auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Slaat niet aan

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i XR

Beste mensen,

Mijn 106 XR 1.1i wilt niet aanslaan. Ik heb ontdekt dat hij geen benzine inspuit en ook geen vonk, ook niet rechtstreeks vanaf bobine, krijgt. Het zelfdiagnose lampje in dashboard brandt ook niet. Relais(bruin) heb ik al vervangen en alle zekering doorgemeten.

Ik zit zelf te denken aan:

-BDP sensor vervangen.
-of de computer zelf.

Ik heb spanning op de bobine en krijg benzine aangevoerd maar injector werkt niet (monopoint)

Wie kan mijn een advies of tip geven wat ik het beste zou kunnen doen.

Groeten,
Jonas

Geplaatst door

JonasPeugeot106 (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

met het bruine relais bedoel je het hoofd relais neem ik aan?
het lijkt er op dat je computer geen stroom krijgt of geen massa.
als de comp. geen stroom krijgt brand ook het diagn. lampje niet.
controleer de massa aansluitingen eens.
en iets anders, zit er een botsschakelaar op?
zit dacht ik bij de linker veerpoot onder de motorkap met een rode of zwarte rubber dop er op.
druk die eens in.

gr. steef

SV 0
badge

17 jaar

[quote=SV]met het bruine relais bedoel je het hoofd relais neem ik aan?
het lijkt er op dat je computer geen stroom krijgt of geen massa.
als de comp. geen stroom krijgt brand ook het diagn. lampje niet.
controleer de massa aansluitingen eens.
en iets anders, zit er een botsschakelaar op?
zit dacht ik bij de linker veerpoot onder de motorkap met een rode of zwarte rubber dop er op.
druk die eens in.

gr. steef[/quote]
Thanks voor jou snelle anwtoord.

Ja het dubbel relais(Bruin) heb ik vervangen.
Ik zal de computer meten. Weet jij welke pin spanning zou moeten hebben en hoeveel? Wat ik wel hoor is zodra ik de minpool eraf trek met contact aan dan hoor ik ook de computer klikken en ook de relais. Dus ik denk dat de computer wel stroom heeft. Maar ik zal de massapunten goed schoonmaken en zie dan wel weer.

Ik zal de botsschakelaar morgen testen, zit toch tegen het schutbord?

Mijn zwager heeft pas het zelfde probleem gehad bij 1.1 van 1994
hij had ook het relai vervangen maar hielp ook niet en toen
heeft hij de BDP sensor vervangen en het probleem is opgelost.
Meschien heb je het zelfde probleem.
Gr.Charles

vcmatule 0

17 jaar

[quote=vcmatule]Mijn zwager heeft pas het zelfde probleem gehad bij 1.1 van 1994
hij had ook het relai vervangen maar hielp ook niet en toen
heeft hij de BDP sensor vervangen en het probleem is opgelost.
Meschien heb je het zelfde probleem.
Gr.Charles[/quote]
Maar brande bij hem ook geen diagnose lampje bij contact aan zetten?

je zou even kunnen meten of je ergens 5volt hebt, ik denk bv. op de map sensor of de aansluiting van de temp.sensor op het gasklephuis.
zo ja weet je meteen dat de comp. spanning heeft.

gr. steef.

SV 0
badge

17 jaar

Hoi,

Ik zou eerst eens de BDP-sensor proberen en anders kan het ook nog de stekker zijn van het buine dubbelrelais.

Bij dit jaartal heeft de auto nog geen schoksensor.

Jeroen

A110 0

17 jaar

[quote=SV]je zou even kunnen meten of je ergens 5volt hebt, ik denk bv. op de map sensor of de aansluiting van de temp.sensor op het gasklephuis.
zo ja weet je meteen dat de comp. spanning heeft.

gr. steef.[/quote]
Hoi,

Ik heb zojuist de stekker van de computer eraf gehaald en met contact aan heb ik op diverse pinnen geen 5volt gemeten maar 12v. De massa heb ik ook rechtstreeks gemeten met piep en weerstand, was op diverse pinnen 0ohm.

Wat kan ik het beste doen. Aangezien ik de diagnose lampje niet zie branden, die ik heb getest die die het ook gewoon doet, ben ik geneigd de computer te vervangen ipv de bdp sensor.

of trek ik nu een verkeerde conclusie?

nog even wachten met vervangen hoor.
met het meten van 5volt bedoel ik contact aan computer aangesloten en dan meten onder de motorkap
op genoemde componenten.
dat je 12volt en massa gemeten hebt klopt wel met de stekker van de comp. er af.
je zou er dan alleen een schema bij moeten hebben om te zien op welke pen je wat moet meten
en dan het liefst met de stekker aangesloten (belast meten).
met een kapotte bdp sensor zou het diagnose lampje gewoon moeten werken alleen slaat de motor
dan niet aan.
de bdp sensor kan je ook doormeten met een multimeter, even ohmsewaarde meten en tijdens het
starten moet er ongeveer 0,5 volt wisselstroom uit komen.
kijk ook eens of je 12 volt op de injector krijgt.

SV 0
badge

17 jaar

Hoi,

Het lampje doet het alweer, stekker zat verkeerd in dashboard.
Weet jij waar ik de BDP sensor kan vinden. Ik heb net snel gekeken maar kan niets zien. of zit hij verscholen achter de distributiekap?

Heb jij toevallig een elecktrisch schema?

BDP sensor zit boven op de versnellingsbak gemonteerd (ongeveer waar de versnellingsbak tegen het motorblok geschroefd zit). Ongeveer recht onder de bobine.

Jeroen

A110 0

17 jaar

[quote=A110]BDP sensor zit boven op de versnellingsbak gemonteerd (ongeveer waar de versnellingsbak tegen het motorblok geschroefd zit). Ongeveer recht onder de bobine.

Jeroen[/quote]
Ik zie hem wel zitten, zit tegen het vliegwiel net tegenover de lamda sensor. Een grijze draad komt van de sensor af en zit vast tegen de bobinehuis. De stekker hiervan is bruin en heeft 3 poten. Alleen het vreemde is dat deze nergens aangesloten zit, er zit geen andere stekker aan vast. Ik kan ook geen andere stekker vinden die niet is aangesloten.

Wie weet waar ik deze kan vinden? Deze auto heb ik namelijk kapot gekocht en en ik weet niet wat ze er allemaal aan hebben gedaan.

Het komt voor dat deze sensor er wel zit maar niet gebruikt wordt. Hebben de 205-en en 309-en ook. Sensor en stekker zitten er wel maar wordt niet gebruikt.

Heb je hem al uitgelezen dan weet je welke storingscode's er in zitten.

Ik lees net in je eerste bericht dat je wel benzine krijgt tot aan de injector klopt dit?

Hebben ze niet achteraf een startonderbreker ingebouwd?

Probeer eens aan de stekker van het bruine dubbelrelais te rommelen en dan moet een ander tegelijk even starten misschien helpt dat. Ik heb al wel eens van die stekkers moeten vervangen omdat ze inwendig kapot zijn.

Jeroen

A110 0

17 jaar

Ja klopt ik krig benzine maar wordt niet ingespoten tijdens starten. ook geen vonk.

Uitlezen zal ik maar doen misschien komt daar wat uit.

Nee er zit geen startonderbreker, anders zou de brandstofpomp ook niet werken denk ik.

Ik zal de stekker anders goed controleren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.