Peugeot 307 2001: Slaat niet aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo allemaal

Ik bezit een peugeot 307 van 2001

Betreft een 1.6 16V NFU Motor

Probleem :motor start wel maar slaat niet aan (als ik de wagen op contact zet gaat het display niet aan)

Airco display werkt niet , zelfde geld voor de klok op het dashboars


Accu is getest , is in goede staat

Iemand een idee?

Kaplan999

Geplaatst door Kaplan999 , lid sinds 6 maanden geleden

36 Reacties

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Hoe/waardoor is dit ontstaan? Na werkzaamheden aan de auto? Accu vervangen? Accu los gekoppeld?

Kaplan999, 3 weken geleden

Onder het rijden viel ineens alles op het dashboard uit , geprobeert auto opnieuw te starten maar geen succes

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Controleer de zekeringen, met name in de zekeringkast in de motorruimte , de massa van accu naar carrosserie en controleer de massa's van de BSI naar carrosserie.

Kaplan999, 3 weken geleden

Waar vind ik deze?

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Geen idee hoe handig je bent, maar zekeringen controleren moet kunnen? De massa punten gaan lastiger worden en eigenlijk niet simpel uit te leggen aan een leek.

Kaplan999, 3 weken geleden

Ben zelf ook monteur , zijn er geen auto schema’s van waar de massapunten zitten?

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Die zijn er, maar voor het juiste schema graag even het chassisnummer/VIN plaatsen. Kijk ik morgen even waar deze massapunten zitten.

Kaplan999, 3 weken geleden

VF33CNFUB82096869

Alvast bedankt!

Kaplan999, 3 weken geleden

Wat is trouwens het verschil tussen bsi en bsm?

Kaplan999, 3 weken geleden

Ben net even aan het uitlezen geweest , dit zijn een paar van de storingen in mn bsi

Is het bsi de zekeringenkast bij de accu of in de auto?

En stel ik vervang het bsi door een gebruikte is het dan plug en play of moet ik ook programmeren?

.

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Vandaag niet gelukt om te kijken. Servicebox storing en dus onbereikbaar. Morgen nieuwe poging.

Kaplan999, 3 weken geleden

Het lijkt er op dat mn bsi wel werkt maar niet communiceert met de andere regeleenheden

Ik las ook iets over een eco modus van de bsi

Hoe werkt dit precies?

hans4074 PRO, 3 weken geleden

De BSI is eigenlijk de aansturing voor alle electronische functies...de centrale computer zeg maar. Eco modus is de accu-bespaar stand. De werking van de elektronische functies worden uitgeschakeld na een bepaalde tijd op contact om zo de accu minder te belasten. Opheffen van de eco modus gebeurt na het starten/weer lopen van de motor. Wat bij 307 wel eens gebeurde was dat na bijv. accu vernieuwen/accu loskoppelen, de BSI z'n instellingen/configuratie kwijt was. De BSI moest dan bij de dealer opnieuw geconfigureerd en getelecodeerd worden als zijnde een nieuwe BSI. Vandaar mijn vraag of de accu vernieuwd was. Ik heb het echter nog niet meegemaakt dat dit onder het rijden gebeurde.

Kaplan999, 3 weken geleden

Is het mogelijk om het bsi zelf te coderen of te resetten?

Heeft de eco modus ook met can communicatie te maken?

Ik wil niet onnodig naar storingen gaan zoeken als het bsi alles plat gooit om alles te beschermen , ik moet wel toegeven dat ik achteraf de accu los heb gehad (na het stilvallen)

Ik vind het overigens ook raar dat de motor niet aanslaat (hij gaat wel rond)

STIP911, 3 weken geleden

bsi i interieur

bsm m motor

Kaplan999, 2 weken geleden

Tijdens het rijde sprongen mijn ruitenwissers spontaan aan zonder dat ik ze aangeraakt had. Ik kon ze ook niet meer uitzette. Dashboard was uitgevallen. Maar ik kon wel verder rijden. Lampen en knipperlichte deden het toen ook niet

Dit is gebeurt tijdens de hittegolf pasr min later onder het rijden sprong die weer aan. Dit is een paar dagen zo gebeurt totdat die helemaal niet meer starten

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Ik krijg sterk het vermoeden dat de BSI (of zijn aanluitingen) de oorzaak is. Ook de startblokkering loopt via de BSI oftewel het niet willen aanslaan. Het "domweg" overzetten van een gebruikte BSI gaat niet werken. Je zit met een startcode die eenmalig kan worden ingevoerd. Er schijnen bedrijven te zijn die dit kunnen resetten, maar geen ervaring mee. Dan zit je nog met het opnieuw configureren van alle aanwezige functies....een taak die waarschijnlijk alleen door de dealer uitgevoerd kan worden op chassisnummer.

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Massa-punt accu naar carrosserie zit onder de accuplaat in de motorruimte. Eventueel overbruggen met een (massa) startkabel van min pool accu ergens op de carrosserie.
De massa van de BSI bevind zich links in het interieur op de dorpel.... zo'n beetje thv de motorkap hendel.

Kaplan999, 2 weken geleden

Wordt er helemaal gek van

Massapunten zijn goed (ook met massa van accu getest met een startkabel)

Maar wat me nu ook opvalt , de wijzers van de tellerbak blijven ook staan waar ze stonden toen alles uitviel , vallen deze niet vanzelf terug?

hans4074 PRO, 2 weken geleden

😂....mooi vak dat automonteur toch? Koppel de stekkers achter op het instrumentenpaneel eens los.

Kaplan999, 2 weken geleden

Hoe krijg dat eruit op een manier dat het achteraf ook mog gemonteerd kan worden?

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Via de 2 gaatjes onderin het instrumentenpaneel.

Kaplan999, 2 weken geleden

Bsi van fase 2 kan ik die ook in fase 1 gebruiken? Als ik motor regelapparaat en sleutel ook mee overzet

Kaplan999, 2 weken geleden

Hans werk jij bij de peugeot dealer toevallig?

Kaplan999, 2 weken geleden

Ik heb de sleutelcode nodig van mn auto maar de dealer rukkers willen de code niet verstrekken

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Ik heb de toegangsrechten niet (meer), dus helaas.

Kaplan999, 2 weken geleden

Jammer , ken je niet iemand toevallig?

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Misschien kun je eerst uitleggen waarom je startcode nodig hebt? Een 2e hands BSI bijv. van de sloop zal niet werken omdat daar al een eenmalige startcode "ingebrand" zit.

Kaplan999, 2 weken geleden

Sleutels bijleren

Kaplan999, 1 week geleden

Bsi/ecu vervangen , motor loopt nu weer!!

Minpunt dashboard doet het niet
( toerenteller/snelheidsmeter/tankmeter etc)

hans4074 PRO, 6 dagen geleden

Je gaf in 1 van de eerdere berichten aan, dat wijzer van snelheidsmeter bleef staan. Is dat nu nog zo? In dat geval zou je kunnen denken dat instrumenten paneel defect geraakt is en daardoor de vorige BSI op tilt/defect geraakt is.

Kaplan999, 6 dagen geleden

Nee wijzer kwam weer op 0 te staan nadat bsi is vervangen

Kaplan999, 6 dagen geleden

Bij uitlezen krijg ik foutmelding “geen communicatie met bsi” maar heb eerst een schema nodig van can tussen bsi en instumentenpaneel

hans4074 PRO, 5 dagen geleden

Voeding voor instrumenten paneel komt vanaf BSI zekering F24 en gaat naar 18 voudige zwarte stekker op instrumentenpaneel positie 6 in die stekker. Massa positie 16 en die gaat naar massa-punt op de bodem vooraan onder de middenconsole thv ongeveer de versnellingspook.
VAN draden: vanaf 18 voudige zwarte stekker op instrumentenpaneel positie 5 en 3 en die gaan respectievelijk naar positie 10 en 8 in de 10 voudige zwarte stekker op de BSI.

Kaplan999, 5 dagen geleden

Sorry verkeerd uitgelegd

Alle lampjes etc werken wel maar heeft gewoon geen communicatie met de bsi waardoor de functies van snelheid tank toerental etc missen

hans4074 PRO, 5 dagen geleden

Je geeft aan de CAN schema nodig te hebben. Betreffende auto heeft VAN ipv CAN en de VAN aansluitingen heb ik er bij gezet volgens schema Peugeot dmv het chassisnummer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.