ivm 380 geen officieele storingcode is
p1351 is tenminste bij nieuwe 1.6hdi storing gloeibougie
403 zou dan eerder p0401 zijn daar heb je storing op je egr
maar je hebt naast die ook nog andere
hierdoor heb je ook freeze frame data bij zitten. wat meer duidelijkheid geeft dan 3 cijfers alleen
staionair toerental schakelaar, volgens mij zit deze nog niet eens op
er zit een gaskabel die naar een sensor toe gaat onder de motor kap hierop zit een hallgever in verwerkt en deze geeft stand gaspedaal aan computer
computer zorgt voor toerental dus ook stationaair draaien
er komt dus geen schakelaar aan te pas
@ marcel7031
ik ben met je eens eerst de basis en dan kunnen we verder
ben alleen bang dat we met die storingcodes niks kunnen
ivm deze niet gestandaardiseerd zijn, dus een gok wordt
eventueel uitlezen bij de dealer brengt uitkomst
en kunnen direct ook de brandstofdruk uitlezen en je veel directer verder helpen
"door storing gloeibougie zal motor intern niet goed verwarmd worden, deze zitten gelukkig aan de voorkant van de blok bij deze motor dus zeer makkelijk te controleren en vervangen"
Werner, gloeibougies op een hdi zijn niet nodig om aan te slaan boven de pakweg 5 graden Celsius.
Ze gloeien boven de temperatuur wél maar alleen om de roetuitworp te verminderen.
Daarom heeft de wegenwacht het zo druk rond het vriespunt met moderne diesels.
Balgjes zijn vaak boosdoeners, happen lucht.
Hoi Arie,
4 verschillende motorstoringen? Heb je de massa gecontroleerd?
Even meten tussen minpool en motorblok, het is maar een idee!
Even alles lekker inspuiten met contactspray of koperslip voor extra goed contact!
koperslip?????
Doordat de auto lange tijd had stil gestaan is diesel gaan gummen en die zorgde voor een algemene vervuiling.
Hoge drukpomp vervangen en liep weer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar