close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: slecht lopende motor met veel rook

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

De motorcomputer vindt nog steeds dat de verwarming van beide lambdasondes defect is.
Dat kan komen als er een aftermarket sonde gemonteerd is, daar wil de weerstand van de verwarming nog wel eens afwijken.
Het kan ook zijn dat er iets mis is met de 12 volt voeding voor de verwarming van beide sondes.

Heb je gemeten of er 12 volt op de verwarming van de sondes aankomt?
Zijn er originele of aftermarket lambdasondes gemonteerd?

Foutcode P0134 geeft aan dat er geen verandering van signaal is bij de 1e lambdasonde.
Dat is waarschijnlijk die 0,34 volt die je meet en dat kan komen omdat de sonde nog niet warm genoeg is.

Gaat je motorlampje wel branden als je het contact aan zet en nog niet start?
Zo niet, dan is dat APK afkeur.

Geplaatst door

Martijn bouwman (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een 206 SW die al een tijd erg slecht loopt. Motor management lampje is schijnbaar ooit verwijderd dus die brand niet. Ik krijg foutcodes voor de O2 heated sensor bank 1 sensor 1 en 2 alhoewel niet altijd allebei. ik heb de auto naar de garage gebracht daar hebben ze de beide lambda sondes vervangen toen liep hij een tijdje wat beter maar al gauw weer hetzelfde.

ik heb besloten er zelf naar te gaan kijken en ik heb mn inlaat/vaccuum sensor gereinigd. Mn injectoren gereinigd, beide lambda sondes gereinigd(ultrasonisch en niet alles tegelijk) en gelijk mn bougies/luchtfilter en radiator vervangen gezien ik toch bezig was. Maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik nogsteeds foutcodes op de o2 sensoren krijg.

ik heb besloten maar eens te kijken wat ik zelf kan diagnostiseren en heb mn multimeter er op gezet. De verwarmingselementen hebben continuiteit dus zijn vermoedelijk niet kapot. Op een koude motor is het voltage van de signaal erg laat zo rond de .005V maar op een warme motor geeft sensor 1 0.34V aan en sensor 2(downstream) .8V. Nog niet kunnen testen of met gas geven dit ook netjes zakt maar mijn conclusie is dus eigenlijk dat het geen signaal wat de auto denkt niet lijkt te kloppen. Op internet zie ik dat een 02 sensor met een gasvlam erop 1 volt zou moetten geven ongeveer dan denk ik in ieder geval dat mn sensor 2 zou moetten werken en misschien sensor 1 ook wel maar minder goed?

extra info ik moet normaal mn koelvloeistof niet bijvullen en mn motorolie ongeveer 1L op 1200-1500km

Codes:

p0134
p0135
p0141

1 sonde was nieuw de andere tweedehands, de 2e handse is de sensor 2 dus na de kat. (0.8V)Die is aan de buitenkant ook aardig verroest . Ik heb het voltage maar bij 1 van de aansluitingen gemeten en lag zo rond de 13.7V uit mn hoofd. Heb jij een idee wat de weerstand zou moetten zijn over het verwarmings element? Motorlampje heb ik geloof ik nog nooit zien branden. Hij is na het vervangen van de sondes wel apk gekeurd geweest dit is nu een paar maanden terug.

Waar herken ik een kwalitatief goede sonde aan als ik naar een nieuwe zou gaan zoeken? Of is dit iets wat van de sloop ook betrouwbaar zou moetten kunnen zijn?

Dan heb je bij de APK steeds mazzel gehad, maar officiëel is het afkeur als de motorlamp het niet doet.

Ik gebruik alleen originele nieuwe lambdasondes van de dealer of als ik merk en type weet van de groothandel.
Dus hoe je een goede sonde kunt herkennen weet ik niet.
Weerstand van deze sondes weet ik niet uit mijn hoofd, maar misschien iemand anders wel.

Ik denk dat in ieder geval je 1e sonde gewoon een verkeerd type is, dan wel defect is.
Het voltage is te laag en dan gaat de motorcomputer in 1e instantie verrijken, dat zou het roken kunnen verklaren.
Als die rook tenminste zwart is.

N.B.: Als je gas geeft moeten die voltages van de lambdasondes NIET zakken!
De 2e lambdasonde geeft een signaal door (0,8 volt) dat aangeeft dat de kat werkt of dat het mengsel rijk is.
De 2e lambdasonde zou normaliter alleen als deze niet opgewarmd is en tijdens gas los laten een laag signaal geven.
De 1e lambdasonde moet bij een goed werkend (opgewarmd) systeem pendelen tussen ongeveer 0,1 en 0,8 volt.

oldford 0
badge

6 jaar

wat kost zoiets bij de dealer? zou ik er goed aan doen om de 2e sonde in de eerste positie te plaatsen? Kan me voorstellen dat hij dan beter loopt maar klaagt over een kapotte katalysator dan?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.