Hallo,
Heb een week geleden een 205GTI (1.9 DKZ) gekocht met een kapotte uitlaatpakking (tussen spruitstuk en voorpijp). De auto had al een slechte startmotor maar starte gezien de omstandigheden (alle uitlaatgassen onder de kap ipv uit de uitlaat) vrij aardig.
Nadat de pakking vervangen is wil de wagen niet meer aanspringen, je hoort hem af en toe wel wat arbeidsslagen maken, maar meer ook niet. Hij vonkt, de injectoren vernevelen alle 4 nog, en de ECU heeft geen foutcodes opgeslagen.
Het schoonmaken/inspuiten van de verdelerkap en rotor heeft de vonk iets krachtiger gemaakt, maar niet bijgedragen aan het starten van de auto. De bobine heb ik vervangen met een (zeker weten) werkend exemplaar en ook dit heeft niets geholpen. De relais tikken ook allemaal zoals het hoort (groene onder de motorkap en de gele in het dashboardkastje achter de ECU).
Wanneer ik de zekering van de brandstofpomp eruit trek (zekering 14) start de auto na tijdje doorstarten opeens wel, en kan ik gewoon gasgeven etc... alleen slaat hij uiteraard af na een 10 seconden ofzo doordat ie geen nieuwe benzine krijgt. Wanneer ik direct hierna de zekering terugstop doet hij weer niets meer.
De benzinepomp werkt wel, als ik de slang van de injectorrail afhaal, spuit het eruit tijdens het starten. De pomp draait wel alleen wanneer ik start, en niet wanneer de auto gewoon op contact staat (ik weet niet zeker of dit wel zou moeten? mijn 205GTI 1.6 doet dit namelijk ook niet, en die werkt prima).
Dit alles is getest met verschillende accu's...
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? De auto reed op het moment dat ik hem kocht gewoon en tijdens het naar huis rijden was er niets wat duidde op problemen buiten de kapotte uitlaatpakking. Ook thuis heeft de auto nog een paar keer gewoon gestart.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit de uitlaat verderop niet verstopt?
zou zomaar kunnen, is er een beetje makkelijke manier waarop ik dit kan testen?
toch blijft het dan vreemd dat ie zonder brandstofpompzekering (wat een woord) wel start nietwaar?
20 jaar
uitlaatlosmaken bij het spruitstuk.
inderdaad een verstopte uitlaat/katalysator/demper of je brandstofdrukregelaar zit vast, waardoor hij contineu te veel brandstof krijgt?
Wat gebeurd er als je de zekering (nr 14) lostrekt start en hem er dan weer insteekt?Als hij steeds "zwaarder"gaat lopen en zwart rookt (en daarna stil valt), is de brandstofdrukregelaar defect.
bedankt voor de antwoorden, het is opgelost... nadat ik de voorpijp weer had losgedopt starte ie gewoon weer goed.
Vervolgens weer vastgezet en na de kat losgehaald... starte ie weer niet, fout zat dus in de voorpijp of kat.
De boel eronderuit gehaald, hoorde je vanalles rammelen in de kat en er vielen stukjes 'spul' uit (stukjes katalysator?). Maar dit was niet zodanig veel dat je zegt van hierdoor loopt ie niet, na een subtiele tik met een hamer hoorde ik een flinke brok vallen en kwam er een prop met de afmetingen van een goed stuk houtskool uit.
Voor de rest is de kat gewoon leeg volgens mij want kan er gewoon een veer soepel doorheen halen, met de keuring maar kijken hoe dat gaat (0.5% CO enzo), hij loopt nu in ieder geval met kat eronder ook prima!
Nogmaals bedankt voor de reacties
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar